Gå til innhold

Grete Roede

Gjest tjukkebollefeita

Anbefalte innlegg

Gjest tjukkebollefeita

Hei.

MÅ gå ned i vekt og klarer det ikke for jeg har dårlig viljestyrke og er glad i mat.

Tenkte melde meg på G.Roede kurs men lurer på hvordan opplegget er. Tenkte på nettkurs for det er vanskelig å komme fra.

Må man lage mat etter spesielle oppskrifter? Kan man spise når man er gjest og får servert en fettrik rett?

Bor med min familie og har barn som er små så jeg kan ikke lage egne middager til meg.

Noen som kan fortelle kort hvordan det fungerer. Jeg finner det ikke så lett på nettsiden deres, der står det kun at man skal gå ned i vekt ved å spise sunt. Jeg bør gå ned MANGE kilo, ikke bare 5.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332302-grete-roede/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Grete Roede er supert!

Det aller beste med Grete Roedes opplegg er nettopp det at man kan lage samme maten til hele familien. Man velger bare å lage litt magrere mat (som _ingen_ har vondt av!), og man veier og regner ut sin egen mat.

Når du begynner på kurs, beregner du ditt kaloribehov. Dette er det en egen formel for i boka (som man i alle fall får når man går på kurs rent fysisk, i alle fall). I formelen skal man legge inn tall som vekt, høyde, aktivitetsnivå og hva man skal trimme. Og når man har regnet ut, finner man hvilken meny man skal følge.

Hver meny inneholder kaloriantall som man skal innta pr. dag. Og man får masse forslag om hvordan man skal få det til. F.eks. skal man bruke brødskiver på 30 g, og hvor mange 30-grams brødskiver man skal spise til frokost finner man ut i sin meny.

GR handler om å veie maten og regne ut hva man får i seg av kalorier. I boka er det masse forslag til oppskrifter, disse er supre!

Å være i selskap kan være en utfordring for mange. Det er fristende å spise som man har gjort før - men det er jo dumt, siden disse spisevanene har gjort at man må slanke seg... Så, de fleste som virkelig _vil_ gå ned i vekt velger annerledes ved selskapsbordet. Man velger vekk fete sauser, f.eks., og tar mindre porsjoner.

En annen fordel med GRs opplegg er at man skal unne seg litt godis også. Man kan velge å bruke 50 kalorier daglig til hva man vil (nå er ikke 50 kalorier all verdens, altså, men det er f.eks. 1 liten rute sjokolade), eller man kan spare opp til en dag i uka og ta noe mer. Det er ukesnittet som teller til syvende og sist.

Jeg har gått ned 25 kg med GR, og synes faktisk ikke det var vanskelig når jeg bare kom meg gjennom den første uka med veiing av mat. Litt styrete å få rutiner på akkurat det, men etter få dager gikk det veldig av seg selv. Var _aldri_ sulten, fordelte mat og frukt og yoghurt ut over dagen, og kjørte opp forbrenninga på topp. Kjempegreit, og utrolig deilig å kjenne at kiloene rant av.

Anbefaler veldig å gå på kurs, jeg da, siden man der får snakke med andre i samme situasjon. Kanskje man også finner noen å trimme med, f.eks., og kanskje andre har tips man selv kan benytte seg av. Vet at det også er forum på nett, men det er noe annet med å treffe likesinnede.

Go for it, er du motivert vil du raskt finne ut av systemet! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332302-grete-roede/#findComment-2783502
Del på andre sider

Gjest Tjukk igjen

Det aller beste med Grete Roedes opplegg er nettopp det at man kan lage samme maten til hele familien. Man velger bare å lage litt magrere mat (som _ingen_ har vondt av!), og man veier og regner ut sin egen mat.

Når du begynner på kurs, beregner du ditt kaloribehov. Dette er det en egen formel for i boka (som man i alle fall får når man går på kurs rent fysisk, i alle fall). I formelen skal man legge inn tall som vekt, høyde, aktivitetsnivå og hva man skal trimme. Og når man har regnet ut, finner man hvilken meny man skal følge.

Hver meny inneholder kaloriantall som man skal innta pr. dag. Og man får masse forslag om hvordan man skal få det til. F.eks. skal man bruke brødskiver på 30 g, og hvor mange 30-grams brødskiver man skal spise til frokost finner man ut i sin meny.

GR handler om å veie maten og regne ut hva man får i seg av kalorier. I boka er det masse forslag til oppskrifter, disse er supre!

Å være i selskap kan være en utfordring for mange. Det er fristende å spise som man har gjort før - men det er jo dumt, siden disse spisevanene har gjort at man må slanke seg... Så, de fleste som virkelig _vil_ gå ned i vekt velger annerledes ved selskapsbordet. Man velger vekk fete sauser, f.eks., og tar mindre porsjoner.

En annen fordel med GRs opplegg er at man skal unne seg litt godis også. Man kan velge å bruke 50 kalorier daglig til hva man vil (nå er ikke 50 kalorier all verdens, altså, men det er f.eks. 1 liten rute sjokolade), eller man kan spare opp til en dag i uka og ta noe mer. Det er ukesnittet som teller til syvende og sist.

Jeg har gått ned 25 kg med GR, og synes faktisk ikke det var vanskelig når jeg bare kom meg gjennom den første uka med veiing av mat. Litt styrete å få rutiner på akkurat det, men etter få dager gikk det veldig av seg selv. Var _aldri_ sulten, fordelte mat og frukt og yoghurt ut over dagen, og kjørte opp forbrenninga på topp. Kjempegreit, og utrolig deilig å kjenne at kiloene rant av.

Anbefaler veldig å gå på kurs, jeg da, siden man der får snakke med andre i samme situasjon. Kanskje man også finner noen å trimme med, f.eks., og kanskje andre har tips man selv kan benytte seg av. Vet at det også er forum på nett, men det er noe annet med å treffe likesinnede.

Go for it, er du motivert vil du raskt finne ut av systemet! :-)

Jeg gikk ned med Grete Roede jeg også, tok oppfølgingskurs over to år etterpå til og med. Men jeg klarte ikke gjennomføre videre, og nå har jeg lagt på meg alt og litt til. Ser når jeg treffer min medslankere på gata at det samme har skjedd med mange av dem. Det jeg burde ha er en hypnose som gjør at jeg mister lyst på mat og kaker og desserter!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332302-grete-roede/#findComment-2783575
Del på andre sider

Gjest Grete Roede er supert!

Jeg gikk ned med Grete Roede jeg også, tok oppfølgingskurs over to år etterpå til og med. Men jeg klarte ikke gjennomføre videre, og nå har jeg lagt på meg alt og litt til. Ser når jeg treffer min medslankere på gata at det samme har skjedd med mange av dem. Det jeg burde ha er en hypnose som gjør at jeg mister lyst på mat og kaker og desserter!

Huff, det er jo kjedelig...

Klart, man kan jo ikke gå tilbake til gammel livsstil når kurset er slutt, da havner man jo tilbake til gammel vekt... Å bruke kurset til å endre livsstil var viktig for meg, i alle fall, men det krever definitivt fokus i hverdagen. Hver dag må man ta aktive valg om hva man putter i munnen.

Jeg er også en slikkmunn, men heldigvis er jeg kjempeglad i å trene. Det hjelper mye, altså.

Håper du finner den vekta du kan leve med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332302-grete-roede/#findComment-2783582
Del på andre sider

Tvillingmamma

Det aller enkleste du kan gjøre for deg selv, er å ta grep i hverdagen. Jeg har gått ned 4 klesstørrelser kun ved å spise mindre, spise riktig, unne meg litt godt i blant! og ved å trimme.

Begynn å gå små turer, utvid etterhvert som formen blir bedre og spis riktigere, masse grønnsaker, ta mindre posjoner og spis hver 3-4 time.

Det er viktig å unne seg litt godt innimellom, ellers sprekker du totalt, og det føles ikke godt.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332302-grete-roede/#findComment-2783763
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...