Gjest vilhanåsyken Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hei! Jeg har ikke prøvd å bli gravid lenger enn noen få måneder, men ønsker sterkt barn så fort som mulig. har gjennom diverse forum funnet ut at jeg har en ganske kort lutealfase (kan variere fra 9-11 dager ca.) Noen ganger kan jeg begynne å spotte brunt blod allerede 4 dager etter eggløsning og frem til den ordentlige menstruasjonen. Dette varierer, og av og til har jeg ikke dette. Du skev et sted at dette ikke trengte å skyldes for klite progesteron, men kan skyldes celleforandringer på livmorhalsen. legen min påviste lette cellforandringer (i cellekjernen) for et år siden, og legen mente på ny kontroll for 6 mnd. siden at det så ut so kroppen fikset dette selv. legen sendte da bare inn en vanlig celleprøve, ikke biopsi, og denne så fin ut. legen så likevel at jeg fortsatt hadde hpv-virus som var aktivt ved hjelp av eddiksyre. Jeg har slitt med utrolige mellomblødninger (blødde av og til 3 av 4 uker) av diverse p-pille-merker, men sluttet på p-piller for halvannet år tiden. Har etter dette hatt lange menstruasjoner med mye spotting i forkant. 1) Jeg lurer derfor på om problemet mitt med spotting og kort lutealfase kan skyldes progestoronmangel eller om det er like sannsynlig pga. de lette celleforandringene som fører til dette? Jeg har også ubehag i eggstokkene i dagene før menstruasjon og ømme bryster. 2) Jeg har også lest om flere som får lenger lutealfase ved å innta B6-tilskudd i perioden fra eggløsning til forventet mens-dag. Disse skriver at de har forlenget lutealfasen med 1-2 dager, og at B6 balanserer forholdet melom østrogen og progestoron. De anbefaler 160-200 mg. daglig i denne perioden. Kjenner du til om dette kan ha positiv effekt evt. uheldige bivirkninger? 3)Burde jeg i såfall fortsette på disse utover i graviditeten for å unngå spontanabort som resultat av fall i progesteronnivå? Bør jeg trappe gradvis ned, og hvor mye bør jeg ta? Er det ok å bruke Pyridoksin? Som du skjønner ønsker jeg gjerne å prøve dette før jeg evt. kan sjekke om jeg trenger Crinone etc. Til informasjon ble jeg lett gravid med mannen jeg har nå for 4 år siden. Da ble jeg gravid veldig sent i syklusen, 5 dager før forentet mens. Kan dette tyde på at egget mitt lever veldig lenge eller at jeg har eggløsning lenge etter LH-økningen? (har kun tatt LH-tester). Lutealfasen min er ellers lik nå som nå som da bortsett fra at jeg nå ca. annenhver mens spotter flere dager før menstruasjon. Jeg er forresten 29 år gammel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332692-b6-vitamin-for-%C3%A5-forlenge-lutealfase/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 For det første vil jeg presisere at jeg ikke har sagt at ’celleforandringer’ på livmorhalsen kan gi blødninger, men det kan være at slimhinnen fra innsiden av livmorhalsen vokser ut på overflaten. Den er meget blodrik og kan lett blø ved for eksempel samleie. Det betegnes som ’ektopi’ eller ’erythroplaki’. Det har ingenting med celleforandringer å gjøre, det er helt godartet. Lutealfasen er normalt 11-17 dager, men det kan være vanskelig å avgjøre når den starter og når den slutter, da må man ta daglige blodprøver og ultralyd. Til dine spørsmål: 1) Blant infertilitetseksperter har man ikke stor tro på det med progesteronmangel. Progesterondannelsen skjer når det har løsnet ett godt egg fra en velfungerende eggstokk. Progesteron faller når fosteranlegget ikke utvikler seg normalt. Man kan ikke bedre på situasjonen ved å tilføre progesteron. Da vil man foretrekke å styre eggløsning helt fra starten 2) Jeg har også lest om flere som får lenger lutealfase ved å innta B6-tilskudd i perioden fra eggløsning til forventet mens-dag. Jeg kjenner kun til dette i forb. med PMS hvor det har vært forsøkt med usikkert resultat. At det skal endre lutealfasen, har jeg ikke tro på. 3) Det kan ikke skade å bruke B-vitamin. Crinone brukes bare i forb. med kunstig befruktning, det jeg har fått opplyst av våre ekpsperter innen barnløshet. Graviditet 5 dager før menstruasjon forekommer rart, kan det ha vært en eggløsningsblødning og ikke menstruasjon? Egget lever ikke så lenge Du husker å spise folat, ikke røke og avstå fra alkohol? Den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332692-b6-vitamin-for-%C3%A5-forlenge-lutealfase/#findComment-2787016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.