frk.s Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Noen her med gode råd? Jeg har gått på p-piller i årevis og er temmelig lei det. Særlig etter at en venninne sluttet og anbefaler det "nye livet" på det sterkeste, både mht sexlyst, vekt og humør. Saken er at jeg studerer for tiden og ikke vil bli gravid nå, men gjerne om et års tid. Legen min mente at persona (måle eggehvitestoffer i urin hver morgen) var ganske utrygt, mens min venninnes lege anbefalte det. Jeg er så i tvil! Hadde vært såå deilig å slippe hormoner.. Hva tror du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333053-persona-prevensjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fornøyd personabruker Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Du bør ikke bruke Persona hvis det er helt katastrofe å bli gravid nå (les: hvis du ville vurdert å avbryte svangerskapet hvis du ble gravid nå). Ved helt riktig bruk, og konsekvent kondombruk hver dag comuteren ikke gir grønt lys, er sikkerheten 94%. Du og partner må synes det er ok å bruke kondom. Dere må bruke kondom hver gang dere har sex fra du slutter med pillen, og til du får din tredje reglemessige mens etter pilleslutt. Det sier seg selv at dette tar noen måneder.. Du må være litt ryddig og huske å trykke, teste osv til riktig tid. Partner må på en ok måte undersøke om du er i en "grønn" eller "rød"-periode, og bruke kondom konsekvent hver gang computeren lyser rødt. Fordelen er at du slipper hormonene, og at du er i normal syklus og har 100% peiling på når du har eggløsning, den dagen dere har lyst til å bli gravide. persona er uegnet som første prevensjon etter fødsel, da du ikke kan begynne med persona før du får tredje regelmessige mens etter fødsel. Så da må du enten sette inn spiral eller bare bruke kondom hvis du ikke vil ha hormonprevensjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333053-persona-prevensjon/#findComment-2790807 Del på andre sider Flere delingsvalg…