Gå til innhold

Urtikaria?

Anbefalte innlegg

Gjest Urtikaria365

Jeg fikk mitt første utbrudd med elveblest for om lag 3 mnd siden. Da trodde jeg det bare var noen enorme harde myggstikk, disse var på hoftene og helt nederst på magen. De ble større og hardere jo mer jeg trykte på, og begynte deretter å klø. Disse kom og gikk i 3 dager før det utviklet seg og kroppen min tilslutt så ut som et lappeteppe i rosa og hvitt. Da dro jeg til legen og fikk 30mg prednisolon. Da forsvant elveblesten for dagen og kom ikke tilbake før natten etter, og var da verre en dagen før, hadde dette hele natten og møtte opp på legekontoret dagen etter og fikk nye 30mg og ble sendt hjem. Etter det siste møtet med legen holdt elveblesten opp i 3 dager for så å komme tilbake 100 ganger verre en de to andre gangene og ble bare verre og verre utover natta. Måtte dra på legevakta fikk nye 30 mg prednisolon og ble sendt hjem og bedt om å dra til legen igjen dagen etter for å få en prednisolon kur. Dagen etter møtte jeg som avtalt opp hos legen og fikk en 9dagers kur med prednisolon på 3 mg per dag i 3 dager, deretter 15 mg i 3 dager og 10 de siste 3 i tillegg til å ta 1 Cetirizen Helax 10 mg morgen og kveld. Mens denne kuren pågikk hadde jeg bare små utbrudd og trodde at dette kom til å bli bedre. Bestillte en ny time hos legen, ettersom hun sa at jeg skulle komme tilbake etter behandlingen slik vi fikk snakke om hvordan det hadde vært da jeg gikk på kuren. Under denne kuren ble jeg plaget med mye kvalme, hodepine, søvnløshet ,rastløshet, og ustabil mage og for ikke å snakke om magesmerter. Da jeg fortalte dette til legen leste hun igjennom journalene mine og trodde jeg hadde fått for mye prednisolon og konkluderte ut i fra dette at jeg muligens hadde fått litt magesår eller begynnelse på magesår av all medisinen. Da ble jeg satt på en ny medisin, 2 Ceteeizen 10mg ,2 Aurius 5 mg og Ranitidin rathiopharm 300 mg 1 tablett dagen for magenplagene. I noen dager etter dette hadde jeg bare små utbrudd til jeg en dag voknet med hender på str med klubber, de var så hovne at når jeg tenker tilbake på det er det nesten slik jeg ikke tror på det selv. Jeg ringte strax til legen, men de hadde ikke noe ledig den dagen så jeg fikk time tidlig neste dag, men da var hevelsen borte så det var ikke noe vits i det, fikk bare beskjed om å fortsette på samme måte som før. Dagen etter denne hendelsen skulle jeg kjøre min mor og samboeren hennes til en hytte ett par timer i fra her vi bor. Følte meg veldig stresset og rar den dagen, men tenkte ikke noe mer på det før jeg begynte å miste følelsen i underleppen og etter hvert så jeg ut som et ekstremtilfelle av botoxbehandling. Dette varte hele dagen, ble igjen sendt på legevakten der jeg fikk beskjed om at jeg måtte fortsette på den samme medisinen og dra til legen min dagen etter. Jeg gikk rundt som en and til dagen etter og var fortsatt ikke helt kvitt hevelsen i munnen. Hadde også fått hevelse i hendene som nå hadde nådd en størrelse som ikke var så ulik 5 grillpølser stappet inn i et rundstykke. Da jeg kom inn på legekontoret lo legen som bare det, da han så meg, ikke det at jeg syns det var så rart. Han ringte til hudavdelingen på sykehuset og snakket med hudlegen. De ble enige om å sette meg på en ny kur med antihistaminer 1 aurius 5 mg, 2 Cetirizen 10mg, 1 Singulair 10 mg og 1 Zantac 300 mg. For å si det rett ut, den kuren funket ikke, men på meg kom det ikke akkurat som noen overrsaskelse ettersom det ikke var noe som ville fungere på meg. Jeg gav kuren en uke, og led meg gjennom urtikarian som de kaller det. Men etter den uken var jeg så drit leit av all medisninen og styret de puttet inn i meg at jeg travet inn på kontoret og sa at de versågod skulle få ta noen prøver av meg før de proppet i meg mer medisin. Det gjorde de nå uten og nøle. Testet meg for alt + de tok en urtikaria prøve som ble sendt til Danmark for dyrkning. Da resultatene på prøven kom tilbake, viste det seg at jeg var litt allergisk mot katt å litt mot bjørk. Jeg har hatt katt hele livet, men kvittet meg med kattene mine og trodde på legen. Men neida. Fikk etter dette enda en ny kur med prednisolon. 40 mg i 3 dager deretter 15 mg hver dag i to uker før jeg får timen min hos hudlege. Håper virkelig jeg får hjelp, men håper du kan hjelpe meg litt med dette og få høre litt hva din mening ang dett er. Jeg kan også nevne at jeg i det siste halvåret har følt meg veldig deprimert, får nesten angst, er tungpustet, har magesmerter, får blemmer på tungen og er mye sår i halsen. Har hatt litt forhøyet T3 eller hva d nå heter. Var i vertfall noe med stoffskiftet mitt og for å nevne det var det litt for lavt/høyt kalsium nivå. Jeg er lei av å føle meg som verdens største hypokonder og er lei av å ikke fungere. Jeg tror jeg har fått med det meste, og håper du kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332455-urtikaria/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...