Gjest JIL Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Hei Jon! Har lest en del rundt om på nettet, har sett deg blitt anbefalt, og det virker som om du kan være mannen til å svare på mine spørsmål. Jeg er for tiden i sluttprossesen av en roaccutan-kur. Har tatt 380 piller, og har dermed 120 igjen. Veier 78-80kg. Foreløpig inntak: 1mnd: 40mg/dag 2.mnd: 60mg/dag 3.mnd: 60mg/dag 4.mnd: 60mg/dag 4.5mnd: 60mg/dag 4,6mnd: 40mg/dag Jeg begynte for ca en mnd siden å oppleve bivirkninger. I forbindelse med varmere vær begynte jeg å svette en del mer. Dette er i forbindelse med roaccutankuren, men står allikevel i "bruksanvisningen" som følger med i pakken, og bekymrer meg ikke nevneverdig. Jeg fikk også en del mer rødhet i huden. En rødhet som er konstant, og en mer intens etter påføring av fuktighetskrem, dusjing og fysisk arbeid. Dette kommer, hvis jeg har forstått det rett, av at jeg har tynnere hud og at blodårene dermed blir mer synlige. Jeg har også opplevd å rødme. Dette forekommer som oftest når jeg går inn i et rom/bygg/buss osv. som har en merkbare høyere temperatur enn det jeg kom fra. Tenker da; "ånei ikke rødm a", og da sprenger det på. Dette gir seg allikevel relativt fort. Omtrent etter 10-15 sek. Dette skjer kanskje 1-2-3 ganger daglig. Dette er allikevel ikke mer enn jeg kan håndtere, da tanken på kviser gjør meg kvalm. MEN jeg er allikevel bekymret for at dette skal vedvare etter endt kur. Altså bli permanente bivirkninger. Har vært hos hudlegen, som ikke virket bekymret. Men etter å ha lest en del på nettet, virker det som om det er enkelte tilfeller der rødminen har vedvart etter kuren. Jeg synes derimot at dette virker som en naturlig bivirkning som følge av mer synlige blodårer og tynnere hud. Og at det dermed er mer synlig nå blodet strømmer til ansiktet. Men jeg er nå dessverre verken lege eller hudlege, og trenger derfor et synspunkt til på saken. Som du ser har jeg valgt å senke dosen, fra 60mg til 40mg om dagen. Tar forøvrig en pille til forkost og en til middag. Mvh En litt bekymret roaccutanbruker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333489-roaccutan-r%C3%B8dhetr%C3%B8dming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hei ! Det er svært vanlig at huden virker tynnere , rød og ømfindtlig i ansiktet når man benytter isotretinoin(tidl Roaccutane) . Dette er en forbigående effekt som ofte får huden til å se verre ut selv om de fleste kvisene er forsvunnet. Rødheten kan variere ved temperaturforskjeller og i rødmesituasjoner blir det mye mer rødt enn uten tablettene. Denne hudreaksjonen er doseavhengig og forbigående og normaliserer seg når du etter hvert stopper rmed tablettene. Men bra at du har redusert dagdosen for 60 mg er i høyeste laget, evt kan du etter hvert ta 2 og 3 tbl hver annen dag dersom det fungerer. At kuren trekker litt lenger ut pga lavere dosering ser ikke ut til å ha noe å si for sluttresultatet. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333489-roaccutan-r%C3%B8dhetr%C3%B8dming/#findComment-2797232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.