Gå til innhold

NHD/jeg trenger råd

Gjest Nekter å ta imot hjelp

Anbefalte innlegg

Når en godt voksen man oppfører seg meget barnslig,er det en personlighetsforstyrrelse?

Alt bør dreie seg om han og han skal ha mye skryt og oppmerksomhet,han er sutrete og synes synd på seg selv. Er sykelig opptatt av at han må få kjærerste og barn,og alle som gir han et snev av oppmerksomhet er en potensiell kjæreste. (Et smil kan være nok) Han er sykelig sjalu på sin bror som er forlovet og skal bli far,og jeg får høre all dritten. Det er så synd på han og ingen bryr seg om han osv,han blander seg opp i alt jeg foretar meg,og det jeg gjør er galt. Han forlanger å bli respektert og forstått,men jeg forstår ingenting. Han har vært innlagt en gang men kun noen dager,nektet å være der for det er andre som gjør livet surt for han.

Er fortvilet nå og takler virkelig ikke dette lenger,er sikker på at han er syk. Enten det eller så har han en hjerneskade,han gikk til psykolog som sa han skulle bli frisk,så sluttet psykologen og han er langt fra frisk. Ikke tilbud om ny psykolog,han trenger innleggelse og grundig utredning. Har holdt på i årevis og gir seg ikke,hva er hans mulige diagnose,og kan medisiner hjelpe?

Han tror alt ordner seg om han finner kjærligheten,men gjør ingenting for å finne den. Jeg mener virkelig at dette er galskap,og han sliter ut dem rundt seg.

Hvordan behandler man slike personer,medlidenhet og oppmerksomhet hjelper ikke. Mye vil ha mer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332978-nhdjeg-trenger-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor du sammen med denne personen eller? Høres ikke helt greit ut nei.

Neida,det er min bror. Bor ikke så langt unna meg,skal flytte jeg nå heldigvis og håper på ro. Det er fryktelig galt at jeg skal flytte,det skal jeg ha dårlig samvittighet for mener han.

Hva slags rolle har du i forhold til denne personen?

Søsteren,hans "reddende engel" men jeg orker ikke mer. Ting blir ikke bedre med han,han tar ikke ansvar for livet sitt. Lurer på om det er sykdommen hans som gjør det,kan ikke hjelpe han.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er sikkert psykisk sykdom. Han bør få en skikkelig psykiatrisk utredning/diagnostikk. Siden en ikke vet hva diagnosen er, kan jeg ikke si noe om medisin vil hjelpe.

Mild og bestemt realitetsorientering/konfrontasjon er mitt råd.

Annonse

Dette er sikkert psykisk sykdom. Han bør få en skikkelig psykiatrisk utredning/diagnostikk. Siden en ikke vet hva diagnosen er, kan jeg ikke si noe om medisin vil hjelpe.

Mild og bestemt realitetsorientering/konfrontasjon er mitt råd.

Takk. Har prøvd å være mild og snill med han,han har selv sagt at han er skjør som et eggeskall. Det går min samboer på nervene også,for bror min behandler meg stygt. Sender meg stygge meldinger osv for så å unskylde seg,får blomster også. Han virker helt totalt forvirret. Men tror ikke han er ond heller,bare totalt forvirret. Får snakke med han igjen om å søke hjelp.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk. Har prøvd å være mild og snill med han,han har selv sagt at han er skjør som et eggeskall. Det går min samboer på nervene også,for bror min behandler meg stygt. Sender meg stygge meldinger osv for så å unskylde seg,får blomster også. Han virker helt totalt forvirret. Men tror ikke han er ond heller,bare totalt forvirret. Får snakke med han igjen om å søke hjelp.

Jeg skrev ikke mild og snill (og dullende). Jeg tror jeg skrev "mild og bestemt konfrontasjon".

Det med stygg behandling og trasige SMS skriver du om nå. På dette må du svare med skarp og tydelig konfrontasjon. Gjør det klart at dette er totalt uakseptabelt.

Hei,

Om du har påtatt deg rollen som reddende engel, kan det hende du gjør ham en bjørnetjeneste. Da blir han ikke tvunget til å løse problemene sine.

Har du vanskelig for å sette grenser, kan du la din samboer gjøre det for deg. Sannsynligvis klør han i fingrene etter å få lov.

Det er ikke så viktig om du definerer han som slem, ond eller bare forvirret. Han må uansett ta ansvaret for sitt liv og ikke satse på reddende engler. Han er også ansvarlig for hvordan han oppfører seg mot andre.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...