Gå til innhold

Store menstruasjonssmerter

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg er en kvinne på 27 år som kom sent i puberteten, det vil si at jeg fikk min første menstruasjon en måned før jeg fylte 15 år. Siden den gang har syklusens første dag stort sett vært et enormt smertehelvete for meg. En gang på videregående hadde jeg så vondt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg, men siden jeg skulle ha en prøve i siste time valgte jeg å bli på skolen. Klasseforstanderen min kom faktisk bort til meg før en time og spurte om jeg hadde det bra, siden jeg hadde mistet all farge i ansiktet. Hun sendte meg hjem og ordnet så jeg kunne ta prøven en annen gang. Problemet var at jeg hadde ca tyve minutter å gå hjem, og jeg klarte ikke å gå. Dette er den første og eneste gangen jeg har besvimt noen gang, jeg besvimte på veien hjem. Siden den gang går jeg gjennom et sant helvete hver eneste gang jeg får menstruasjon, og jeg har spurt meg rundt om hva jeg kan gjøre, vært hos gynekolog, akupunktør, endret kosthold og gud vet hva. Jeg var tidligere daglig leder i fire år, slik at jeg kunne være litt fleksibel mht arbeidstid når jeg skal ha menstruasjon. Endte ofte opp med 1 fridag i uken med store smerter. Nå er jeg student, og fortsatt fleksibel heldigvis, men det er slitsomt for meg å grue meg til menstruasjon og å planlegge dagene jeg vet jeg kan få det. Det kan jo komme på en viktig eksamen, for eksempel. Jeg har rimelig regelmessig menstruasjon, hver ca 32. dag. Akupunktøren sa at hvor lenger syklus, jo større smerter. Det har også hendt at det kan gå 35-36 dager. Men jeg har ikke like store smerter hver eneste gang, kanskje 80% av syklusene. Smertene er hovedsaklig i nedre del av magen, ryggen, musklene gjør at jeg får avføring og kan kaste opp, vanlige menssmerter, bare helt ekstremt sterke. Jeg ligger stort sett og gråter/roper av smerte hver eneste gang, det er opp til 8-9 på smerteskala fra 1-10. Dette varer heller ikke særlig lenge, like før menstruasjon, smertene begynner, og blodet kommer når smertene eskalerer. Det varer i ca 4-8 timer. Jeg tar Paralgin Forte hvis jeg har det tilgjengelig, det er pr dags dato det eneste jeg har tatt som hjelper mot elendigheten. Jeg synes det er synd å gå på dette middelet, men vanlige smertestillende hjelper ikke på meg, ikke mot migrene, og ikke mot menstruasjonssmerter. Jeg har fått PF tidligere etter tre operasjoner; Blindtarmbetennelse, betennelse på eggstokkene og visdomstannsproblemer. Jeg ble "kikhulloperert" for betennelsen på eggstokkene fordi legene ikke fant årsaken til tydelig infeksjon i magen, så de åpnet for å se hvor infeksjonen var, i og med at blindtarmen hadde gått 7 måneder før. Etter som jeg har forstått, var det en bakteriell infeksjon. Jeg var hos gynekolog da jeg var rundt 20 år, og vet ikke om han gikk over streken med meg eller om jeg bare er veldig nærtagende. Etter dette gikk jeg til fastlegen min for en undersøkelse, han puttet et instrument i endetarmen min uten å si i fra, noe som var vondt, sjokkerende og jeg ikke visste grunnen til. Han var særdeles dårlig på kommunikasjon. Disse to hendelsene har satt en støkk i meg, og gjør at jeg kvier meg for å gå til både lege og gynekolog. Et siste legebesøk i forbindelse med nevnte kikhulloperasjon, ble liksom prikken over i'en da min unge fastlege (som jeg har fått fordi konen hans gikk ut i permisjon) var tydelig satt ut og unnvikende over å snakke om eggstokker og bakterier med meg, som sikkert var omtrent like gammel som ham. Jeg gikk til ham for å få ham til å ringe til sykehuset for å høre resultatene av bakterieprøvene, noe jeg altså ikke ble særlig klokere på. Nå har jeg byttet fastlege til studiestedet, men det virker uansett ikke som om noen kan gjøre for smertene ved menstruasjon, og alle andre jeg snakker med sier at det blir bedre når jeg har født. Dette svaret er dessverre ikke godt nok for meg da det er lenge til jeg planlegger å få barn, i alle fall minst fem år. Jeg har også hørt at en slik infeksjon jeg hadde kan ha gjort meg steril. Jeg blør såvidt i ca en uke før menstruasjon, dette er ikke ordentlig friskt menstruasjonsblod, men mørkere, mindre og ikke særlig stort problem. Jeg tar det med bare som en mulig "diagnose". Dette ble en lang og fæl utredning. Jeg er bare enormt fortvilet over situasjonen min og også personlig møte med ekspertene. Derfor er det kanskje lettere for meg å skrive til nett-doktor enn å troppe opp på legekontoret, noe jeg jo egentlig vil, og også får påminnelse om fra kreftregisteret i posten hvert år. Jeg mener å huske at jeg har hatt små, godartede cyster ved tidligere undersøkelser, noe legen ikke har ment har vært noe problem. Jeg sa innledningsvis at jeg har endret kosthold, jeg har ikke vært særlig sunn tidligere, men slank og aktiv som ung. Nå har jeg veldig fokus på sunn mat i forbindelse med at jeg prøver å redusere vekten min. Jeg er 170.5 cm høy, veide på det meste 75 kg, nå veier jeg 65, og skal ta av ca 5 kg til. Jeg regner med at vekten min ikke er årsaken til problemet, siden jeg var slank som tenåring. Kostholdet kan nok ha noe å si, og min mor mener sukker og fet mat gjør slike problemer verre. Stemmer dette? I så fall kutter jeg mer enn gjerne ut dette fullstendig. Vært på fire uker sommerferie på det nord-amerikanske kontinentet, der jeg tok "pause" fra slanking osv, dvs at jeg spiste mer usunn mat naturligvis, samt drakk mer alkohol. Plagene ved denne menstruasjonen var på topp 10 over virkelig ille ganger, det gjør selvfølgelig at jeg mistenker kosthold og alkohol som grunnen. En siste ting er at jeg gikk på p-piller fra jeg var 18-23 år. I denne perioden hadde jeg nesten aldri så store smerter ved menstruasjon, men jeg blødde konsekvent, og det ble såpass plagsomt for meg at jeg sluttet. Jeg er generelt engstelig for å dytte i meg medikamenter og hormoner, så dette vil jeg ikke tilbake til. Jeg og min samboer gjennom 5 år har en løsning vi er fornøyde med mht prevensjon. Som sagt ble dette litt vel langt, men jeg håper at det finnes en løsning for meg. Om ikke annet må jeg i alle fall ha tilgang på Paralgin Forte en gang i måneden. Skikkelig migreneanfall har jeg bare 2-3 ganger i året, og mer sjeldent etter at jeg sluttet som daglig leder (!) og begynte på universitetet. På forhånd takk for råd. Mvh meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332759-store-menstruasjonssmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var en lang beskrivelse (litt vanskelig å få oversikt over da spørsmålet må flyttes og fyller mer enn en stor skjerm !).

Men jeg tror svaret er enkelt, at du har tilstanden endometriose (livmorslimhinne plassert utenfor bukhulen), en helt godartet, men plagsom tilstand som både kan gi smerte og redusere fruktbarheten. Ofte kan symptomer forveksles med underlivsinfeksjon. Du har fått utført laparoskopi, men var det av gynekologer? Man må –i noen tilfeller- ha et åpent øye for å oppdage endometriose. Kirurger har neppe samme evne som gynekologer.

Jeg foreslår at du prøver samme behandling som ved endometriose. Hvis medikamenter av typen NSAID (Naproxen etc.) evt sammen med paralgin forte, ikke hjelper, så må man forsøke å stoppe menstruasjonen totalt. Det kan gjøres ved å ta p-pille uten pause, bruke det man betegner som gestagener eller GnRH-analoger for helt å stoppe hormonproduksjonen (skape en forbigående ’kunstig overgangsalder’).

Mht til kosthold så er det anbefalt å unngå rødt kjøtt og spise mye grønsaker, men det er ikke vitenskapelig vist, så det er bare at prøve seg frem.

Jeg foreslår at du ber din fastlege om henvisning til en gynekolog. Du kan gjerne nevne mistanken om endometriose. Jeg håper at du kan få hjelp.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...