Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen der ute kan svare meg raskt på dette....Kort fortalt..jeg går på klexane fordi jeg har vært gjennom et svangerskap og fikk forebyggende under dette svangerskapet siden jeg fikk blodpropp i etterkant av forrige svangerskap. Nå når jeg satte sprøyte i dagtidlig blødde det litt der jeg stakk i magen (har gjort dette før også) ,men denne gangen syntes jeg blodet var så mørkt...vet at øksygenfattig blod er mørkt i fargen, og da blir jeg litt engstelig...er det noen som kan svare meg på dette...trenger jeg å tenke på dette, og bekymre meg for dette? Er av den veldig engstelige typen, og dette var nok til å ødeleggge hele denne dagen....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332601-m%C3%B8rkt-blod/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Flerbarnsmor

Jeg kan ikke hjelpe deg med det du lurer på... Men jeg undres over hva oksygenfattig blod vil si?? Selv bemerket jordmor etter siste fødsel at blodet mitt var veldig mørkt... Hun lurte på om jeg hadde vært utsatt for kulde, siden jeg hadde så mørkt blod... Det hadde jeg ikke, jeg fødte midt i en hetebølge...=)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332601-m%C3%B8rkt-blod/#findComment-2786262
Del på andre sider

Jeg kan ikke hjelpe deg med det du lurer på... Men jeg undres over hva oksygenfattig blod vil si?? Selv bemerket jordmor etter siste fødsel at blodet mitt var veldig mørkt... Hun lurte på om jeg hadde vært utsatt for kulde, siden jeg hadde så mørkt blod... Det hadde jeg ikke, jeg fødte midt i en hetebølge...=)

Blodet har mange viktige oppgaver, en av oppgavene er å transporter oksygen (luft) til cellene i kroppen vår. Inne i de rødeblodcellene finnes det noe som kalles hemoglobin, dette binder til seg oksygen. Når de røde blodcellene har mye oksygen får det sin fine rødfarge. På vandring gjennom blodårene gir de røde blodcellene fra seg oksygen til cellene i kroppen, de blir da oksygenfattige rødeblodceller, disse har en mer mørk lilla farge.

Blodårene vi ser på hendene våre er vener, disse frakter oksygenfattige røde blodceller tilbake til hjertet og derfra til lungene, derfor har de en mer blålig farge. Arterier frakter blod fra hjertet og lungene og er derfor oksygenrike røde blodceller, hadde vi sett arteriene ville de vært mer rødfarget

Vet ikke om dette ga deg svar på det du lurte på..?

Har funnet ut at det ikke er så mye å bekymre seg over, men som sagt har jeg lett for å bekymre meg for det meste for tiden:-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332601-m%C3%B8rkt-blod/#findComment-2786519
Del på andre sider

Gjest MedicNerd

Blodet har mange viktige oppgaver, en av oppgavene er å transporter oksygen (luft) til cellene i kroppen vår. Inne i de rødeblodcellene finnes det noe som kalles hemoglobin, dette binder til seg oksygen. Når de røde blodcellene har mye oksygen får det sin fine rødfarge. På vandring gjennom blodårene gir de røde blodcellene fra seg oksygen til cellene i kroppen, de blir da oksygenfattige rødeblodceller, disse har en mer mørk lilla farge.

Blodårene vi ser på hendene våre er vener, disse frakter oksygenfattige røde blodceller tilbake til hjertet og derfra til lungene, derfor har de en mer blålig farge. Arterier frakter blod fra hjertet og lungene og er derfor oksygenrike røde blodceller, hadde vi sett arteriene ville de vært mer rødfarget

Vet ikke om dette ga deg svar på det du lurte på..?

Har funnet ut at det ikke er så mye å bekymre seg over, men som sagt har jeg lett for å bekymre meg for det meste for tiden:-(

Det var neppe noe å engste seg for. Jeg stikker meg stadig vekk i fingrene for å sjekke blodsukker siden jeg har diabetes. Hvordan blode ser ut har en tendens til å variere fra nokså mørkt til mer klart rødt... Jeg har ingen god forklaring på det, men dette handler jo om de minste blodårene vi har - kapillærer.

Jeg vil tro at du kanskje rett og slett traff en vene da du satte sprøyta. Det er ikke no farlig. Hvis du føler deg og du opplever store forandringer så tror jeg du kan slappe av. Er du urolig, så kan du jo slå på tråden til legekontoret ditt i morgen. Jeg skjønner jo at du er litt ekstra engstelig siden du har opplevd en blodpropp, så jeg tror det hadde vært bra for din sinnsro å høre med legen din :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332601-m%C3%B8rkt-blod/#findComment-2787682
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...