Gå til innhold

Er det greit at partneren danser med andre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sorgfri

7

• BMS!

6

• Mirabell

4

• løvinne71

3

Mest aktive i denne tråden

Den eneste gangen man MÅ danse først med sin partner, er under brudevalsen.

Er det bare hun som skal ha det bra? Skal ikke han? Du kan ikke ha mye respekt for en mann når du forlanger at han skal danse tross sine egne ønsker. BEGGE skal ha det bra, skal de ikke?

Man MÅ jo ikke danse med partneren først, men det er dannet å gjøre det. Har du ikke vært i finere selskaper?

Annonse

Gjest litt barnslig

Han er da ryddig og koneskvent, han danser med deg når du spør, og andre damer når de spør. Han spør aldri noen (deg eller andre) om de vil danse.

Hadde du spurt, og han hadde sagt nei, og så like etterpå sa han ja til en annen dame, hadde jeg forstått at du ble fornærmet.

Men slik ståa er, synes jeg du ikke hadde grunn til å bli sur.

Gjest singmeasong

Du og din partner har ulikt syn på dette og det viktigste er at dere kommer frem til løsninger dere begge kan leve med. Jeg synes i likhet med en del andre at du overreagerte litt i akkurat denne situasjonen. Jeg kan forstå at du kan føle et snev av sjalusi, men å lage et drama ut av noe så uskyldig er litt i overkant. Både dagen i går og dagen i dag høres ut til å være ødelagt for dere begge. Det er sikkert ikke noe dere ønsker når dere en sjelden gang er ute og hygger dere?

Jeg kunne som deg reagert i en tilsvarende situasjon med en tilsvarende partner som din. Kjent et stikk i hjertet, men jeg hadde valgt å bite det i meg. Altså ikke lage noe nummer av det.

Man MÅ jo ikke danse med partneren først, men det er dannet å gjøre det. Har du ikke vært i finere selskaper?

Du vet at man alltid skal gi første dans i finere selskap som du kaller det til borddamen din?

Og i følge skikk og bruk, skal bordamen din kun være din partner om dere er ringforlovet. DVS at oftest så har ikke ektefolk hverandre tilbords, ergo skal di heller ikke danse den første danse sammen.

Siden du først bestemte deg for å uttale deg om skikk og bruk, så burde du i alle fall vite såpass

Nå er verken mannen min eller jeg noen danseløver, så det er mulig jeg ikke skjønner problemet ;-)

Jeg synes det virker litt sært å bli sur fordi han danset med en annen. Du var ikke tilstede akkurat da denne låten ble spilt og han ble bydd opp. Jeg regner med de danset på en anstendig måte og ikke klenget seg opp etter hverandre? I så fall skjønner jeg ikke helt at du reagerer så voldsomt.

Istedetfor å bli sur, kunne du fortalt ham i en humoristisk tone at han neste gang er forpliktet til å ta slike "klinedanser" med deg ;-)

Gjest sjøstjerna

Hvis man ikke driver på med dans som hobby og går ut for å pleie et forhold innimellom så er dans mellom to kjærester veldig koselig og intimt.. Man blir mer knyttet til hverandre i en travel hverdag.

Da ønsker man ikke disse inpåslitne andre damene som absolutt skal danse med ethvert mannfolk for enhver pris.

Man bør trå varsomt når man byr opp en mann som er i et parforhold og som man observerer danser minimalt i utgangspunktet. Det finnes nok av danseløver som er villige og disse tilbyr damene en dans og man bør benytte seg av disse istedenfor.

''Man bør trå varsomt når man byr opp en mann som er i et parforhold og som man observerer danser minimalt i utgangspunktet. .''

Når jeg er ute og danser, så aner jeg ikke hvilke dette er... Jeg byr opp "hvem som helst". Oftest blir det noen jeg har sett på dansegulvet- men det kan være en som sitter/står også.

Forøvrig så godtar jeg selvsagt at min mann danser med hvem som helst. Hvorfor skulle jeg ikke det? Dans er jo bare....dans.

Gjest sjøstjerna

Som mange andre her så synes jeg du overreagerte.

Generelt så er dans bare dans. Min mann og jeg danser med andre og hverandre. Hva som skjer først og sist er totalt uinteressant.

Jeg er med danseglad enn han. Forventer selvsagt ikke at han skal spare sin "danselyst" til meg. Tvert om. Vil han skal spre den. Da lærer han...og jeg.... mer innen dans.

''Man bør trå varsomt når man byr opp en mann som er i et parforhold og som man observerer danser minimalt i utgangspunktet. .''

Når jeg er ute og danser, så aner jeg ikke hvilke dette er... Jeg byr opp "hvem som helst". Oftest blir det noen jeg har sett på dansegulvet- men det kan være en som sitter/står også.

Forøvrig så godtar jeg selvsagt at min mann danser med hvem som helst. Hvorfor skulle jeg ikke det? Dans er jo bare....dans.

Dans bare dans?

Nåh, nei! Religionslæreren vår på videregående var klokkeklar i sin tale: Dans er det loddrette uttrykk for den vannrette synd ;)

Han var tidligere misjonær, da. En liten digresjon, men illustrerer kanskje trådstarters overreaksjon på partneres utenomekteskapelige dans.

Annonse

Gjest sjøstjerna

Dans bare dans?

Nåh, nei! Religionslæreren vår på videregående var klokkeklar i sin tale: Dans er det loddrette uttrykk for den vannrette synd ;)

Han var tidligere misjonær, da. En liten digresjon, men illustrerer kanskje trådstarters overreaksjon på partneres utenomekteskapelige dans.

''Dans er det loddrette uttrykk for den vannrette synd ''

:-DDDD

Nå fikk jeg meg en latter. Har aldri hørt det der. Har kanskje ikke fulgt med i religionstimen???

Gjest sjøstjerna

Dans bare dans?

''Dans er det loddrette uttrykk for den vannrette synd ''

:-DDDD

Nå fikk jeg meg en latter. Har aldri hørt det der. Har kanskje ikke fulgt med i religionstimen???

Gjest Nickløsheletia

Jeg trodde Eli Hagen var noe for selv og at det ikke fantes mange slike.

Selvsagt er det greit at mannen min danser med andre. Også til klinelåter. De kliner da ikke av den grunn.

Hvis mannen min hadde nektet meg å danse med andre, hadde jeg også blitt sint skal jeg love deg.

Dans bare dans?

I kristelige kretser var det tidligere en utbredt oppfatning at dansen i seg selv ikke var syndig, men det den lett kunne føre med seg, var den svarteste synd. Derfor var det best å holde seg langt unna dans.

Jeg var lykkelig uvitende om hva dans "lett kunne føre til" da jeg hørte om dette første gang, og forsto selvsagt ikke bæret før flere år senere.

Men altså, jeg er født i den mørke middelalderen.

Gjest Nickløsheletia

Skjønner deg veldig godt! Min samboer gjorde det samme med meg. Jeg ble kjempe lei meg. Han må gjeren danse med andre kvinner, men syns han skal danse med meg først!. Han har heldigvis blitt flinkere til å by meg ut på dansegulvet nå:)

Det med "klinelåten" syns jeg kanskje var litt volsomt etter min mening.

Hva sier kjæresten din til sitt "forsvar" ?

''Hva sier kjæresten din til sitt "forsvar" ?''

Forsvar?? Hjelpe meg! Skal man måtte begynne å forsvare at man danser også nå?

Gjest Ulvinnen

Joda, jeg har vært i mange finere selskap, har du?

Der er det skikk og bruk at første dans er med den man hadde til bords, noe som ikke er ens egen partner, med mindre man er forlovet.

Gjest Ulvinnen

Du vet at man alltid skal gi første dans i finere selskap som du kaller det til borddamen din?

Og i følge skikk og bruk, skal bordamen din kun være din partner om dere er ringforlovet. DVS at oftest så har ikke ektefolk hverandre tilbords, ergo skal di heller ikke danse den første danse sammen.

Siden du først bestemte deg for å uttale deg om skikk og bruk, så burde du i alle fall vite såpass

:)

Jeg så ikke at du alt hadde forklart hva som er skikk og bruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...