Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Pedofili er jo klassifisert som en psykisk sykdom. Og det finnes nok ikke noe verb som heter å "pedofilere":-) Det er mer snakk om at en person med pedofil legning kan begå handlinger som kan karakteriseres som overgrep. Noe de selvfølgelig ofte er.

Jada, jeg tenkte på handlingen pedofili og jeg har beklaget at jeg brukte begrepet feil:-) Ferdig med det, liksom...

Fortsetter under...

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariluz

27

• hidi, the scorpion

16

• Bookworm

12

• Colette

10

Hva er forskjellen på incest og seksuelle overgrep? Er all overgrep mot mindreårige incest?

I forhold til strafferett (som er det jeg vet noe om) er incest sex mellom to i nær slekt, søsken, foreldre og barn eller besteforeldre og barn. Det kan være frivillig fra begge parter, og er da ikke et seksuelt overgrep.

Seksuelt overgrep (også i forhold til strafferett) er det når den ene parten ikke samtykker. Hvis den ene er under 16 eller 12 (forskjellig alvorlighetsgrad) er det seksuelt overgrep uavhengig av samtykke. Et unntak er hvis begge er omtrent like gamle, for eksempel 15 og 16 år, da er det ikke et overgrep.

Gjest best wishes

I forhold til strafferett (som er det jeg vet noe om) er incest sex mellom to i nær slekt, søsken, foreldre og barn eller besteforeldre og barn. Det kan være frivillig fra begge parter, og er da ikke et seksuelt overgrep.

Seksuelt overgrep (også i forhold til strafferett) er det når den ene parten ikke samtykker. Hvis den ene er under 16 eller 12 (forskjellig alvorlighetsgrad) er det seksuelt overgrep uavhengig av samtykke. Et unntak er hvis begge er omtrent like gamle, for eksempel 15 og 16 år, da er det ikke et overgrep.

''Seksuelt overgrep (også i forhold til strafferett) er det når den ene parten ikke samtykker. Hvis den ene er under 16 eller 12 (forskjellig alvorlighetsgrad) er det seksuelt overgrep uavhengig av samtykke. Et unntak er hvis begge er omtrent like gamle, for eksempel 15 og 16 år, da er det ikke et overgrep.

''

Hva om den ene parten samtykker, men at det burde være klart for den andre parten at vedkommende samtykke ikke er reell.

Jeg tenker på en sak hvor en psykisk utviklingshemmet ung kvinne, tror hun var 18-20 år ble voldtatt i en TT-taxi. Sjaføren spurte om hun ville ligge med han, og hun sa ja. Jenta hadde ikke forutsetning til å vite hva det innebar å ligge med han.

sjaføren ble frikjent fordi han "bare" hadde bodd 12 år i Norge, og visste ikke at hun var funksjonshemmet. Ganske hårreisende.

Gjest best wishes

Det som skiller er tillitsforholdet/avhengighetsforholdet. MAo er dte ikke incest om det er av en fremmed, men det er incest om det er en omsorgsperson.

Når jeg leser aviser så hører jeg aldri om trenere eller lærere som utfører incest mot sine elever. Da brukes heller ordet seksuelle overgrep.

''Seksuelt overgrep (også i forhold til strafferett) er det når den ene parten ikke samtykker. Hvis den ene er under 16 eller 12 (forskjellig alvorlighetsgrad) er det seksuelt overgrep uavhengig av samtykke. Et unntak er hvis begge er omtrent like gamle, for eksempel 15 og 16 år, da er det ikke et overgrep.

''

Hva om den ene parten samtykker, men at det burde være klart for den andre parten at vedkommende samtykke ikke er reell.

Jeg tenker på en sak hvor en psykisk utviklingshemmet ung kvinne, tror hun var 18-20 år ble voldtatt i en TT-taxi. Sjaføren spurte om hun ville ligge med han, og hun sa ja. Jenta hadde ikke forutsetning til å vite hva det innebar å ligge med han.

sjaføren ble frikjent fordi han "bare" hadde bodd 12 år i Norge, og visste ikke at hun var funksjonshemmet. Ganske hårreisende.

Når jeg skrev "samtykker" mente jeg at den det gjelder må være i stand til å samtykke, bl.a ved å vite hva hun samtykker til. Det er innebygget i den juridiske versjonen av "samtykke". :- )

Ofte vil det jo være stilltiende samtykke når det kommer til sex, men mangel på protest er heller ikke "samtykke" hvis personen for eksempel er så full at han/hun ikke kan protestere.

En annen situasjon, som jeg ikke er sikker på om jeg skal plassere under "overgrep" er når den ene parten benytter seg av et avhengighetsforhold for å ha sex med den andre, for eksempel en psykolog som har sex med en pasient.

Annonse

Gjest best wishes

Når jeg skrev "samtykker" mente jeg at den det gjelder må være i stand til å samtykke, bl.a ved å vite hva hun samtykker til. Det er innebygget i den juridiske versjonen av "samtykke". :- )

Ofte vil det jo være stilltiende samtykke når det kommer til sex, men mangel på protest er heller ikke "samtykke" hvis personen for eksempel er så full at han/hun ikke kan protestere.

En annen situasjon, som jeg ikke er sikker på om jeg skal plassere under "overgrep" er når den ene parten benytter seg av et avhengighetsforhold for å ha sex med den andre, for eksempel en psykolog som har sex med en pasient.

en behandler skal jo ikke ha sex med klienter så det ville jeg kalt et overgrep. Det kan skje mye rart i en terapi, en klient kan feks forelske seg i terpeuten når visse følelser blir bearbeidet. Psykologen har god kunnskap om dette, og hvorfor det skjer, mens klienten nødvendigvis ikke har det. Om psykologen utnytter dette og har sex med klienten så er det et overgrep. Om de har sex etter at relasjonen er avsluttet så kommer de vel kanskje i en annen kategori.

Gjest BerlinParis

Når jeg leser aviser så hører jeg aldri om trenere eller lærere som utfører incest mot sine elever. Da brukes heller ordet seksuelle overgrep.

Nei, er ikke det jeg mener heller :-) Er ingen tilfeldig trener feks, det er tillitsforholdet som definerer det.

''Det er også lov å gifte seg med sin tante/onkel/nevø/niese.

''

Jøss det visste jeg ikke. trodde det var forbudt. Betyr det at jeg kan gifte meg med mammas bror eller må denne onkelen være inngiftet? Og kan jeg få barn med han også? Og hvordan vil det gå sånn genmessig?

Man gifte seg meg sin kjødelige onkel/tante. Min tante brevvekslet med en som gifte seg med onkelen. Vet ikke om barna ble OK.

Her er ekteskapsloven:

http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19910704-47_K1

Ekteskapsloven har vært diskutert i det siste, fordi så mange innvandrere gifter seg med nære slektninger, så det kan jo tenkes den kan bli endret.

Før 1800 måtte man også søke om å få gifte seg med tremenninger, og tremenninger av avdød ektefelle.

Ups svarte for fort her. Trodde du spurte om noe annet, det gjelder også "avhengighetsforhold/tillitsforhold" eller nær sos. tilknytning (trener, søsken, prest nabo). Beklager.

Dette er feil. Incest er kun seksuell kontakt innenfor nære slektsforhold. Dette er det egne straffebud som rammer. Det andre du nevner - misbruk av avhengighetsforhold er et seksuelt overgrep.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...