Gå til innhold

Innebygget vs. frittstående komfyr?

Anbefalte innlegg

Vi har innebygget komfyr (eldgammel) og jeg har fryktelig lyst på ny. Ser at det gjerne blir en del dyrere å kjøpe ny innebygget (altså stekeovn og koketopp for seg) enn en vanlig frittstående komfyr.

Jeg har vanlig frittstående hjemme og ser egentlig ikke helt forskjellen på de to, ikke når de som hos oss blir montert på samme måte som en vanlig komfyr i alle fall. Skal man ha stekeovnen høyere opp så ser jeg jo poenget. :o) Er det noen andre fordeler med innebygget fremfor frittstående?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333538-innebygget-vs-frittst%C3%A5ende-komfyr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Jeg har også tenkt at den store fordelen er at du kan ha ovnen i egnet høyde, i stedet for å måtte bøye deg ned når du skal kikke eller ta mat ut og inn.

Forøvrig er induksjonsplater geniale, da, disse har jeg snakket varmt om før :-). Og så vidt jeg vet finnes de kun som plater uten ovn.

Innebygde ser litt mer integrert ut i innredningen. Du slipper glipper på siden eller bak som du ofte gjør med vanlig komfyr. Det finnes jo mange gode tilbud på dette, så jeg hadde gått for innebygd.

P.S: Er du flyttet sammen med kjæresten, siden du skriver vi? Ikke sikkert jeg har noe med det, selv om vi sikkert har hengt på samme forum i 10 år. *rødme, nysjgerrig jeg?*

Innebygde ser litt mer integrert ut i innredningen. Du slipper glipper på siden eller bak som du ofte gjør med vanlig komfyr. Det finnes jo mange gode tilbud på dette, så jeg hadde gått for innebygd.

P.S: Er du flyttet sammen med kjæresten, siden du skriver vi? Ikke sikkert jeg har noe med det, selv om vi sikkert har hengt på samme forum i 10 år. *rødme, nysjgerrig jeg?*

Neida, vi har ikke flyttet sammen, men jeg bor jo hos ham ca. 50% av tiden om ikke mer. :o) Og det er jeg som er pådriveren når det kommer til oppussing ja...

Jeg har også tenkt at den store fordelen er at du kan ha ovnen i egnet høyde, i stedet for å måtte bøye deg ned når du skal kikke eller ta mat ut og inn.

Forøvrig er induksjonsplater geniale, da, disse har jeg snakket varmt om før :-). Og så vidt jeg vet finnes de kun som plater uten ovn.

''Jeg har også tenkt at den store fordelen er at du kan ha ovnen i egnet høyde, i stedet for å måtte bøye deg ned når du skal kikke eller ta mat ut og inn.''

Det blir nok ikke aktuelt her, men det kunne jeg godt tenke meg!

''Forøvrig er induksjonsplater geniale, da, disse har jeg snakket varmt om før :-). Og så vidt jeg vet finnes de kun som plater uten ovn.''

Induksjon er for nytt for denne karen, men jeg kommer til å insistere på keramisk topp om det blir ny ovn. Jadda. ;o)

Hva er det som er bra med dem? Vi har en sprekk i den vanlige toppen, så jeg vurderer å bytte, men er ikke sikker på om vi skal indusere oss.

Må vi bytte ut alle pots & pans?

Annonse

Hva er det som er bra med dem? Vi har en sprekk i den vanlige toppen, så jeg vurderer å bytte, men er ikke sikker på om vi skal indusere oss.

Du må ha kjeler og panner med magnetisk bunn om du skal ha induksjonstopp så det er mulig du må bytte ut ja.

Hmmm .. sikker på at du ikke får induksjon på frittstående komfyrer? Mener en venninne har det, men er bare 99% sikker...

Hmmm .. sikker på at du ikke får induksjon på frittstående komfyrer? Mener en venninne har det, men er bare 99% sikker...

:-). Leste frittgående komfyr jeg, hehe. Skal sjekke opp hva dette er :-) Ser for meg en komfyr som går rundt på kjøkkenet ;))

Gjest Elextra

Det som er bra med den er at den er ekstremt hurtig og du har full kontroll på temperatur både opp og ned. Med andre ord - platene blir utrolig fort varme, og umiddelbart etter at du skrur ned varmen, senkes temperaturen. Du slipper med andre ord å ta kokekaret til siden og vente, slik du må med tradisjonelle plater. Også kjempefin ved lave temperaturer - enkelt f.eks. å smelte smør og sjokolade uten at det blir for varmt.

Gjest Elextra

Når det gjelder kjeler og panner må disse ha magnetisk bunn, ja. Vi hadde slike kjeler fra før, og beøvde derfor ikke bytte (noen kjeler fulgte derimot ikke med på lasset). Tradisjonelle jernpanner funker også fint.

Annonse

Gjest skal du bytte kjøkken?

Er det ikke en selvfølge at hvis du ikke skal skifte hele kjøkkenet så velges det frittstående komfyr og omvendt hvis det skal totalrenoveres.

Det er vel ikke noen som bytter kjøkkeninnredning uten å sette inn innebygget komfyr nå for tiden? Alle varianter av komfyrer får du jo også enten du velger det ene eller det andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...