Gå til innhold

Hundelopper og bendelorm

Anbefalte innlegg

Gjest Bendelormerskummelt

Vi fant hundelopper på hunden vår og startet loppekur for tre dager siden. Noen dager etterpå fikk han ormekur. Det kom ut en lang orm. Det jeg lurer på: Skal vi som bor i huset gå til lege og få ormekur for bendelorm da hundens lopper kan være bærere av en farlig bendelorm for mennesker? Kan han ha smittet oss i all den tid han har bodd sammen med oss og vi plukker opp bæsjen hans? Når det blir oppdaget på en i husstanden, skal alle ta medisin, sies det om orm generelt. Men gjelder dette hunden også? Hundelopper er ikke vanlig i Norge, men nå har vi altså fått det konstantert av en veterinær. Jeg ville spørre fastlegen min om dette, men han er på ferie. Og på legevakten ble jeg avvist. Kan leger generelt for lite om dette i Norge, eller er det ufarlig? Må vi vente på symptomer? Og når jeg leser på nettet finnes det nesten ikke symptomer. Finnes det bendelormkur som fås uten respet? Og er den ufarlig? Jeg fikk time hos fastlegen min om to uker og synes dette er lenge dersom det er farlig for mennesker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333363-hundelopper-og-bendelorm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Du har sikker rett i at kunnskapene om ormer eller marker som de også kalles, er relativt beskjedne blant de fleste leger i Norge. Det skyldes selvfølgelig i hovedsak at vi har så lite av dem og de færreste forårsaker problemer av betydning. Unntak finnes selvfølgelig.

For å komme mer spesifikt inn på dine spørsmål: Det finnes ganske mange forskjellige bedelormer/marker som i hovedsak infiserer dyr. Det finnes en rekke bendelmarker som også kan infisere mennesker. De viktigste av dem er svinebendelmarken, oksebendelmarken, fiskebendelmarken og noen andre. Mennesket blir i all hovedsak infisert ved at man spiser infisert kjøtt som er ikke tilstrekkelig varmebehandlet. Man kan også bli infisert via hender, etc. ved dårlig hygiene, mest håndvask. Hunden kan være sk. mellomvert for noen, og det kan ikke utelukkes at man kan plukke opp egg og larver via hendene. Men det er ganske sjelden. Du plukker vel ikke bæsjen til hunden med hendene - går jeg ut ifra. Jeg kjenner ikke til at hundelopper kan overføre smitte, og finner dette heller ikke omtalt i litteraturen.

Symptomene kommer i første rekke fra tarmsystemet med tarmirritasjon(smerter), diaré og fordøyelsesbesvær. Det anbefalte middelet er i første rekke Mebendazol (Vermox). Bivirkninger forekommer sjelden, og de beskrives ikke som alvorlige. Jeg kjenner ikke til reseptfrie midler. Jeg tror ikke at dere trenger behandling, men det er sikkert riktig å få en konsultyasjon hos fastlegen som kan gjennomgå historien og deres eventuelle symptomer, med undersøkelser mer nøyaktig enn det jeg kan gjøre her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...