Gjest myach Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Jeg har fått diagnosen Rosacea (eller akne rosacea), og er i den forbindelse også blitt svært plaget med akne på haken (med hudorm). Det er også elementer av Rosacea på haken (rød hud med store porer midt på haken og betente områder med pustler/papler særlig ved munnen). Hudlegen trodde først at det var kviser eller perioral dermatitt, altså har jeg mye småkviser. Jeg har tatt en antibiotikakur (tetracyclin) på 3 mnd med bruk av basiron krem på haken, noe som hadde god effekt, men kvisene kom tilbake 2 uker etter avsluttet behandling (fortsatte da ikke med krem). Jeg skal nå ta en ny antibiotikakur på 6 mnd og bruker skinoren på haken. Jeg har brukt skinoren i en mnd nå (venter til høsten med antibiotikakuren), men jeg syns ikke skinoren har så god effekt som ønskelig (bruker den en gang per dag). Det hjelper litt, men jeg tror kremen irriterer huden samtidig, så det er fortsatt et rødt utslett/kviser. Jeg har tenkt å prøve å fortsette med skinoren når jeg nå går på antibiotika. Det jeg lurer på er hvilken vedlikeholdsbehandling jeg burde prøve etter at jeg avslutter antibiotikakuren?? Jeg vil få dette under kontroll året rundt da jeg sliter psykisk pga dette og har en jobb der jeg er veldig eksponert. Jeg ble faktisk helt bra på haken etter to uker med basiron, men har hørt at en ikke skal bruke basiron når en har rosacea? Vil dette forverre rosaceaen på haken over tid, eller kan jeg bruke det i måneder av gangen? Hvor lenge kan en bruke det sammenhengende? Det var faktisk svært effektiv behandling. Huden så faktisk nesten helt bra ut etter noen dagers bruk, så for meg kan det være en måte å få kontroll på sykdommen på. Og så er det det med sol og sommer. Kan en bruke basiron om sommeren dersom en bruker solkrem med høy solfaktor? Jeg har brukt skinoren nå pga at jeg har hørt at det ikke gjør noe i sola. Og hva med rozex gel er det noe en kan prøve i steden for antibiotika? Behandler en da bare områdene med utslett/pustler eller også kinnene mine som er røde med porer? Jeg ble litt "skremt" av at de sa på apoteket at en kunne få leverflekker i ansiktet av rozex, derfor har jeg ikke tort å prøve det enda. Kan en få leverflekker av det? Bør en da gå med solkrem hele tiden selv om det ikke er sol? Jeg er også tidvis plaget av betennelser i huden på nesevingene, og da er nesevingene skikkelig røde, huden blir fortykket og nesevingene forandrer form, men heldigvis forsvinner betennelsen etter en stund. Men jeg har noen fortykkede elementer som har blitt permanente virker det som (og streken som markerer nesevingene flytter på seg). Er det slik at hvis huden på nesen blir fortykket så burde en gå på roaccutan/har det bedre effekt enn tetracycliner? Jeg vet ikke helt om jeg ønsker å bruke roaccutan. Hva kan/bør en smøre på nesevingene da skinoren bare irriterer enda mer, og når det ikke er kviser, bare betennelser i store deler av huden med puss som kommer ut etter hvert. Bør en ta en ny kur med tetracycliner hver gang nesen blir betent? Dette ble en lang liste med spm, men en blir desperat etter å få hudsykdommen under kontroll. Jeg kan opplyse om at jeg også får smertefulle "blemmer" i hodebunnen (som faktisk forsvant med PH-nøytral shampo), disse svir veldig ved soleksponering og under lysstoffrør! Jeg har også fått kviser på rygg og bryst. Kvinne 28 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332556-rosacea/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Hei ! Først og fremst kan det være nyttig å vite at det kan finnes overgangs- eller blandingsformer av kviser og rosacea. Man kan også ha deler av begge samtidig. Det er ikke noen annen måte å finne ut dette på enn ved en klinisk vurdering hos hudelegen også i forhold til hvorden de forskjellige behandlingene virker. Det kan også være greit å vita at ingen av lokalbehandlingene med Basiron, Skinoren/Fincea eller Rosex er farlige og at dde kan kombineres, men gjerne i samråd med legen. F eks er det ikke noe problem å benytte Basiron om morgenen og Rosex eller Skinoren om kvelden. Det er ingen av disse som er spesielt farlige å benytte om sommeren, uansett skal man ved evt rosacea være noe forsiktig med soling. Etter din beskrivelse høres det ut som du kan ha rosacea med noe vedvarende acne. Tetrcyclin vil som regel ha god effekt, evt Tetralysal som ofte foretrekkes idag pga kanskje bedre effekt og mindra påvirkning med matinntak og mindre risiko for solbivirkning. Det er viktig at behandling benyttes i noen månedre og da vil mange kunne få en varig bedring, men det kan komme tilbakefall etter kortere eller lengre tid. Det finnes lange lister over forverrende faktorer , kost os. Jeg mener at diett dessverre ikke har noe særlig effekt på acne eller rosacea hos de fleste. Ved rosacea er typiske utløsende eller forverrende faktorer stress, langvarig alkoholbruk og mye soling. Både for selve rosaceaen med irritasjon , bettennelse og nupper, , blodkar som er dannet og vedvarende rødhet, kan karlaser ha god effekt. Det utføres i liten grad på sykehus , men kan gjøres på privatklinikker, helst hos hudlege. Hos pasienter som har et sykdomsbilde som du beskriver , kan det, dersom de beskrevne tiltakene ikke har tilstrekkelig effekt og det stadig kommer "kviser", være aktuelt med Roaccutane behandling, men dette er tabletter som kan ha endel bivirkninger og som krever spesiell oppfølging. Først og fremst må man ikke risikere å bli gravid under Roaccutane behandling. Med hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332556-rosacea/#findComment-2785741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.