Gjest Fioletta Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Mens min samboer og jeg var på ferie, låste mine svigerforeldre seg inn i leiligheten vår og målte deler av badet og vaskerommet, samt verandaen på eget iniativ. Jeg er usikker på om de gjorde det for å hjelpe til/glede oss, eller om det var fordi vi drøyet det lengre en det de mente var akseltabelt.. Hadde også et tilfelle der de så seg nøtt til å klippe plenen da vi unlot å klippe den fordi vi skulle grave opp hele tomten. Samboeren min syns jeg er utaknemlig da jeg sier at jeg ikke liker at de gjør dette på eget iniativ. Er jeg det? Må legge til at jeg aldri sagt noe til mine svigerforeldre, kun til min samboer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 De gjorde det sikkert for å glede dere, men jeg hadde steilet om noen hadde låst seg inn hos oss uten at det var avtalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Det å klippe plenen var vel bare greit vel? At de malte badet og verandaen var kanskje litt over kanten, i alle fall hvis dere ikke fikk være med å bestemme farge.... Hvis fargen var bestemt, og dere hadde utsatt det i lange tider fordi dere ikke hadde tid, så må det da være kjempedeilig at det ble gjort? I alle fall verandaen :-) Dette er sånn som svigeror kunne ha funnet på og gjort hos oss, dersom hun hadde bodd i nærheten..... De gjorde det nok for å glede dere, fordi de så at dere hadde mye å gjøre, tror du ikke det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeg hadde blitt irritert Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 De gjorde det sikkert for å glede dere, men jeg hadde steilet om noen hadde låst seg inn hos oss uten at det var avtalt. Sikkert gjort i beste mening, men likevel et klart overtramp. Slikt avklarer man før en setter i gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Vi kjenner jo ikke dine svigerforeldre, og vet ikke hva slags type mennesker de er. Men jeg er temmelig sikker på at folk som tar seg tiden og "bryderiet" med å gjøre noe slikt for andre, hovedsakelig gjør dette for å glede, og ikke for å demonstrere at dere var for trege til å gjøre det selv. Jeg går utifra at de visste at dette var noe dere hadde planlagt å gjøre uansett, og at de derfor så sitt snitt til å gi en hjelpende hånd og en positiv overraskelse til dere kom tilbake fra ferie? Jeg kan til en viss grad forstå følelsen din av at de har "tatt seg til rette" Men i dette tilfellet synes jeg nok at "målet helliger middelet." Og hvis de vanligvis respekterer deres privatliv og ikke er den type mennesker som bryr seg i alt, så ville jeg satt pris på den hjelpen jeg hadde fått!! Foreldre / svigerforeldre som har tid / lyst til å ta i et tak er gull verdt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fioletta Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Det å klippe plenen var vel bare greit vel? At de malte badet og verandaen var kanskje litt over kanten, i alle fall hvis dere ikke fikk være med å bestemme farge.... Hvis fargen var bestemt, og dere hadde utsatt det i lange tider fordi dere ikke hadde tid, så må det da være kjempedeilig at det ble gjort? I alle fall verandaen :-) Dette er sånn som svigeror kunne ha funnet på og gjort hos oss, dersom hun hadde bodd i nærheten..... De gjorde det nok for å glede dere, fordi de så at dere hadde mye å gjøre, tror du ikke det? ''Det å klippe plenen var vel bare greit vel?'' Forsåvidt så var ikke det så ille. Men det var det at mine svigerforeldre hadde tatt det opp med samboeren min at vi måtte klippe plenen for det så så stygt ut. Samboeren min sa at da at det ikke var noe poeng, siden vi likevel skulle grave der snart. Da gjode de det selv.. ''At de malte badet og verandaen var kanskje litt over kanten, i alle fall hvis dere ikke fikk være med å bestemme farge.... Hvis fargen var bestemt, og dere hadde utsatt det i lange tider fordi dere ikke hadde tid, så må det da være kjempedeilig at det ble gjort? I alle fall verandaen :-)'' Vi hadde snakket om fargen for lenge siden, men det kunne jo hende vi hadde ombestemt oss. Noe vi heldig vis ikke hadde;) Jeg liker svigerforeldrene min veldig godt. Men av og til føler jeg at de gjør det fordi vi ikke har gjort det enda, og at de føler at de må gjøre det. Da får jeg dårligsanvitighet fordi at de må gjøre det og tenker at vi kanskje burde ha gjort det tidligere. Samtidig blir jeg litt små irritert for at de tar eget iniativ. Men må vel bare venne meg til det.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Dere bør ta i betraktning at de nok handler i god mening og ønsker å hjelpe dere. Men når du føler som du gjør (og det ville antakelig jeg også) synes jeg dere bør opplyse om at dere ser at de helst ikke låser seg inn uten etter avtale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fioletta Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Vi kjenner jo ikke dine svigerforeldre, og vet ikke hva slags type mennesker de er. Men jeg er temmelig sikker på at folk som tar seg tiden og "bryderiet" med å gjøre noe slikt for andre, hovedsakelig gjør dette for å glede, og ikke for å demonstrere at dere var for trege til å gjøre det selv. Jeg går utifra at de visste at dette var noe dere hadde planlagt å gjøre uansett, og at de derfor så sitt snitt til å gi en hjelpende hånd og en positiv overraskelse til dere kom tilbake fra ferie? Jeg kan til en viss grad forstå følelsen din av at de har "tatt seg til rette" Men i dette tilfellet synes jeg nok at "målet helliger middelet." Og hvis de vanligvis respekterer deres privatliv og ikke er den type mennesker som bryr seg i alt, så ville jeg satt pris på den hjelpen jeg hadde fått!! Foreldre / svigerforeldre som har tid / lyst til å ta i et tak er gull verdt! Jeg må si meg veldig enig i det du sier. Kan hende at det er jeg som overreagerer litt. Svigerforeldrene mine er to kjempe flotte mennesker. Og jeg burde kanskje være mer glad for jobben de gjorde. Når jeg tenker etter, hvem gidder å gjøre en slik jobb hvis det ikke var for å glede. Jeg må lærer meg til å bli flikere med å være taknemlig med det en har/får, istede for å klage. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 ''Det å klippe plenen var vel bare greit vel?'' Forsåvidt så var ikke det så ille. Men det var det at mine svigerforeldre hadde tatt det opp med samboeren min at vi måtte klippe plenen for det så så stygt ut. Samboeren min sa at da at det ikke var noe poeng, siden vi likevel skulle grave der snart. Da gjode de det selv.. ''At de malte badet og verandaen var kanskje litt over kanten, i alle fall hvis dere ikke fikk være med å bestemme farge.... Hvis fargen var bestemt, og dere hadde utsatt det i lange tider fordi dere ikke hadde tid, så må det da være kjempedeilig at det ble gjort? I alle fall verandaen :-)'' Vi hadde snakket om fargen for lenge siden, men det kunne jo hende vi hadde ombestemt oss. Noe vi heldig vis ikke hadde;) Jeg liker svigerforeldrene min veldig godt. Men av og til føler jeg at de gjør det fordi vi ikke har gjort det enda, og at de føler at de må gjøre det. Da får jeg dårligsanvitighet fordi at de må gjøre det og tenker at vi kanskje burde ha gjort det tidligere. Samtidig blir jeg litt små irritert for at de tar eget iniativ. Men må vel bare venne meg til det.. Svigermor er her flere ganger i året, og da som regel en uke om gangen. Fra begynnelsen ble jeg litt flau når hun ryddet kjøkkenet, vasket golv eller vasket vinduer, men etterhvert har jeg forstått at det er hennes måte å være god mot oss på. Hun er veldig huslig, jeg er det ikke. Vi har det veldig travelt i hverdagen, og det er fantastisk når hun er her, å komme hjem til rene golv og ferdig middag, Noen ganger blir det litt voldsomt, f.eks. at hun her i vår ryddet INNI et av skapene i stua - eller legger på plass mitt undertøy i skapet mitt - men som regel velger jeg å se på det som at hun ønsker å glede oss med det hun er flink til. Når vi er hos henne, lager vi noen dager "vår type mat" til henne, og det synes hun er spennende, og vi hjelper henne med ting hun ikke kan/klarer. Men det er viktig at du sier fra om dine grenser, men ikke pirk på alt - bestem deg eventuelt for noen ting som du helt klart ikke ønsker innblanding på. Som regel vil svigerforeldre det beste for sine barn, svigerbarn og barnebarn :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fioletta Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Dere bør ta i betraktning at de nok handler i god mening og ønsker å hjelpe dere. Men når du føler som du gjør (og det ville antakelig jeg også) synes jeg dere bør opplyse om at dere ser at de helst ikke låser seg inn uten etter avtale. ''Dere bør ta i betraktning at de nok handler i god mening og ønsker å hjelpe dere.'' Jeg må innrøme at jeg ser den jeg også nå. Hvem gidder vel å gjøre en slik jobb om det ikke var for å glede andre. Jeg må lære meg til å være med takknemlig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fioletta Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Svigermor er her flere ganger i året, og da som regel en uke om gangen. Fra begynnelsen ble jeg litt flau når hun ryddet kjøkkenet, vasket golv eller vasket vinduer, men etterhvert har jeg forstått at det er hennes måte å være god mot oss på. Hun er veldig huslig, jeg er det ikke. Vi har det veldig travelt i hverdagen, og det er fantastisk når hun er her, å komme hjem til rene golv og ferdig middag, Noen ganger blir det litt voldsomt, f.eks. at hun her i vår ryddet INNI et av skapene i stua - eller legger på plass mitt undertøy i skapet mitt - men som regel velger jeg å se på det som at hun ønsker å glede oss med det hun er flink til. Når vi er hos henne, lager vi noen dager "vår type mat" til henne, og det synes hun er spennende, og vi hjelper henne med ting hun ikke kan/klarer. Men det er viktig at du sier fra om dine grenser, men ikke pirk på alt - bestem deg eventuelt for noen ting som du helt klart ikke ønsker innblanding på. Som regel vil svigerforeldre det beste for sine barn, svigerbarn og barnebarn :-) Takk for ett flott innlegg. Som jeg har svart tidligere, så skal jeg prøve å være mer takknemlig for ting. Jeg har lett til å bli misstenksom. Er ikke vant til at folk gjør slike ting for meg. Vi har knapt bodd sammen ett halvt år, så dette er veldig nytt for meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Jeg må si meg veldig enig i det du sier. Kan hende at det er jeg som overreagerer litt. Svigerforeldrene mine er to kjempe flotte mennesker. Og jeg burde kanskje være mer glad for jobben de gjorde. Når jeg tenker etter, hvem gidder å gjøre en slik jobb hvis det ikke var for å glede. Jeg må lærer meg til å bli flikere med å være taknemlig med det en har/får, istede for å klage. Fint at du var enig i det jeg skrev! Husk også at samboeren din faktisk er "barnet" deres selvom han er voksen. Og det ligger nok i "foreldreinstiktet" å ville hjelpe / stille opp for barna sine der man kan. Han er tross alt en svært nær person for dem. Og derfor føler de kanskje ikke at de er på "fremmed territoriet" når de er i hans / deres hjem.? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Takk for ett flott innlegg. Som jeg har svart tidligere, så skal jeg prøve å være mer takknemlig for ting. Jeg har lett til å bli misstenksom. Er ikke vant til at folk gjør slike ting for meg. Vi har knapt bodd sammen ett halvt år, så dette er veldig nytt for meg. Husker mens vi studerte, så kom svigerfar med tog og hadde med verktøy, slik at han kunne reparere bilen vår da noe var galt :-) Og svigermor har flere ganger kommet når noen her har vært syke, eller hvis jeg har vært bortreist på reise med jobben. Ikke det at ikke mannen min kan ha ungene alene, men det er klart det er mer strevsomt å ha full jobb og tre barn alene, enn å være to voksne til å levere/hente barn og lage mat. Svigers pleide også å sende oss små pakker med diverse ting da vi studerte - kaffe, rosiner, svisker, sjokolade, kjøkkenhåndklær, kluter, ullsokker osv. Koselig :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fioletta Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Husker mens vi studerte, så kom svigerfar med tog og hadde med verktøy, slik at han kunne reparere bilen vår da noe var galt :-) Og svigermor har flere ganger kommet når noen her har vært syke, eller hvis jeg har vært bortreist på reise med jobben. Ikke det at ikke mannen min kan ha ungene alene, men det er klart det er mer strevsomt å ha full jobb og tre barn alene, enn å være to voksne til å levere/hente barn og lage mat. Svigers pleide også å sende oss små pakker med diverse ting da vi studerte - kaffe, rosiner, svisker, sjokolade, kjøkkenhåndklær, kluter, ullsokker osv. Koselig :-) De virket veldig koselige ja:) Jeg vil nok tro at mine svigerforeldre ville ha gjort mye av det samme om vi hadde hatt barn. Mine foreldre er heller av en slappere karakter. Er kanskje derfor jeg reagerte som jeg gjorde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 De virket veldig koselige ja:) Jeg vil nok tro at mine svigerforeldre ville ha gjort mye av det samme om vi hadde hatt barn. Mine foreldre er heller av en slappere karakter. Er kanskje derfor jeg reagerte som jeg gjorde. Mine foreldre er også helt andre typer. De setter seg heller ned med barna og leker/leser/koser med dem - mens svigermor (svigerfar er død nå) gjør praktiske huslige ting. Mine foreldre er også lettere å be til barnevakt enn svigermor - hun har aldri kommet på å si at mannen min og jeg skal finne på noe en kveld når hun likevel er hos oss - men hun sier ja når vi spør - men vi må aldri bli seine ;-) Barna er glad i alle besteforeldrene - og vi voksne er glad i hverandres svigerforeldre :-) Må bare nevne et par andre ting svigermor har gjort: Hun har ryddet garasjen når vi har vært på jobb (til og med støvsuget den!!!!) - hun har lødd opp ved for oss, hun har satt opp tørkestativ for oss, hun stryker det som skal strykes osv. Min mor stryker eller lapper tøy hvis jeg spør pent, ellers passer hun barna hvis hun er her, og rydder ikke. Men de utfyller hverandre på en fin måte :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fioletta Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Mine foreldre er også helt andre typer. De setter seg heller ned med barna og leker/leser/koser med dem - mens svigermor (svigerfar er død nå) gjør praktiske huslige ting. Mine foreldre er også lettere å be til barnevakt enn svigermor - hun har aldri kommet på å si at mannen min og jeg skal finne på noe en kveld når hun likevel er hos oss - men hun sier ja når vi spør - men vi må aldri bli seine ;-) Barna er glad i alle besteforeldrene - og vi voksne er glad i hverandres svigerforeldre :-) Må bare nevne et par andre ting svigermor har gjort: Hun har ryddet garasjen når vi har vært på jobb (til og med støvsuget den!!!!) - hun har lødd opp ved for oss, hun har satt opp tørkestativ for oss, hun stryker det som skal strykes osv. Min mor stryker eller lapper tøy hvis jeg spør pent, ellers passer hun barna hvis hun er her, og rydder ikke. Men de utfyller hverandre på en fin måte :-) ''Må bare nevne et par andre ting svigermor har gjort: Hun har ryddet garasjen når vi har vært på jobb (til og med støvsuget den!!!!) - hun har lødd opp ved for oss, hun har satt opp tørkestativ for oss, hun stryker det som skal strykes osv.'' haha, jeg må le Men vettu, det kunne faktisk nesten mine svigerforeldre ha funne på å gjordt også. Tror nok svigerfar kunne prestert i å ha støvsugd garasjen:P hehe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fioletta Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Fint at du var enig i det jeg skrev! Husk også at samboeren din faktisk er "barnet" deres selvom han er voksen. Og det ligger nok i "foreldreinstiktet" å ville hjelpe / stille opp for barna sine der man kan. Han er tross alt en svært nær person for dem. Og derfor føler de kanskje ikke at de er på "fremmed territoriet" når de er i hans / deres hjem.? Det er faktisk veldig sant. Det er jo "barnet" hans;) Kan nok ha veldig mye med at de har låst seg inn også. Og jeg føler jeg har ett ganske godt forhold til dem, så de tenkte vel at det var ok;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jeg hadde blitt irritert Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Svigermor er her flere ganger i året, og da som regel en uke om gangen. Fra begynnelsen ble jeg litt flau når hun ryddet kjøkkenet, vasket golv eller vasket vinduer, men etterhvert har jeg forstått at det er hennes måte å være god mot oss på. Hun er veldig huslig, jeg er det ikke. Vi har det veldig travelt i hverdagen, og det er fantastisk når hun er her, å komme hjem til rene golv og ferdig middag, Noen ganger blir det litt voldsomt, f.eks. at hun her i vår ryddet INNI et av skapene i stua - eller legger på plass mitt undertøy i skapet mitt - men som regel velger jeg å se på det som at hun ønsker å glede oss med det hun er flink til. Når vi er hos henne, lager vi noen dager "vår type mat" til henne, og det synes hun er spennende, og vi hjelper henne med ting hun ikke kan/klarer. Men det er viktig at du sier fra om dine grenser, men ikke pirk på alt - bestem deg eventuelt for noen ting som du helt klart ikke ønsker innblanding på. Som regel vil svigerforeldre det beste for sine barn, svigerbarn og barnebarn :-) Beundrer deg som er så snill. Jeg hadde aldri godtatt at noen ryddet i skapene mine.Det skal jeg heller aldri gjøre hos barna mine. Bare viss de spør om hjelp:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fioletta Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Beundrer deg som er så snill. Jeg hadde aldri godtatt at noen ryddet i skapene mine.Det skal jeg heller aldri gjøre hos barna mine. Bare viss de spør om hjelp:) Må vel si meg enig i at jeg også hadde reagert hadde de ryddet i skaper og slikt. Det tror jeg ikke minne hadde fått seg til å gjort faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wota Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Respektløst. Har hatt en sånn svigermor, hadde det vært nå, hadde jeg dratt til nordpolen for godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332277-svigerforeldre/#findComment-2783293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.