Gjest frustert frue Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Hei! Jeg er en kvinne på 33 år som for ca. 4-5 år siden plutselig kom i tidlig overgangsalder. Moren min hadde arvelig bryst- og eggstokk-kreft, men jeg har foreløpig ikke tatt blodprøven for og påvise om jeg har arvet dette (skal gjøre det etterhvert, men er ikke klar enda). For litt over ett år siden fjernet jeg eggstokkene mine (de var jo ubrukelige uansett) for og unngå kreft her. Spm. mitt nå er bruk av østrogen. Uten medisiner sliter jeg voldsomt med hetetokter på dagtid. Har det greit på nettene. Plages også mye med tørre slimhinner og mangel på seksuell lyst, og dette sliter på mannen min. Jeg ønsker foreløpig og beholde livmoren min da jeg på sikt skal prøve eggdonasjon igjen (har prøvd det noen runder til nå uten hell). Har hatt korte perioder med østrogenbeh. (Trisekvens) under eggdonasjonsforsøkene, og dette har hjulpet veldig godt på hetetoktene mine. Vet at dette er et dårlig preparat for meg og bruke over tid pga. kreftfaren, så har kun brukt det i veldig korte perioder av gangen. Hva anbefaler du meg og gjøre? Akkurat nå spiser jeg Catapresan 50 mikrogram morgen og kveld, og dette har minsket hetetoktene mine betraktelig. Er det heldig på sikt og ikke bruke østrogen? Jeg tenker på beinskjørhet/livmoren min etc. Jeg kan jo nevne at jeg ikke har ikke blødning av meg selv lengre. Sist blødning var for 8 mnd. siden. Veldig takknemlig for svar:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333307-bruk-av-%C3%B8strogen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Det er en vanskelig problemstilling det med kombinert risiko for brystkreft og eggstokk-kreft. P-pille reduserer risiko for eggstokk-kreft men øker risiko for brystkreft. Fjerning av eggstokker reduserer (nesten fjerner) risiko for kreft, men hormonbehandling som brukes i og etter overgangsalderen øker risiko for brystkreft. Hvis du går inn på hjemmesiden for Norsk bryst cancer gruppe http://www.nbcg.no/nbcg.blaaboka.html vil du kunne lese at man anbefaler hormonbehandling frem til 50 års alderen hos de som fikk fjernet eggstokker på grunn av den kombinerte risiko. Studier har vist at hormonbehandling gitt til kvinner under 50 år ikke øker risiko i forhold til kvinner som ikke er kommet i overgangsalderen. Østrogen har andre effekter enn å hjelpe hetetokter, positiv effekt på skjelett og blodkar når de brukes tidlig etter overgangsalderen. Jeg vil anbefale deg å bruke østrogen og minst mulig gestagen (som gis i ti dager av Trisekvens-syklus). Det er kombinasjonen av østrogen og gestagen (det siste beskytter mot livmorkreft) som er farligst for brystet. Du kan bruke østrogenplaster eller tabletter, og så ta en gestagen-kur (for eksempel provera 5 mg i 14 dager) hver 3.-4. måned. Da får du minst mulig gestagen. Jeg anbefaler at du følges opp av en gynekolog som kan gi deg råd mht hormonbehandling. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333307-bruk-av-%C3%B8strogen/#findComment-2793715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.