Gjest Karina Skrevet 14. august 2001 Del Skrevet 14. august 2001 For 5 mnd siden fødte jeg verdens nydeligste gutt. Jeg hadde igrunnen en fin fødsel som var helt normal. Dette takket være epiduralen kanskje. Jeg synes faktisk at gravide er noe av det flotteste som finnes! Jeg gleder meg til neste gang jeg kan kjenne liv i magen! Men...på slutten av svangerskapet fikk jeg tett nese. Det eneste som hjalp var nesespray, ikke saltvann. Ved pressriene da jeg skulle ta i og puste slik at jeg kunne presse maksimalt, klarte jeg ikke dette pga tett nese. Jeg følte jeg ville miste pusten fordi alle kanaler var tett. Jormor og samboer viste lite forståelse under kampens hete og jeg ble litt fortvilet. De bare sa; "Du må puste slik og slik" og ville vise meg det. Jeg angret på at vi ikke hadde øvd inn pusteteknikk på forhånd. Med umenneskelig kraft fikk jeg presset sønnen vår ut og den tette nesen forsvant etter 1 døgn. Er tett nese vanlig? Burde ikke jordmor vist mer forståelse hvis dette er vanlig? Skal jeg før neste fødsel informere om disse traumene mine? Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33307-tett-nese/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ohlea Skrevet 14. august 2001 Del Skrevet 14. august 2001 Ville bare si at jeg også hadde tett nese i mitt svangerskap. Tror det varte en del måneder ja, men med en gang vesla var ute så var nesen god som ny. Takk og lov. Hadde med meg nesesprayen under fødselen og sprayet i vei når jeg trengte det. Lykke til med nestemann! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33307-tett-nese/#findComment-129639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 15. august 2001 Del Skrevet 15. august 2001 Tett nese skyldes hovne slimhinner og har med hormonpåvirkning i svangerskapet å gjøre. Dette er et relativt vanlig problem, og mange tyr til nesespray, f.eks. rinox eller otrivin. Som vi vet, skal ikke disse preparatene brukes mer enn 10 dager i strekk for at man ikke skal komme inn i en ond sirkel. Mange er avhengige av disse sprayene for å få puste skikkelig. Slutter man, blir man helt tett umiddelbart og det kan ta flere uker før slimhinnen blir normal igjen. Ved neste svangerskap vil jeg anbefale deg å ikke starte med nesespray selv om du skulle bli tett. Du blir bare verre etter en stund og etterhvert får du også mindre effekt av sprayen. Jeg forstår at det var vanskelig for deg å føde med tett nese, og dette er helt klart et problem som bør forstås. Imidlertid bør det gå an å puste riktig selv om man kun puster gjennom munnen. Blir du selv veldig anspent og engstelig for ikke å gjøre det riktig, er det mulig du puster ineffektivt. Kanskje kunne det være en ide å spare bruken av spray til fødselen, hvis du klarer å holde deg unna resten av svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33307-tett-nese/#findComment-129828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.