Gå til innhold

Når si i fra til arb.giver jeg er gravid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest gratulerer

Leder bør få høre det av deg direkte (og derfor bør hun kanskje være den første du sier det til?).

Det er vanlig å si fra så snart det har gått 12 uker.

Hvis leder umiddlbart begynner å planlegge for ditt fravær da, har de tid til utlysning, tilsetting og opplæring. Har du en rolle hvor det er naurlig å tilby hjelp i denne prosessen (definere hva som skal stå i utlysningsteksten, hjelp til opplæring osv) så gjør det. Selv om sjefen er aldri så glad på dine vegne,er det ingen udelt positiv opplysning å få at en ansatt skal ut i permisjon. Så alt som kan gjøre det lettere, gjør det samtidig bedre for deg både før og etter permisjonen.

Skal pappaen ha mer enn minimum pappaperm, antyd dette med en gang, det gjør jo at du skal være kortere borte. Er du i god form, si dette , og si at du håper du skal være det videre også. Enkel psykologi :-)

Det kommer jo litt an på hvor stor peiling sjefen din har på svangerskap osv også. Er du mye kvalm og uvel kan det jo være greit å gi beskjed om hva som skjer tidligere enn 12 uke.. Men da bør sjefen vite at ingenting er sikkert, særlig ikke før det første trimesteret har gått og at man derfor ikke forteller det til alle eller setter igang vikaarrekruttering før alt er litt mer sikkert.

Mange venter til det har gått ca 3 måneder for å være sikrere på at alt går bra.

Men siden mange sliter med f.eks kvalme, tretthet, eller andre ting som kan påvirke arbeidsevnen, allerede tidlig i svangerskapet, så kan det noen ganger være hensiktsmessig å informere arbeidsplassen på et tidligere tidspunkt.

Da vet de ihvertfall grunnen til at du ikke "er helt deg selv" og lettere ta hensyn til deg hvis det behøves.

Jeg har enda ikke sagt noe. og jeg er i uke 19.

Har hatt ferie, og skal begynne i ny jobb i august. Vil faktisk vente til den ordinære ultralyden er (forhåpentligvis) vel overstått, og den skal jeg ha i neste uke. Etterpå skal jeg ringe sjefen og forklare situasjonen. Vet at det blir en negativ opplevelse, sjefen er kjent for å reagere svært negativt på gravidteter på arbeidsplassen.

MEN; dette er svært gledelig for meg, siden jeg har mistet i MA 3 ganger tidligere. Føler meg svært priviligert som skal få oppleve å få mitt 3.barn, og i den store sammenhengen så bryr jeg meg faktisk katten om hva sjefen synes om dette !

(Sånn, da fikk jeg en utblåsning i dag også!)

Viss du er frisk og rask, og ikke har tidligere erfaring med aborter, så ville jeg sagt det rundt uke 13- 14.

Gjest prust

Har hatt ferie, og skal begynne i ny jobb i august. Vil faktisk vente til den ordinære ultralyden er (forhåpentligvis) vel overstått, og den skal jeg ha i neste uke. Etterpå skal jeg ringe sjefen og forklare situasjonen. Vet at det blir en negativ opplevelse, sjefen er kjent for å reagere svært negativt på gravidteter på arbeidsplassen.

MEN; dette er svært gledelig for meg, siden jeg har mistet i MA 3 ganger tidligere. Føler meg svært priviligert som skal få oppleve å få mitt 3.barn, og i den store sammenhengen så bryr jeg meg faktisk katten om hva sjefen synes om dette !

Viss du er frisk og rask, og ikke har tidligere erfaring med aborter, så ville jeg sagt det rundt uke 13- 14.

Gratulerer med svangerskap!!!!! Så flott å høre :-)

Annonse

Gjest prust

Veldig greit om du sier fra til nærmeste leder så raskt som mulig, og også informerer dersom du har mistanke om bekkenløsning eller andre ting som vil gi sykefravær.

Vi bommet litt i vinter ved å planlegge for kort overlapp for vikar, fordi den ansatte ble sykemeldt tidlig i svangerskapet, og det tok tid å finne ny person. Ble litt kluss ut av det. Men mange er jo helt friske frem til permisjonstiden starter, så det er litt vanskelig å vite når en skal sette inn vikar.

Gratulerer med svangerskapet forresten!!!!!!

Er du virkelig kommet til uke 19? Halvveis omtrent?

Så utrolig bra. Ønsker dere all mulig lykke til videre. Som du kanskje husker, vet jeg litt om hva dette handler om.

Klem fra

Er du virkelig kommet til uke 19? Halvveis omtrent?

Så utrolig bra. Ønsker dere all mulig lykke til videre. Som du kanskje husker, vet jeg litt om hva dette handler om.

Klem fra

Ja, jeg er virkelig kommet snart halvveis! Helt utrolig, jeg kunne ikke vært lykkeligere og følt meg mer priviligert ;-)

Den lille har sparket daglig siden uke 15, og det er akkurat det jeg trenger for å slappe av og nyte svangerskapet.

Hilsen en overlykkelig

Jeg er i uke 20 + 3 nå og fortalte det til arbeidsgiver ca. uke 12. Jeg har plager i svangerskapet som har gjort at jeg er delvis sykmeldt. Arbeidsgiver takket meg for at jeg fortalte årsaken til min sykmelding og vi hadde straks et møte for å tenke på tiden frem til desember og jeg går ut i permisjon.

Vi har faktisk allerede rukket å ansette en vikar for meg som begynner i redusert stilling nå i slutten av august. Dette for å få mest mulig overlapp samt at de vil gjerne beholde meg så lenge som mulig, noe som kanskje er mulig når jeg nå får avlastning. Jeg har en svært forståelsesfull arbeidsgiver som vet alt om graviditet (hun er gynekolog...) så jeg er heldig.

''Føler meg svært priviligert som skal få oppleve å få mitt 3.barn, og i den store sammenhengen så bryr jeg meg faktisk katten om hva sjefen synes om dette ! (Sånn, da fikk jeg en utblåsning i dag også!)''

Helt enig - ikke bry deg om hva sjefen måtte mene/si ang. dette. Dette er GLEDELIG, intet annet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...