Gjest Hoggormen Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Overskriften sier vel litt om hva jeg sliter med. Bipolar og inne i en depressiv fase nå. Bruker Lamictal - nå 600mg daglig (økt fra 500). Jeg har ikke verdens beste matlyst, det er et tiltak for meg å spise. Dessuten frister det meg ikke, fordi blodsukkeret mitt fyker i taket så snart jeg har hatt i meg karbohydrater... Jeg har jo også tidligere hatt problemer med økt insulinbehov under depresjoner - men dette tar kaka selv om det ikke er den mest alvorlige depressive episoden jeg er inne i nå... Jeg har inntrykk av at insulin ikke fuker på meg så snart jeg spiser noe. Det er snakk om å bruke doble mengder og likevel få problemer. Jeg har lite følinger også. så noen spørsmål: 1. Er insulinbehovet økt fordi forbrenningen er lavere når man spiser mindre/ikke klarerer å holde det helt regelmessig? 2. Kan Lamictal være en synder? 3. Forresten så slutta jeg å røyke for 3,5 mnd siden. Kan det ha noe å si? Dette er svært fortvilende for meg. Problemene med å holde blodsukkeret nede gjør ikke noe godt for psyken heller. Jeg blir slapp og uggen av det. Jeg osm hadde den fine HbA1c-en på 6,8 sist jeg var hos legen... Jeg har ligget nokså jevnt rundt 7 de siste årene... Men nå er jeg redd dette går dårlig... Hva i svarte gjør jeg? Prøver å gå en liten tur hver dag fordi jeg vet at det er bra for meg selv om det føles slitsomt. Søtsaker må jeg bare holde meg unna - for det går rett til h***. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332105-depresjon-og-h%C3%B8yt-blodsukkerfrustrert/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 1. Depresjon kan påvirke insulinbehovet. Følelsesmessig stress fører til at stresshormoner reduserer virkningen av insulin. Når følelsene i tillegg svinger kan det være vanskelig i en periode. 2. Lamictal er et antiepilektikum som kan brukes forebyggende ved bipolar lidelse, men i følge felleskatalogen brukes det ikke som behandling av maniske eller depressive episoder. Det er ikke oppgitt å ha noen effekt på insulinfølsomhet. 3. Røykeslutt kan påvirke insulinfølsomheten. Noen går litt opp i vekt, og insulindosene må økes noe. Likevel er det absolutt det beste du kan gjøre for kroppen din, å slutte å røyke!-) Håper det går bra med deg, og at denne episoden også går over med tiden. Vennlig hilsen Elisabeth diabetessykepleier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332105-depresjon-og-h%C3%B8yt-blodsukkerfrustrert/#findComment-2784334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 1. Depresjon kan påvirke insulinbehovet. Følelsesmessig stress fører til at stresshormoner reduserer virkningen av insulin. Når følelsene i tillegg svinger kan det være vanskelig i en periode. 2. Lamictal er et antiepilektikum som kan brukes forebyggende ved bipolar lidelse, men i følge felleskatalogen brukes det ikke som behandling av maniske eller depressive episoder. Det er ikke oppgitt å ha noen effekt på insulinfølsomhet. 3. Røykeslutt kan påvirke insulinfølsomheten. Noen går litt opp i vekt, og insulindosene må økes noe. Likevel er det absolutt det beste du kan gjøre for kroppen din, å slutte å røyke!-) Håper det går bra med deg, og at denne episoden også går over med tiden. Vennlig hilsen Elisabeth diabetessykepleier. Takk for svar.... Jeg har ikke lagt på meg, snarere tvert om. Psykiater på ferie.... En økning på stemningsstabiliserende medisin kan stoppe en episode, ellers ville det ikke blitt gjort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332105-depresjon-og-h%C3%B8yt-blodsukkerfrustrert/#findComment-2785171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.