Gå til innhold

Hjelp....plenen vår ble ødelagt av ugressmiddel?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ha hele plen fin igjen..........

Samboeren min skulle fjerne ugress (løvetann) og sprayet et middel på som skulle fjerne disse. Nå 2 uker etter er plenen ødelagt på de stedene han sprayet. Gresset er blitt helt tørt og gult og er helt dødt. Det ser helt forferdelig ut over hele plenen. Hva i all verden gjør man med dette? Har noen vært borti dette?

Har ingen grønne fingre, og kan fint lite om slikt.

Fortsetter under...

Gjest Good luck :)

Det er sikkert Rondup han har brukt, det skal en være litt forsiktig med, og sørge for å sprøyte kun der det er ugress. Altså ikke en dusjende som tar med seg en del cm rundt.

Alt som er brunt er dødt. Dere må derfor mest sannsynlig så gress på flekkene på nytt. Skrap av det øverste laget og legg på gressfrø (vent i allefall en ukes tid etter sprøying før nysåing)

Følg instruksjonene på frøposene eller få de i butikken til å forklare godt hvordan dere skal gå frem for å ta best hånd om gressfrøene.

Gjest prust

Hvis dere brukte Roundup (glyfosat), så virker det på alle typer planter, både løvetann og gress, og det er ikke annet å gjøre enn å la det visne helt ned, rote litt i jorda og så på nytt.

Hvis dere brukte noe som skulle virke mot tofrøbladete planter (altså deriblant løvetann), så skulle ikke gresset visne.

Gjest bikku

Naboen vår kverka ugress langs vårt felles gjerde i fjord, og klarte å sprøyte en av mine store, frodige stauder som fungerer som hekk sommerstid. Så i år står det to store, frodige der, og en liten forkrøplet en. Tror ikke du skal ha håp om å få plenen på fote med det første. I beste fall går det greit å så til på nytt.

Hvis det er "Roundup" han har brukt på løvetannen, så finnes det en tråd om dette her.

http://www.hagepraten.no/viewtopic.php?f=7&t=16970

Til en annen gang: Ugrasset slipper dere ikke unna i plenen uansett, så la sprøyting være. Min plen består nesten bare av ugress, men når jeg klipper den er det pent og grønt allikevel:-)

Annonse

Det er sikkert Rondup han har brukt, det skal en være litt forsiktig med, og sørge for å sprøyte kun der det er ugress. Altså ikke en dusjende som tar med seg en del cm rundt.

Alt som er brunt er dødt. Dere må derfor mest sannsynlig så gress på flekkene på nytt. Skrap av det øverste laget og legg på gressfrø (vent i allefall en ukes tid etter sprøying før nysåing)

Følg instruksjonene på frøposene eller få de i butikken til å forklare godt hvordan dere skal gå frem for å ta best hånd om gressfrøene.

Husker for noen år siden, en fyr som lekte bonde skulle sprøyte jordet for ugress :-)

Han hadde brukt Roundup, og man så veldig godt der han ikke hadde sprøytet iallefall :-)))))

Min far skulle sprøyte gresset for ugress i sommer, og han fikk faktisk beskjed om å bruke Roundup. Lett å se hvor han ikke hadde sprøytet også :-)

Det gjorde ikke noe da, ettersom plenen nå skal graves opp likevel :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...