Gå til innhold

Graviditet og jakt

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne - 1974

Hei. Jeg er en kvinne på 35 år, gravid for første gang, er 17 uker på vei. Ønsker å være med på storviljtakta som starter om en måned. Har hele tiden vært i svært god form. Kan jeg være med å slakte hvis jeg bruker hansker og vasker meg godt etterpå, eller bør jeg holde meg helt unna? (undersøkelser viser jo at hjortevilt ofte er infisert av parasitten Toxoplasma) Bør jeg la være å drive skytetrening? Tenker da spesielt på kruttslam og støy. Skytetrening foregår på utendørs bane. Synes det er svært vanskelig å finne relevant informasjon om dette, takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333302-graviditet-og-jakt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Har du testet deg for å se om du har vært smittet med toxoplasmose? Det vil være det enkleste. Man fraråder gravide kvinner å delta i slakting da man jo ikke kan garantere at det blir et snitt som kan infisere selv om det brukes hansker. Skytetrening kan du delta i, kruttslam betyr ikke noe. Fosteret kan reagere på støy, men om det kan skade, vet man ikke. Du bruker vel hørselsvern, det gjør fosteret ikke. Når det ikke finnes informasjon spesifikt om dette, er det sannsynligvis fordi man ikke har kunnskap. Ofte vil fosteret reagere med bevegelser ved plutselig høy lyd, det kan du jo registrere når den tid kommer.

Lykke til med graviditeten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333302-graviditet-og-jakt/#findComment-2793263
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...