Gå til innhold

Anbefalte innlegg

mamma til ni

Eg likte ikkje at mine svigerforeldre gjor ting uten å spør først. Sjølv om det var gjort i beste meining, så følte eg at dei trakka over mine grenser.

Derfor er eg forsiktig med mine svigerbarn/barn. Men eg tilbyr gjerne, og så får dei finne ut kva som passar.

Fortsetter under...

Jeg er sikker på at de gjorde det for å hjelpe / glede dere.

Men jeg hadde også mislikt at noen låste seg inn hos oss og gjorde noe som helst, uten av det var avtalt. Enten det var mine egne foreldre, svigerforeldrene eller noen andre.

Det er samboeren din som bør si fra dersom dere blir enige om at dere vil tydeliggjøre disse grensene, Men han bør få fram at dere to er enige om det (forutsatt at dere virkelig er det), ikke at det er du som er vanskelig eller utakknemlig.

Svigermor er her flere ganger i året, og da som regel en uke om gangen. Fra begynnelsen ble jeg litt flau når hun ryddet kjøkkenet, vasket golv eller vasket vinduer, men etterhvert har jeg forstått at det er hennes måte å være god mot oss på. Hun er veldig huslig, jeg er det ikke.

Vi har det veldig travelt i hverdagen, og det er fantastisk når hun er her, å komme hjem til rene golv og ferdig middag, Noen ganger blir det litt voldsomt, f.eks. at hun her i vår ryddet INNI et av skapene i stua - eller legger på plass mitt undertøy i skapet mitt - men som regel velger jeg å se på det som at hun ønsker å glede oss med det hun er flink til.

Når vi er hos henne, lager vi noen dager "vår type mat" til henne, og det synes hun er spennende, og vi hjelper henne med ting hun ikke kan/klarer.

Men det er viktig at du sier fra om dine grenser, men ikke pirk på alt - bestem deg eventuelt for noen ting som du helt klart ikke ønsker innblanding på. Som regel vil svigerforeldre det beste for sine barn, svigerbarn og barnebarn :-)

Å huttetu, jeg hadde havnet i krig med svigermor dersom hun tok seg såpass tilrette at hun ryddet og sorterte i mine skap med private ting i, samme hvor godt det nå var ment! Jeg er kanskje kjempesær sånn, men jeg finner det jævlig irriterende når folk stikker nesa si opp i mine ting.

Gjest vær snill og tydelig

Når slike ting skjer, bør du roe deg helt ned før du buser ut med noe. For det er helt sikkert gjort i beste mening!!

Men det er ikke akseptabelt å låse seg inn hos noen som ikke har bedt om det, uansett.

Hvis dette gjør at du ikke kan slappe av med tanke på hvem som har tilgang til ditt hjem når døren er låst, om noen kan komme rett inn når du er hjemme, eller når du er borte og hjemmet ditt ikke nødvendligvis ser ut slik du ønsker andre skal se det, så har det ødelagt for hvor trygg og komfortabel du er i ditt eget hjem.

Din jobb er å roe ned, forstå at dine svigerforeldre er annerledes enn dine foreldre, dn mann har et annet forhold til dem enn du har til dine osv. Og å overbevise deg selv om at alt er gjort i beste mening. Så må du snakke med mannen din om hvordan dere begge vil ha det.

Rent konkret ville jeg bedt mannen min fått tilbake nøkkelen (si dere trenger den til en håndttverker som kommer innom eller noe slik hvis det er enklere), og hvis dere må gi den tilbake, gi den i en gjenlimt konvolutt som dere skriver noe utenpå, slik at det er tydeligere at de bryter en foregling hvis de låser seg inn hos dere.

Eller jeg ville skiftet lås og ikke gitt dem en ekstranøkkel.

Samtidig må du være mye flinkere til å gi uttrykk for takknemlighet for alt de gjør for dere. Takker du for det du setter pris på (eller som ihvertfall ikke plager deg), vet de lettere hva de kan gjøre for deg neste gang, og det er lettere å si fra når de har gått over grensen.

Brukere dere tiden frem til dere evt får barn (deres barnebarn) til å bli tydeligere, vil dere spare mange frustrasjoner senere. For disse tingene vil bli ekstremt mye viktigere (på godt og vondt) hvis dere får barn!!!

Gjest Mylla66

''Det å klippe plenen var vel bare greit vel?''

Forsåvidt så var ikke det så ille. Men det var det at mine svigerforeldre hadde tatt det opp med samboeren min at vi måtte klippe plenen for det så så stygt ut. Samboeren min sa at da at det ikke var noe poeng, siden vi likevel skulle grave der snart. Da gjode de det selv..

''At de malte badet og verandaen var kanskje litt over kanten, i alle fall hvis dere ikke fikk være med å bestemme farge....

Hvis fargen var bestemt, og dere hadde utsatt det i lange tider fordi dere ikke hadde tid, så må det da være kjempedeilig at det ble gjort? I alle fall verandaen :-)''

Vi hadde snakket om fargen for lenge siden, men det kunne jo hende vi hadde ombestemt oss. Noe vi heldig vis ikke hadde;)

Jeg liker svigerforeldrene min veldig godt. Men av og til føler jeg at de gjør det fordi vi ikke har gjort det enda, og at de føler at de må gjøre det. Da får jeg dårligsanvitighet fordi at de må gjøre det og tenker at vi kanskje burde ha gjort det tidligere. Samtidig blir jeg litt små irritert for at de tar eget iniativ. Men må vel bare venne meg til det.. :P

De gjorde det helt sikkert for å glede dere og for å hjelpe dere. De skjønte sikkert at det ville ta like lang tid før dere fikk gravd plenen som det gjorde før dere fikk (eller ikke fikk) malt...

Hadde det vært mine svigerforeldre så hadde jeg kjøpt en flaske vin og blomster som takk og overlevert dem med en god og varm klem!

Annonse

''Det å klippe plenen var vel bare greit vel?''

Forsåvidt så var ikke det så ille. Men det var det at mine svigerforeldre hadde tatt det opp med samboeren min at vi måtte klippe plenen for det så så stygt ut. Samboeren min sa at da at det ikke var noe poeng, siden vi likevel skulle grave der snart. Da gjode de det selv..

''At de malte badet og verandaen var kanskje litt over kanten, i alle fall hvis dere ikke fikk være med å bestemme farge....

Hvis fargen var bestemt, og dere hadde utsatt det i lange tider fordi dere ikke hadde tid, så må det da være kjempedeilig at det ble gjort? I alle fall verandaen :-)''

Vi hadde snakket om fargen for lenge siden, men det kunne jo hende vi hadde ombestemt oss. Noe vi heldig vis ikke hadde;)

Jeg liker svigerforeldrene min veldig godt. Men av og til føler jeg at de gjør det fordi vi ikke har gjort det enda, og at de føler at de må gjøre det. Da får jeg dårligsanvitighet fordi at de må gjøre det og tenker at vi kanskje burde ha gjort det tidligere. Samtidig blir jeg litt små irritert for at de tar eget iniativ. Men må vel bare venne meg til det.. :P

Jeg anbefaler deg å slutte å føle ditt og datt og heller glede deg over at ting blir gjort.

Det ville jeg gjort, og vært glad til.

:))

Huff, må smile litt, kjenner meg så utrolig godt igjen.

Jeg tiltet fullstendig da det skjedde her (12 år siden, jeg og mann nettopp blitt samboere), kommer hjem, og hele leiligheten er skinnende ren.

Takket, men sa at det var å gå over mine grenser. Dagen etter åpner kjøleskapet for å se om det var så mye som en pakke smør der, og vips, der var det mat ja, MASSE, og frysern var oppfylt. Ja, vi hadde dårlig råd, og det var gjort i beste mening, men for å si det som det er, dama har til dagsdato ikke lenger nøkler hjem til oss ;-)

Hun mente det kjempegodt, men det hjelper ikke, INGEN verken min familie eller hans familie, våre venner har noe med å låse seg inn i vårt hjem uten avtale på forhånd, og sånn er jeg nødt til å ha det.

Sett klare grenser, men la for all del ikke slike "hyggeligheter" sette deg i takknemlighetsgjeld. Stopp det med det samme, det kan ødelegge livet ditt tilslutt. Gi beskjed om at du er utrolig glad for at di vil hjelpe, men for deg så er det best at du vet om hjelpen på forhånd, så du kan få takket ja eller nei takk.

Ha en super helg :-D

trollemor;o)

Himmel, jeg ville blitt kjempeglad!!!!

Jeg elsker det når min mor vasker og rydder her.

Skal innrømme at jeg hadde en liten periode hvor jeg syns det gikk over alle støvleskaft, men nå syns jeg bare det er herlig!

mor syns det er gøy å vaske og rydde og kjeder seg hvis hun ikke får gjøre noe mens hun er på besøk. (Vi bor ikke i samme by, så når hun er her er det flere dager i strekk)

Legg vekk disse "jeg skal fixe alt selv" faktene og sett pris på det de gjør. Ikke vet vi hvor lenge vi har foreldre og svigerforldre heller.

Gjest Elextra

Her var det mange som syntes dette var helt greit gitt - selv hadde jeg tiltet fullstendig om noen hadde låst seg inn hos meg og malt badet mitt!!!! Svigerforeldre eller hvem som helst andre.

Enig med deg. Noe annet selvfølgelig om det var avtalt eller vi kunne antydet at vi ville likt at noen gjorde det for oss.

Gjest Elextra

Skal innrømme at jeg hadde en liten periode hvor jeg syns det gikk over alle støvleskaft, men nå syns jeg bare det er herlig!

mor syns det er gøy å vaske og rydde og kjeder seg hvis hun ikke får gjøre noe mens hun er på besøk. (Vi bor ikke i samme by, så når hun er her er det flere dager i strekk)

Legg vekk disse "jeg skal fixe alt selv" faktene og sett pris på det de gjør. Ikke vet vi hvor lenge vi har foreldre og svigerforldre heller.

''Legg vekk disse "jeg skal fixe alt selv" faktene og sett pris på det de gjør. ''

For meg har det ikke med problem med å ta i mot tjenester å gjøre. Jeg kunne godt latt mine svigerforeldre male hos meg, om de ønsket og hadde tid, og vi hadde snakket om det. Men jeg ville _ikke_ likt at mine svigerforeldre (eller andre) låste seg inn og begynte å styre hos meg uten etter avtale.

Du skriver jo om noe helt annet. Moren din er på besøk hos dere, og ja, om svigermor hadde overnattet her, eller mamma for den saks skyld, hadde støvesugd når hun var på besøk. HURRA!!!! helt supert!

Men å låse seg inn, uten avtale og uten tilatelse på forhånd, det er noe helt annet. I alle fall i mine øyne.

Annonse

Det er stor forskjell på å være på besøk og gjøre ting under en viss kontroll av vertskapet (i den forstand at de i det minste ser hva som gjøres, selv om gjesten tar initiativet), og å låse seg inn i noen andres leilighet og male og styre der mens eierne er bortreist, uten at det er avtalt.

Har forrsten en venninne, som tilslutt flyttet fra kjæresten sin av slike grunner som dette.

Kom hjem fra jobb, og det var julegardinger i kjøkkenvinduene, og nisser allmass :-D

Og masse annet, selvsagt. Men jeg skulle ønske hun hadde satt litt klarer grenser fra starten, enn å prøve å gjøre det etterhvert, og da var skaden allerede komplett, og hun klarte rett og slett ikke mer.

Har forrsten en venninne, som tilslutt flyttet fra kjæresten sin av slike grunner som dette.

Kom hjem fra jobb, og det var julegardinger i kjøkkenvinduene, og nisser allmass :-D

Og masse annet, selvsagt. Men jeg skulle ønske hun hadde satt litt klarer grenser fra starten, enn å prøve å gjøre det etterhvert, og da var skaden allerede komplett, og hun klarte rett og slett ikke mer.

''Kom hjem fra jobb, og det var julegardiner i kjøkkenvinduene, og nisser allmass''

Åh, herlighet - da hadde jeg også rømt. Min avdøde svigermor syntes nok min krimskramsfaktor var i laveste laget, men hun gjorde ikke noe mer med det enn å prakke på oss enkelte gaver.

Jeg forstår meg ikke på slike overgesjeftige (sviger)foreldre. Skal ikke voksne barn klare seg selv når de flytter hjemmefra? Vi har også tatt imot hjelp til oppussing, men det har selvfølgelig vært avtalt.

Datteren min flytter på studenthybel i løpet av høsten, og jeg har virkelig ikke tenkt å støvsuge der...

''Kom hjem fra jobb, og det var julegardinger i kjøkkenvinduene, og nisser allmass :-D''

Himmel og hav! Hadde min mor gjort noe slikt hadde jeg skammet meg dypt og inderlig over henne i forhold til min samboer og hadde gitt henne en real kraftsalve. Hadde det vært min svigermor hadde jeg bedt min kjære ta en skikkelig alvorsprat med henne og truet med å ta fra henne nøklene om hun gjorde noe slikt en gang til.

Det er nå, jeg hadde nok ikke vært så tøff i trynet som 20-åring nei. :o)

srp1365380487

Sikkert gjort i beste mening, men likevel et klart overtramp. Slikt avklarer man før en setter i gang.

Enig. Å låse seg inn er et overtramp i utgangspunktet. Å gjøre endringer i heimen er enda verre, jeg hadde klikka helt i vinkel av dette.

Å komme inn i andres hus og fikle med tingene deres gjør noe med følelsen av å være trygg, beskyttet og privat i sitt eget hjem. Mine støvdotter vil jeg fjerne selv FØR svigermor kommer, så hun ikke skal ha noe å si på det, og tenk hvis noe annet skulle bli synlig?

Si f eks at de vil overraske med å pusse opp soverommet...der dere har liggende massasjestaven og den erotiske litteraturen og oljene dere klisser på hverandre under akten, og lakk- og lærantrekkene...huff.

Gjest Jeg hadde blitt irritert

Enig. Å låse seg inn er et overtramp i utgangspunktet. Å gjøre endringer i heimen er enda verre, jeg hadde klikka helt i vinkel av dette.

Å komme inn i andres hus og fikle med tingene deres gjør noe med følelsen av å være trygg, beskyttet og privat i sitt eget hjem. Mine støvdotter vil jeg fjerne selv FØR svigermor kommer, så hun ikke skal ha noe å si på det, og tenk hvis noe annet skulle bli synlig?

Si f eks at de vil overraske med å pusse opp soverommet...der dere har liggende massasjestaven og den erotiske litteraturen og oljene dere klisser på hverandre under akten, og lakk- og lærantrekkene...huff.

Nettopp:) Mitt privatliv tilhører ingen andre samme hvor "snille"de er. Er det avklart på forhånd så stiller saken seg selvsagt annerledes.

Gjest Fioletta

De gjorde det helt sikkert for å glede dere og for å hjelpe dere. De skjønte sikkert at det ville ta like lang tid før dere fikk gravd plenen som det gjorde før dere fikk (eller ikke fikk) malt...

Hadde det vært mine svigerforeldre så hadde jeg kjøpt en flaske vin og blomster som takk og overlevert dem med en god og varm klem!

''Hadde det vært mine svigerforeldre så hadde jeg kjøpt en flaske vin og blomster som takk og overlevert dem med en god og varm klem!''

Jeg er ikke helt enig i deg i det. Dette var ikke noe som strengt tatt _måtte_ vært gjort, og vi kunne fint greid å gjort dette selv. Må vi da "betale" andre for å ha gjort den jobben?

Selfølgelig, man takker jo for jobben som er gjort. Men å kjøpe gave ol blir litt feil, syns jeg.

Men hadde det vært vi som hadde spurt om de ville ta på seg denne jobben, hadde jeg nok gjort noe i gjengjeld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...