Gå til innhold

Endometriosesmerter?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg fikk påvist endometriose ved laparaskopi for cirka fem år siden. Det ble da fjernet to cyster i tillegg til at det ble brent bort mindre endometriosevev.Den gang sa legen at det var utbredt endometriose men med små cyster. Jeg er ufrivillig barnløs pga endometriose, ellers har jeg hatt lite plager relatert til endometriose. De siste to måneder har jeg hatt mye magesmerter som er lokalisert på høyre side av magen under leveren. Har utelukket det meste ved MR av magen hvor det ble sagt at spredning av endometriose ikke kan sees ved MR. Jeg lurer nå på om mine plager kan være spredning av endometriose eller smerter grunnet sammenvoksninger etter to laparaskopier. Vurderer nå sterkt om jeg skal begynne med p-piller får å se om smertene blir borte, til tross for at vi fremdeles ønsker oss barn. Hvis mine plager skyldes sammenvoksninger, vil dette bli bedre ved p-pillebruk, eller må det korrigeres kirurgisk? Hva anbefaler du ? Jeg er 33 år gammel

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332719-endometriosesmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fru EOS!

Hei!

Jeg fikk også påvist, og brent bort, store menger endometriose i forbindelse med at jeg ikke ble gravid. Hadde ikke smerter før dette ble påvist, men det begynte allerede kort tid etter at dette ble fjernet (nesten 10 år siden). De siste årene har smertene blitt veldig mye verre. Har gått et år på p-sprøyter, men det fungerte ikke optimalt for meg, så nå går jeg på p-piller, 3 brett i slengen. Nå er alt veldig mye bedre. Løsningen er nemlig å slippe mensturasjon.

Når det gjelder barnløsheten - så løste det seg til slutt. Vi har verdens flotteste datter på 4 år. Hun har riktignok ikke våre gener, men de er ikke så mye å skryte av allikevel. Nå håper vi snart å nærme oss mål med en liten bror eller søster.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332719-endometriosesmerter/#findComment-2787047
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Endometriose i den lokalisasjon er meget, meget sjelden, og det oppstår ikke sammenvoksninger etter laparoskopi i dette område. Sammenvoksninger kan bare behandles med kirurgi. Hvis du fortsatt ønsker å bli gravid, synes jeg at dere skal overveie prøverørsbehandling. I forbindelse med denne kan man forbehandle med endometriosemedikamenter (det man betegner som GnRH-analoger). Hvis det ikke er aktuelt, kan du gjerne forsøke p-pille, men da helst uten pause. Er du grundig utredet med hensyn til lever og tarmsystem?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332719-endometriosesmerter/#findComment-2787458
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...