Gjest pcoocp Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg er 24 år, 162 cm og 81 kilo tung, som resulterer i en BMI på 31. Jeg har slitt med acne, kroppsbehåring på mage, lår og ansikt. Jeg har "eplefasong" med mye av vekta sentrert på mageregionen min. Jeg var hos gynekolog som sa seg enig med fastlegen min sin diagnose om pcos, men hun sa ingenting om hvor mange cyster jeg hadde, bare at Den høyre eggstokken var større enn den venstre. Jeg fikk først beskjed om at jeg lå litt høyt i risikosonen for å få diabetes to, men etter en ny test så hadde dette normalisert seg igjen. Jeg sliter sinnsykt med selvbildet mitt ( går i behandling hos psykolog), men jeg føler at pcoen ødelegger alt for meg. Jeg har det siste året gått på p-pillen Diane som behandling mot symptomene, men jeg merker ingen bedring. Aknen blir bedre men det kommer å går i perioder, men har derimot får mer dun i ansiktet siden vårparten. Gynekologen (også i vår) sa at Pcosn uten tvil på virker forbrenninga mi slik at det er vanskeligere å gå ned, men fastlegen sier bare at jeg må gå ned for at pcos skal stabilisere seg og symptomene skal dempes. Jeg trener 2 ganger i uken med fysioterapaut ( 80 prosent av maks-puls/spinning/sirkel m.m) Og har gjort dette siden april. I vinter fikk jeg meg også en hund som jeg går lange turer med hver dag. Jeg VET hva jeg skal spise, jeg vet NÅR jeg skal spise, men har siden april gått ned bare 3 kilo, og det var de første tre ukene. Kan rimelig trygt si at det bare var vann og avfallstoffer kroppen skillte seg med. Jeg prøvde å spørre legen min om Metformin, men hun viftet det bare bort med at det bare var å gå ned 5 kilo så stabiliserte hormonene og forbrenninga seg . Har lest flere blogger på nettet om andre jenter som har fått metformin, selv om de ikke prøver å bli gravide eller er insulinresistente. De fikk det for å gå ned i vekt, og de som har fortalt om det på nett har fått nytte ut av det. Kan metformin ha en påvrikning hos meg? og i såfall hvorfor! Og er det noen andre tiltak i forhold til pcos (annet enn lav-karbo kosthold) som jeg kan gjøre for å gå ned i vekt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333575-pcos-og-vektproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Det er mye som tyder på at du har PCOS. Antall cyster på eggstokken skal etter definisjonen være over 10, men det spiller ikke så stor rolle hvis du har de andre symptomer som øket hårvekst og overvekt. Bruk av Diane skjuler evt. menstruasjonsforstyrrelser. Metformin brukes ved insulinresistens, jeg vet ikke om det er påvist hos deg, men det er mulig å finne ut av ved en blodprøve (måling av C-peptid). Det er ikke noe i veien for å forsøke Metformin, men det er ikke noen mirakel-kur. Trening to ganger i uken er nok for lite, du bør trene daglig 30-60 minutter. Jeg tror også at fem kg reduksjon vil være bra for deg. Det er ikke noen spesiell diett som er viktig for PCOS, men karbohydrat-fattig kost kan være gunstig . Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333575-pcos-og-vektproblemer/#findComment-2796062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.