Gå til innhold

Mistet menstruasjon imens jeg prøver å bli gravid

Anbefalte innlegg

Gjest Nygift - 28 år

Jeg sluttet med prevensjon for 1 år siden, og etter det har menstrusjonssyklus ligget på 29 dager. Jeg har nå forsøkt å bli gravid i 2 måneder. Den første måneden var menstruasjonen 3 dager forsinket, men ingen utslag på graviditetstest. Jeg har tenkt for meg selv at det nok var fordi jeg var stresset av å tenke på mulig graviditet. Denne andre måneden er nå menstruasjonen 6 dager forsinket, men fortsatt ingen positiv graviditetstest. Hva kan være årsaken til at jeg ikke har fått menstruasjon? Jeg føler meg ikke så stresset nå som den første måneden, men jeg tenker absolutt mye på det og ønsker meg virkelig menstruasjon for å vite at alt er iorden.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være meget tidlige aborter som du har opplevd. Det skjer kanskje ved 50% av alle graviditeter. Jeg tror ikke så mye på det med stress. Hvis det har gått ett år med mislykket forsøk på graviditet, så kan du be om henvisning til gynekolog for videre utredning. Du sluttet med prevensjon for ett år siden, men har bare forsøkt i to måneder.? Det forstår jeg ikke helt, for samleie uten prevensjon, det er vel det samme som ’forsøk’?. Du vet at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon? Husker du å bruke folat?

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Det kan være meget tidlige aborter som du har opplevd. Det skjer kanskje ved 50% av alle graviditeter. Jeg tror ikke så mye på det med stress. Hvis det har gått ett år med mislykket forsøk på graviditet, så kan du be om henvisning til gynekolog for videre utredning. Du sluttet med prevensjon for ett år siden, men har bare forsøkt i to måneder.? Det forstår jeg ikke helt, for samleie uten prevensjon, det er vel det samme som ’forsøk’?. Du vet at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon? Husker du å bruke folat?

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg uttrykte meg nok litt uklart, for faktum er at jeg sluttet med hormonell prevensjon for et år siden. Har benyttet kondom helt til for 2 måneder siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...