Gå til innhold

VIl høre andres erfaringer med pcos/metformin

Anbefalte innlegg

Fikk diagnosen pcos for ca halvannet til to år siden. Har gått på Diane så og si siden da. Jeg er overvektig, med en bmi på 31, og SLITER med å gå ned i vekt. Fakta er at vekta står stille, selv om jeg begrenser både kalorier og karbohydrater. Trener aktivt med fysioterapaut, og går tur hver dag med hunden.

Den første legetimen hvor jeg fikk diagnosen, tok jeg noen prøver i etterkant, og fikk beskjed om at jeg ville få brev hvis de fant noe utenom det vanlige. Fikk etter 2 dager innkalling til ny time for de mistenkte Diabetes to, men da målte de på nytt, drakk så en sukkerblanding og målte på nytt igjen. Da var alt som det skulle.

Jeg antar at dette sier at jeg er IKKE insulin resistent? Har lest en del på nettet nå, men synes det kan være litt vanskelig å få konkret informasjon i forhold til min situasjon, for mye handler om problemer med å bli gravid.

Vel, jeg ønsker ikke å bli gravid, men vil ned i vekt. Jeg har "slanket" meg i 15 år nå, men først de siste 3 årene har jeg lært å gjøre det rikt med kosthold å trening i stedet for pulverkurer å what not. Men likevel, resultatene uteblir.

Har lest på noen nettforum at noen har fått metformin får å bruke det som et hjelpemiddel i vektnedgang, andre har blitt nektet å bruke metformin i den sammenheng. Noen sier at man kun får metformin når man har insulin resistens, andre har fått selv om verdiene er normale. Hos noen har verdiene vært normale, men de har likevell fått diagnosen insulinresistent av gynekologene. Det står blant annet at metformin ikke har noen påvirkning, når alle verdiene er som de skal, mens andre sier at de har rast ned i vekt med metformin selv om de ikke var insuliln resistente.....

Det er ikek godt å bli klok på dette, å når jeg prøver å snakke om det med min egen fastlege avfeier hun meg med at det er bare å gå ned fem kilo så vil alle verdiene stabilisere seg ( men jeg er likevell 20 kilo overvekt) Prøve nå å få litt mer håndfaste fakta/erfaringer som jeg evt kan ta med til en legetime for jeg begynner å bli desperat..

Bare et annet spørsmål på tampen....Har lest en del steder at det er mange pco'ere som sier at de plages med depresjoner/humørsvingninger, men kan ikke finne en faktaside som bekrefter at dette som et resultat av pco. Noen som vet om dette stemmer

Fortsetter under...

Hos PCOS-ere det en genetisk svikt i eggstokkene. Insulinet bidrar blant annet til å omdanne kvinnelige kjønnshormoner til mannlige. Og ingen av delene har kvinner særlig godt av. Derfor metformin - for å få insulinet til å spalte sukker, og ikke rote det til for verken kjønnshormoner eller fettceller.

Jeg kan tenke meg at økt nivå av testosteron hos en kvinne kan føre til svingninger i temperament, og humøret kan nok bli dårlig av lista med symptomer på PCOS: Overvekt, barnløshet, hjerte-karsykdommer, mannlig hårvekst, og diverse annet. Fastlege kan ikke gi metformin uten påvist insulinresistent. Men gynekolog kan påvise PCOS og gi metformin som behandling av årsaken til problematikken.

Heidrun1365380703

Jeg fikk påvist PCO da jeg var 18-19 år, fikk da Provera for å få igang mens, uten særlig resultat. Fikk senere Diane, og gikk på det i ca.10 år. Kuttet Diane ut i 2006.

I fjor gikk jeg til fastlege og ble testet for Insulin resistens, prøvesvarene viste at jeg ikke hadde dette, så fastlege ville ikke skrive ut Metformin. Hun hadde ikke særlig tro på at det ville hjelpe. Jeg ble henvist til gyn./spesialist i kvinnesykd., hun konstaterte at jeg hadde PCOS og mente jeg kunne prøve Metformin, selv om hun heller ikke hadde så stor tro på effekten av disse tablettene. Om jeg syntes det hadde effekt, kunne fastlege skrive ut ny resept.

Pga alvorlig sykdom fikk jeg ikke testet Metformin før nå i sommer. Brukte 3x500mg pr dag i hele juni og juli, endret ikke matvaner eller trim (med vilje, for å sjekke effekten av medisin), og gikk ned 2 kilo!! Var kun litt kvalm/uvel førse uken, ellers har jeg spist som normalt.

Har nå fått resept på 1 års forbruk av Metformin hos fastlege. Denne gang var hun mere positiv til at jeg skal bruke tablettene. :-)

Har ikke hatt mens siden nov. 08, men den kom denne uken!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...