Gå til innhold

Jordmor, kan du svare meg?

Anbefalte innlegg

Jeg har silikoninnlegg fra 12 år tilbake, det ahr aldri vært noen problemer, og de er ikke store. Jeg var flat som en vegg, og legen la inn bare litt, slik at det skulle se naturlig ut, da jeg er (ikke akkurat nå) slank og smal i kroppen. Ingen har da heller lagt merke til at de ikke er ekte. Men, jeg er jo gravid og ville jo gjerne amme da. To mnd til baby'n kommer, og jeg leser at det frarådes og sannsynligvis ikke går å amme. Når jeg tok opersjonen sa de at de ikke ødela noen ting, da de bare løftet opp mitt bryst og la silikonputen under. Det er jo også en bløt fordypning i puten, slik at kjertlene skulle få plass. Er det bare hvis man har hatt problemer med innleggene det er vanskelig å amme, eller er det uansett? Syns dette er rart, da jeg fikk disse forsikringene da jeg tok opersjonen. Vel er det lenge siden, men det var ganske vanlig allerede da. Og en ting til jeg er Hepatitt C positiv, men alle prøver er normale, har ingen sykdomstegn, og har hatt dette i hvertfall i 15-17 år. Hva med amming i forbindelse med dette, og smitte for babyen? Ingen vet noe om dette virker det som, jeg får bare prat om hvordan jordmor og sykepleiere skal forholde seg til smittefare. Jeg vet ikke om jeg er smittsom eller bare har antistoffer, har aldri smittet noen, det er kontrollert. Men jeg vil jo bare det aller beste for babyen min, så disse tingene bekymrer meg en del.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33357-jordmor-kan-du-svare-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg vet at det er litt ymse erfaringer folk har med amming og silikoninnlegg. Noen opplever at det går greit,mens andre støter på større problemer. Mitt råd må være at du prøver og ser om det fungerer. Legg barnet til brystet så snart du har anledning og fortsett og stimuler. Ikke mist motet i første omgang, for det er ikke vanlig å få noe melk i løpet av de første dagene. Snakk med jordmor eller barnepleier på barselavdelingen og du får helt sikkert gode råde om teknikk osv. Det er først og fremst kvinner som har gjennomgått brystreduksjon som opplever at de ikke klarer å amme barnet sitt. Dette fordi melkegangene kan være skåret over i forb. med inngrepet. Ved innlegg av silikon, ødelegger man ikke brystvevet.

Når det gjelder din hepatitt-c, så er det ikke så lett å uttale seg så lenge jeg ikke vet om du er blant de 70% som er kroniske bærere av HCV. Av disse vil 2-20% av barna bli smittet under fødselen. Du bør snakke med din lege om hvilke tiltak som evt. blir igangsatt under fødselen med tanke på smittevern osv. På fødeavdelingen har de retningslinjer i forhold til hvordan man håndterer hepatittsmitte.

At du kan amme barnet ditt, kan du føle deg helt trygg på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...