frk.s Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Noen her med gode råd? Jeg har gått på p-piller i årevis og er temmelig lei det. Særlig etter at en venninne sluttet og anbefaler det "nye livet" på det sterkeste, både mht sexlyst, vekt og humør. Saken er at jeg studerer for tiden og ikke vil bli gravid nå, men gjerne om et års tid. Legen min mente at persona (måle eggehvitestoffer i urin hver morgen) var ganske utrygt, mens min venninnes lege anbefalte det. Jeg er så i tvil! Hadde vært såå deilig å slippe hormoner.. Hva tror du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333053-persona-prevensjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fornøyd personabruker Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Du bør ikke bruke Persona hvis det er helt katastrofe å bli gravid nå (les: hvis du ville vurdert å avbryte svangerskapet hvis du ble gravid nå). Ved helt riktig bruk, og konsekvent kondombruk hver dag comuteren ikke gir grønt lys, er sikkerheten 94%. Du og partner må synes det er ok å bruke kondom. Dere må bruke kondom hver gang dere har sex fra du slutter med pillen, og til du får din tredje reglemessige mens etter pilleslutt. Det sier seg selv at dette tar noen måneder.. Du må være litt ryddig og huske å trykke, teste osv til riktig tid. Partner må på en ok måte undersøke om du er i en "grønn" eller "rød"-periode, og bruke kondom konsekvent hver gang computeren lyser rødt. Fordelen er at du slipper hormonene, og at du er i normal syklus og har 100% peiling på når du har eggløsning, den dagen dere har lyst til å bli gravide. persona er uegnet som første prevensjon etter fødsel, da du ikke kan begynne med persona før du får tredje regelmessige mens etter fødsel. Så da må du enten sette inn spiral eller bare bruke kondom hvis du ikke vil ha hormonprevensjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333053-persona-prevensjon/#findComment-2790807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Har ikke brukt det selv, men venninna mi har det, og hun venter barn i september. Så hvis du vet du absolut ikke vil/kan bli gravid før om et år, er det kanskje lurt med noe annet så lenge? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333053-persona-prevensjon/#findComment-2790826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidligere bruker Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Du bør ikke bruke Persona hvis det er helt katastrofe å bli gravid nå (les: hvis du ville vurdert å avbryte svangerskapet hvis du ble gravid nå). Ved helt riktig bruk, og konsekvent kondombruk hver dag comuteren ikke gir grønt lys, er sikkerheten 94%. Du og partner må synes det er ok å bruke kondom. Dere må bruke kondom hver gang dere har sex fra du slutter med pillen, og til du får din tredje reglemessige mens etter pilleslutt. Det sier seg selv at dette tar noen måneder.. Du må være litt ryddig og huske å trykke, teste osv til riktig tid. Partner må på en ok måte undersøke om du er i en "grønn" eller "rød"-periode, og bruke kondom konsekvent hver gang computeren lyser rødt. Fordelen er at du slipper hormonene, og at du er i normal syklus og har 100% peiling på når du har eggløsning, den dagen dere har lyst til å bli gravide. persona er uegnet som første prevensjon etter fødsel, da du ikke kan begynne med persona før du får tredje regelmessige mens etter fødsel. Så da må du enten sette inn spiral eller bare bruke kondom hvis du ikke vil ha hormonprevensjon. Jeg har brukt persona i mange år. Ble også en gang gravid med denne. Svangerskapet endte i SA i uke 5... Uten at det egentlig hadde noe med Persona og gjøre... Min erfaring er at det blir en avansert form for kondombruk. Det var ikke mange grønne dager, og etterhvert ble jeg sur, og tenkte at dette burde vært en grønn dag, for jeg var bare på dag... Husker ikke hvilken dag lenger=) Sikkert sånn jeg ble gravid. Men jeg kan ikke fordra kondomer. Plastikksex! Selv om kondomet er gummi, da...=) Så altså, det kan fort oppleves som en avansert form for kondombruk. Og det er dyrt. Disse pinnene man skal tisse på koster penger, og det er jo endel arbeid med å bruke dem også. Det blir jo som om man tok graviditetstest 8 ganger i måneden... Jeg bruker p-piller i dag, og trives mye bedre med det. Følelsen av kontroll, og ikke noe PMS=)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333053-persona-prevensjon/#findComment-2790851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vil gjerne slippe PMS Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Jeg har brukt persona i mange år. Ble også en gang gravid med denne. Svangerskapet endte i SA i uke 5... Uten at det egentlig hadde noe med Persona og gjøre... Min erfaring er at det blir en avansert form for kondombruk. Det var ikke mange grønne dager, og etterhvert ble jeg sur, og tenkte at dette burde vært en grønn dag, for jeg var bare på dag... Husker ikke hvilken dag lenger=) Sikkert sånn jeg ble gravid. Men jeg kan ikke fordra kondomer. Plastikksex! Selv om kondomet er gummi, da...=) Så altså, det kan fort oppleves som en avansert form for kondombruk. Og det er dyrt. Disse pinnene man skal tisse på koster penger, og det er jo endel arbeid med å bruke dem også. Det blir jo som om man tok graviditetstest 8 ganger i måneden... Jeg bruker p-piller i dag, og trives mye bedre med det. Følelsen av kontroll, og ikke noe PMS=)) Kan jeg spørre hvilke p.piller du bruker? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333053-persona-prevensjon/#findComment-2793086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.s Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 Du bør ikke bruke Persona hvis det er helt katastrofe å bli gravid nå (les: hvis du ville vurdert å avbryte svangerskapet hvis du ble gravid nå). Ved helt riktig bruk, og konsekvent kondombruk hver dag comuteren ikke gir grønt lys, er sikkerheten 94%. Du og partner må synes det er ok å bruke kondom. Dere må bruke kondom hver gang dere har sex fra du slutter med pillen, og til du får din tredje reglemessige mens etter pilleslutt. Det sier seg selv at dette tar noen måneder.. Du må være litt ryddig og huske å trykke, teste osv til riktig tid. Partner må på en ok måte undersøke om du er i en "grønn" eller "rød"-periode, og bruke kondom konsekvent hver gang computeren lyser rødt. Fordelen er at du slipper hormonene, og at du er i normal syklus og har 100% peiling på når du har eggløsning, den dagen dere har lyst til å bli gravide. persona er uegnet som første prevensjon etter fødsel, da du ikke kan begynne med persona før du får tredje regelmessige mens etter fødsel. Så da må du enten sette inn spiral eller bare bruke kondom hvis du ikke vil ha hormonprevensjon. Tusen takk for meget nyttig info! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333053-persona-prevensjon/#findComment-2796358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidligere bruker Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Kan jeg spørre hvilke p.piller du bruker? Yasmin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333053-persona-prevensjon/#findComment-2796360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg kjenner også til barn som ble unnfanget da Persona viste "grønt lys", så det bør ikke brukes hvis du trenger sikker prevensjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333053-persona-prevensjon/#findComment-2796365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.s Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 Du bør ikke bruke Persona hvis det er helt katastrofe å bli gravid nå (les: hvis du ville vurdert å avbryte svangerskapet hvis du ble gravid nå). Ved helt riktig bruk, og konsekvent kondombruk hver dag comuteren ikke gir grønt lys, er sikkerheten 94%. Du og partner må synes det er ok å bruke kondom. Dere må bruke kondom hver gang dere har sex fra du slutter med pillen, og til du får din tredje reglemessige mens etter pilleslutt. Det sier seg selv at dette tar noen måneder.. Du må være litt ryddig og huske å trykke, teste osv til riktig tid. Partner må på en ok måte undersøke om du er i en "grønn" eller "rød"-periode, og bruke kondom konsekvent hver gang computeren lyser rødt. Fordelen er at du slipper hormonene, og at du er i normal syklus og har 100% peiling på når du har eggløsning, den dagen dere har lyst til å bli gravide. persona er uegnet som første prevensjon etter fødsel, da du ikke kan begynne med persona før du får tredje regelmessige mens etter fødsel. Så da må du enten sette inn spiral eller bare bruke kondom hvis du ikke vil ha hormonprevensjon. Takk for tilbakemeldinger! Noen som vet om det er mulig å nullstille persona? Venninne sier jeg kan overta hennes, men er litt usikker på om det går? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333053-persona-prevensjon/#findComment-3014416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.