Gå til innhold

hvordan håndtere hyperventilering?

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne på 33

Hei, jeg har sterke magesmerter, hatt det i varierende grad i hele dag. Jeg har tidligere trolig hyperventilert når smertene har blitt så sterke at jeg har trodd jeg skulle dø. Ihvertfall så kastet jeg meg etter pusten, jeg svettet og var likblek for så å besvime. Jeg er livredd.. Magen er ikke bra. Hva gjør jeg om jeg hypertentilerer igjen? Tips,råd mottas med takk..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332542-hvordan-h%C3%A5ndtere-hyperventilering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Angstbiteren

Forsøk å puste i en pose. De anbefaler papirposer, men jeg har ikke dødd av å bruke en liten plastpose heller. Man får i seg mer oksygen enn man trenger når man hyperventilerer. Puster man i en pose, vil man ta opp igjen en del av den co2 man puster ut slik at man vil få mindre ubehag i kroppen. Ellers så er det rett og slett å trene seg opp til å være det bevisst. Jeg har slitt med angstproblemer i ganske mange år, og får jeg panikk så forsøker jeg å si til meg selv "pust rolig nå..." Konsentrerer meg hardt om det. Inn, holde litt, sakte ut...

Gjest Kvinne på 33

Forsøk å puste i en pose. De anbefaler papirposer, men jeg har ikke dødd av å bruke en liten plastpose heller. Man får i seg mer oksygen enn man trenger når man hyperventilerer. Puster man i en pose, vil man ta opp igjen en del av den co2 man puster ut slik at man vil få mindre ubehag i kroppen. Ellers så er det rett og slett å trene seg opp til å være det bevisst. Jeg har slitt med angstproblemer i ganske mange år, og får jeg panikk så forsøker jeg å si til meg selv "pust rolig nå..." Konsentrerer meg hardt om det. Inn, holde litt, sakte ut...

Dette er såpass sjelden men skal prøve pose neste gang. Leit å høre at du sliter med dette. Fatter ikke hvordan du holder ut :( men all ære skal du og andre ha for det! Tusen takk for svar!

• 2 uker senere...
Gjest lumelia

Dette er såpass sjelden men skal prøve pose neste gang. Leit å høre at du sliter med dette. Fatter ikke hvordan du holder ut :( men all ære skal du og andre ha for det! Tusen takk for svar!

Hyperventlirering, istedet for pose..om det er mulig. se for deg en av lang firkant, to lange flater og to kortere..se for deg et lite tog eller neo som kjører bortover langs strekene, pust inn først langs den lange flaten, så holder du pusten langs den korte så puster du ut langs den andre lange og holder pusten igjen langs den siste korte..dette har god effekt om du får det til.og får oksygenet i blodet til å nornalisere seg. Det som ofte skjer ved angst/hyperventilering er at du føler du ikke får luft, men egentlig har du fått for mye..blodet har fått for mye oksygen...så prøv å normalisere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...