Gå til innhold

PCOS og medikamenter

Anbefalte innlegg

Gjest Cathrinewww32

Kvinne, 32 år, frisk (så vidt jeg vet) foruten PCOS. BMI på 27, spiser sunt, trener, røyker 10-20 sigaretter i uka. Jeg brukte Diane fra jeg var 18 til 31 år, sluttet på Diane for et år siden fordi jeg hadde lest at det ikke er bra for kroppen (Fare for blodpropp, ugunstig metabolsk påvirkning). Jeg bruker nå Metformin 2000 gram per døgn, og Spirix 100 gram per døgn. Problemet jeg nå har, er at jeg ikke har prevensjon, jeg har ikke ordentlig mens (bare småblødninger dann og vann som er svært upraktisk), og jeg synes ikke den antiandrogene effekten av Spirix er like god som Diane (Får mer kviser og hårvekst). Synes du jeg bør begynne på Diane igjen? (Da er det jo bare å slutte med Spirix?) Eller er Diane så "farlig" at jeg bør begynne på en annen p-pille, eller en annen form for prevensjon, og heller øke dosen Spirix til 150 eller 200? Hvis jeg begynner på Diane etter nesten et års opphold, må jeg regne med at jeg legger på meg? Første gang jeg begynte på Diane gikk jeg opp over 10 kg. (som jeg nå har gått ned). Håper du kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333348-pcos-og-medikamenter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at du skal forsøke en av de mer moderne p-piller som også virker ’antiandrogent’, for eksempel Yasminelle. Den vil både virke som prevensjon og behandle din PCOS inkl. regulere dine blødninger. Jeg tror ikke at du legger på deg av den. Da kan du stoppe med Spirix. Du bør alvorlig overveie å stoppe røking. Etter du har fylt 35 år vil man være tilbakeholdende med å gi deg p-pille pga øket risiko for hjerneslag som også øker både med økende alder og med overvekt (som er beskjeden hos deg). Flott at du trener og spiser sunt!

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333348-pcos-og-medikamenter/#findComment-2793721
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...