Gjest lærer123 Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg er lærer for utenlandske, nylig ankomne barn i alderen 9 - 12 år. De har arabisk som morsmål, og skriver også arabisk. Jobben min blir å lære dem norsk, sånn at de er i stand til å følge undervisning i klassene etterhvert. Har noen gode råd å komme med? Gode bøker, plansjer, "snakketemaer" - ting å gjøre? Tenker konkreter, klasseromsting, kroppsdeler, klær etc. - substantiv + at vi drukner dem i språk. Snakker masse. Har tolk. Det finnes jo masse engelskbøker for barn som nettopp har startet med engelsk, og disse kan helt sikkert brukes. Og videre penger, telling, enkel matematikk etc. Har behov for å lære å både snakke og skrive norsk (bokstavinnlæring). For ikke å oute meg, kommer jeg ikke til å svare i denne tråden etter startinnlegget her. På forhånd tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Heisann. Dette du beskriver her har vært jobben min de siste 15 årene, så dette har jeg en del meninger om:-) Du trenger bøker til elevene ja. Det finnes et læreverk som er beregnet for såpass store elever uten norskkunnskaper. De heter "Ta ordet" og er til nå kommet i tre bøker. Du starter med "Ta ordet en". Kjøp inn både lesebøker og arbeidshefter til elevene. Og lærerveiledning til deg er et must, siden du tydeligvis ikke har drevet med dette før. Digitalt kamera har jeg brukt mye. Det er gull verdt. Du kan ta bilder av absolutt alt og bruke det i undervisningen. Du tar bilder av medelever i klassa, for å hjelpe dem til å lære navnene på medelevene sine. Du kan ta mange bilder fra aktivitetere/situasjoner i friminuttene. Disse jobber dere med i ettertid. Først og fremst muntlig. Du kan starte bokstavinnlæringen tidlig (siden disse elevene allerede skriver på morsmålet sitt) men de bør få et ganske stort ordforråd før du vektlegger skriftlig arbeid i større grad. Et bilde av jenter som hopper strikk, kan dere få mye samtale ut av; hvem ser du? (jenter eller gutter, evt navn), Hva gjør de (leker, hopper strikk) Hvem hopper og hvem står? Hvem sin tur er det? Hva har de på seg? Viktig at du jobber svært systematisk i forhold til begreper. Du må ha planer for hvert enkelt tema der du også tenker ut ord som skal læres i løpet av denne perioden. Veldig lurt å starte med det nære og konkrete som f.eks "skolen". Lag deg så oversikt over undertemaer å jobbe med her, f.eks "skolebygget" "organisering" (timer, friminutt), "ting i klasserommet" "medelever". Dette er bare noen eksempel, du finner helt sikkert flere også. For hvert tema tenker du så ut hvilke ord som blir viktige for elevene å kunne. Tenk først og fremst på det sosiale, at de skal få ord de kan bruke for å kunne bli med i leken ute. Hva trengs? I tillegg trenger de ord på konkreter for å finne frem/kunner orientere seg og ta i mot enkle beskjeder. Jeg har tatt bilder av alt fra toaletter, til knagger og hyller, blyanter. At elevene får utdelt ark med små bilder av sine knagger og pulter gjør det hele mer kjent og konkret for dem. Sanger og regler kan du gjerne bruke mye av. Rutiner som gjør at elevene får høre ord/fraser gjentatt ofte og over tid. F.eks at du starter timen med "god dag, hvordan har du det i dag?" "Hvilken dag og dato er det i dag?" "Hvordan er været i dag?". Alt dette må selvsagt konkretiserest, men det er en smal sak. En kalender på veggen som viser dag og dato, samtidig med at dere sier navnet på dagen og at det blir skrevet på tavla. Du kan lage et skjema for dagens vær som er slik at værsymbolene (gjerne de samme som de bruker på værmeldingen) kan plukkes av og settes på hver dag ... Det finnes også en del stooore bøker som er ment som utgangspunkt for samtale i gruppa, husker ikke hva de heter. De har jeg brukt mye med stort hell. Allerede fra dag en bør elevene få "gloseark" med dagens ord. La det gå sport i å bli flink til å pugge hjemme. Lek litt og lag gjerne litt konkurranser som "Kims lek" på skolen. Her trenger du også billedkort. Dette får du også kjøpt med mange bilder/kort for hvert tema. Du må finne en katalog med læremidler for språklige minoriteter og bestille, ellers kommer du til å drukne i arbeid. De første årene jeg jobbbet hadde jeg ingenting slik, og jeg tror jeg tegnet flere hundre ordkort. Og så jeg som ikke kan tegne en gang...;-( Dette er en fantastisk spennende jobb der du ser resultat av innsatsen du legger ned temmelig kvikt. Utrolig givende:-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lærer123 Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Heisann. Dette du beskriver her har vært jobben min de siste 15 årene, så dette har jeg en del meninger om:-) Du trenger bøker til elevene ja. Det finnes et læreverk som er beregnet for såpass store elever uten norskkunnskaper. De heter "Ta ordet" og er til nå kommet i tre bøker. Du starter med "Ta ordet en". Kjøp inn både lesebøker og arbeidshefter til elevene. Og lærerveiledning til deg er et must, siden du tydeligvis ikke har drevet med dette før. Digitalt kamera har jeg brukt mye. Det er gull verdt. Du kan ta bilder av absolutt alt og bruke det i undervisningen. Du tar bilder av medelever i klassa, for å hjelpe dem til å lære navnene på medelevene sine. Du kan ta mange bilder fra aktivitetere/situasjoner i friminuttene. Disse jobber dere med i ettertid. Først og fremst muntlig. Du kan starte bokstavinnlæringen tidlig (siden disse elevene allerede skriver på morsmålet sitt) men de bør få et ganske stort ordforråd før du vektlegger skriftlig arbeid i større grad. Et bilde av jenter som hopper strikk, kan dere få mye samtale ut av; hvem ser du? (jenter eller gutter, evt navn), Hva gjør de (leker, hopper strikk) Hvem hopper og hvem står? Hvem sin tur er det? Hva har de på seg? Viktig at du jobber svært systematisk i forhold til begreper. Du må ha planer for hvert enkelt tema der du også tenker ut ord som skal læres i løpet av denne perioden. Veldig lurt å starte med det nære og konkrete som f.eks "skolen". Lag deg så oversikt over undertemaer å jobbe med her, f.eks "skolebygget" "organisering" (timer, friminutt), "ting i klasserommet" "medelever". Dette er bare noen eksempel, du finner helt sikkert flere også. For hvert tema tenker du så ut hvilke ord som blir viktige for elevene å kunne. Tenk først og fremst på det sosiale, at de skal få ord de kan bruke for å kunne bli med i leken ute. Hva trengs? I tillegg trenger de ord på konkreter for å finne frem/kunner orientere seg og ta i mot enkle beskjeder. Jeg har tatt bilder av alt fra toaletter, til knagger og hyller, blyanter. At elevene får utdelt ark med små bilder av sine knagger og pulter gjør det hele mer kjent og konkret for dem. Sanger og regler kan du gjerne bruke mye av. Rutiner som gjør at elevene får høre ord/fraser gjentatt ofte og over tid. F.eks at du starter timen med "god dag, hvordan har du det i dag?" "Hvilken dag og dato er det i dag?" "Hvordan er været i dag?". Alt dette må selvsagt konkretiserest, men det er en smal sak. En kalender på veggen som viser dag og dato, samtidig med at dere sier navnet på dagen og at det blir skrevet på tavla. Du kan lage et skjema for dagens vær som er slik at værsymbolene (gjerne de samme som de bruker på værmeldingen) kan plukkes av og settes på hver dag ... Det finnes også en del stooore bøker som er ment som utgangspunkt for samtale i gruppa, husker ikke hva de heter. De har jeg brukt mye med stort hell. Allerede fra dag en bør elevene få "gloseark" med dagens ord. La det gå sport i å bli flink til å pugge hjemme. Lek litt og lag gjerne litt konkurranser som "Kims lek" på skolen. Her trenger du også billedkort. Dette får du også kjøpt med mange bilder/kort for hvert tema. Du må finne en katalog med læremidler for språklige minoriteter og bestille, ellers kommer du til å drukne i arbeid. De første årene jeg jobbbet hadde jeg ingenting slik, og jeg tror jeg tegnet flere hundre ordkort. Og så jeg som ikke kan tegne en gang...;-( Dette er en fantastisk spennende jobb der du ser resultat av innsatsen du legger ned temmelig kvikt. Utrolig givende:-) Lykke til! :-) Svaret ditt var så godt, at jeg bare må takke deg! Har allerede begynt å leite etter bilder til ordkort. Og skal få bestilt opp de bøkene du snakket om i morgen den dag. Søkte også opp katalog for læremidler, og fant mye bra! Flotte greier, du gjorde hverdagen min mye lettere! Skal snakke med folk i morgen, og få bestilt opp det vi trenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 :-) Svaret ditt var så godt, at jeg bare må takke deg! Har allerede begynt å leite etter bilder til ordkort. Og skal få bestilt opp de bøkene du snakket om i morgen den dag. Søkte også opp katalog for læremidler, og fant mye bra! Flotte greier, du gjorde hverdagen min mye lettere! Skal snakke med folk i morgen, og få bestilt opp det vi trenger. Det var bra at du fikk noen tips:-) De ordkortene jeg snakket om kan også bestilles fra forlagene. Kommer ofte i kasetter og er sortert etter emer; kroppdeler og klær, dyr, skolen, hjemme, etc. Du må ikke begynne å lage disse, da jobber du deg i hæl:-) For du trenger mange etterhvert. De er supre både til innlæringen og til repetisjon etterhvert. Du slipper aldri tak i ordene dere har lært, men drar de med deg videre hele tiden. Repeterer og repeterer.... Glad jeg kunne være til hjelp. Husker veldig godt mitt første år som norsk2-lærer. Hadde 7 elever 20 timer i uka og hadde ikke peiling på i hvilken ende jeg skulle starte. Trenger jeg si det var et slitsomt år?? Nå elsker jeg denne jobben:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.