Gå til innhold

Er dette psykisk eller hormonell ubalanse?

Anbefalte innlegg

Gjest psyko-hormonella

Hei NHD. Jeg håper du har noen kloke tanker rundt mitt spørsmål.

Hver måned, et sted mellom 15. og 23. (ca) dag i syklusen, blir jeg sint. Sint, sint, sint. Jeg har verdens beste kjæreste, men hver måned rundt dette tidspunkt blir han høvlet med kritikk. Kritikk som i og for seg har grunn og bunn, men som jeg glatt ville ha oversett ellers i måneden.

Jeg er ikke midt i puberteten, jeg er straks 40, og er firebarnsmamma. Har alltid hatt ubalanse i hormonene, har vel i hele min menstruelle leveltid hatt PMS, som legene etterhvert oppgraderte til PMD(?). Mener det heter pre menstruell dysfori. Pga store kroppslige forandringer hver måned, og et eitrende sinne noen dager hver måned. For dette fikk jeg prøve Fontex (tror jeg det var?). Doseringen var 3-4 tabletter (uff, jeg husker ikke helt sikkert) på dag 7 og 21 i syklusen. Da disse visstnok skulle være de verste dagene. Ingen tabletter ellers.

Det hjalp! Da jeg husket å ta dem. Du ser kanskje at jeg sliter litt med hukommelsen.. Det er også grunnen til at jeg ikke aner hvilken lege(?) som ga meg denne oppskriften. Det er en 8-10 år siden, vil jeg tro.

Er denne oppskriften kjent for deg? Jeg er interessert i å prøve dette igjen, før både jeg selv og min elskede får nok av mine utbrudd. Tror du mitt problem bare er hormonelt, eller er det også en psykisk ubalanse? Bør jeg ha samtaler hos psykolog/psykiater? Hvem kan/bør skrive ut Fontex til slikt bruk? Og er dette evt noe "vanlige" leger forstår seg på?

Kanskje relevant: Har månedslig cyster på eggstokkene, ca 5-6-7 cm i diameter, og _vonde_. Dette er påvist med ultralyd flere ganger, og noen er fjernet ved Lapraskopi. Brystene er også svært vonde hele denne perioden, og en murrende menssmerte som øker i omfang frem mot menstruasjonen. Jeg har såkalt Hyperprolaktinemi, men vet ikke hvilke andre hormoner som evt er i ubalanse.

Jeg er en ok person ellers :) Tusen takk.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dett er hormonell ubalanse. For dette kan du få hjelp hos fastlegen din. Jeg er mer vant med å bruke Cipramil eller Cipralex for dette problemet. Da tar en tabletten hver dag i den perioden en tar tabletter.

Gjest psyko-hormonella

Dett er hormonell ubalanse. For dette kan du få hjelp hos fastlegen din. Jeg er mer vant med å bruke Cipramil eller Cipralex for dette problemet. Da tar en tabletten hver dag i den perioden en tar tabletter.

Tusen hjertelig takk for svar.

Mener du Cipralex også virker for hormonell ubalanse?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...