Gjest Guro78 Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Hei. Jeg er svært plaget med en intens kløe / svie på hårpartier nedentil (utvendig). Når det setter i gang må jeg gni og klø, klarer ikke sitte stille og blir nærmest desperat. Det er ingen synlige utslett, rødhet eller andre forandringer på huden. Det begynte for tre år siden etter en badeferie, hvor jeg over flere dager solte meg og badet. Jeg byttet ikke bikini mellom badene, så bikinitrusen var i perioder våt på kroppen. Kløen begynte ganske langt nede, men har nå utviklet seg til hele hårpartiet nedentil. For ca ett år siden var jeg hos lege og fikk Locoid 0,1 %. Det har hatt god virkning når jeg brukt det jevnlig, men ikke fjernet problemet. Etter sommeren har problemet gjenoppstått, og jeg har ikke lenger virkning av Locoid. Jeg var på badeferie i februar også, uten å få noen reaksjon. Av den grunn er jeg ikke sikker på at det skyldes bading / bikini. Det blir ikke verre av barbering, noe jeg har gjort i alle år. Problemet er like ille når jeg lar hårene gro. Jeg har prøvd Detox, som jeg fikk reseptfritt på apoteket. Dette gjorde ting verre. For noen uker siden var jeg hos hudlege på Volvat. Hun tok prøver som viste at jeg har normal bakterieflora på huden. Jeg fikk Elidel creme 1 %. Også dette gjorde kløen verre. Volvat kunne ikke hjelpe. Jeg har fått henvisning til Rikshospitalet, men det tar tid, og nå er jeg som sagt ganske desperat. Det eneste som demper det er Eurax. Denne er jeg nå avhengig av flere dager. Jeg har prøvd ulike vaskemidler og ikke sett noen sammenhenger med menstruasjonssyklus eller mat. Jeg klør særlig om natten og etter toalettbesøk, men kløen kan også starte i andre tilfeller. Kan noen hjelpe?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333373-kl%C3%B8e-svie-p%C3%A5-h%C3%A5rpartier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hei ! Det høres ut som det er blitt en "ubalanse" i huden din med en slags kløe/ irritasjons tilstand . Dette er ikke så uvanlig og kan ofte forsterkes om kvelden og når man blir varm, noen ganger ifm stress/ psykiske påkjenninger. Hvis det pågår lenge, kan det bli eksem, sår og infeksjon på toppen. For å få dette bra er det nødvendig å få vekk evt infeksjon med sårsalve eller antibiotika ( bare dersom det væsker), dernest behandle med en ganske sterk cortison krem i 2-3 uker og så redusere til noe svakere, samtidig som du benytter mild kremsåpe og fuktighetskrem/ lotion etter dusj og bad. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333373-kl%C3%B8e-svie-p%C3%A5-h%C3%A5rpartier/#findComment-2797227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.