Gå til innhold

Jordmor:Bekymret vordende mamma

Anbefalte innlegg

Gjest nn idag

Jordmor! Jeg er 18 uker på vei, og har blitt bekymret på grunn av en kommentar på legekontroll (UL) for 3 uker siden, og håper du kan gi meg et mer utfyllende svar.

På UL i uke 15 mente legen at babyen hadde fortykket nakkefold (2,7 mm) og vurderte henvisning til fostervannsprøve for et 100% svar. Legen ringte imidlertid dagen etter og sa at det likevel ikke var nødvendig med fostervannsprøve, fordi alt sikkert var OK, dvs. ikke for høye verdier.

Likevel har dette "satt" seg hos meg, og jeg tenker mye på det.

Tidligere, uke 12 var jeg hos annen lege (UL) hvor han bl.a. foretok nakkefoldscanning - da ble det ikke kommentert for høye verdier hos babyen.

Nå lurer jeg på; hva bør jeg stole på - målingen uke 12 eller 15? Og; hvor stor andel av fostere med Downs oppdages ved tidlig nakkefoldscanning?

Hvilken grense/verdier gjelder for videre undersøkelse mht dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33216-jordmorbekymret-vordende-mamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg skjønner at du reagerer over en slik uttalelse, selv om du senere fikk beskjed om at det så normalt ut. Jeg kan ikke si hva som er normale mål for nakkefolden på et foster. Dette er noe som er spesialkunnskap for de som driver med ultralyddiagnostikk. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med legen som tok undersøkelsen, og spørre om det går an å få tatt en ny test, evt. av en ny lege. Hvis du kvier deg for å oppsøke samme lege, kan du sikkert få gjort dette privat også. Det er ille om du skal gå rundt og bekymre deg over dette resten av svangerskapet. Tror imidlertid ikke at noe er galt, i.o.m. at du to ganger faktisk har fått vite at funnene er innenfor normalen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...