Gjest førstegangsfødende Skrevet 15. august 2001 Del Skrevet 15. august 2001 Hei! Jeg er ei jente som i dag er 18+5 mnd på vei. Er førstegangsfødende. Kjenner MASSE liv der nede hele dagen og natten med. Av og til får jeg meg en liten fot i blæra, og det er ubehagelig, men noe man må leve med så lenge man har et slikt lite vidunder i magen!! Var på UL på mandag, fikk da flyttet termin kun 1 dag tilbake! Kjempeflott! Men så kommer problemtet, eller det som bekymrer meg, rettere sagt: Hun som tok UL på meg sa at hun aldri hadde sett på maken til aktiv liten krabat!! Hun kunne ikke få sett hjertet til å begynne med heller, for den lille var så aktiv! Hun lo og syns det var fryktelig gøy og se de små hendene vifte overalt... Det syns jo selvsagt jeg også, og det var kjempegøy å se!!! Men til slutt fikk hun sett på alle vitale organer og alt var i skjønneste orden! Men hun klarte ikke å se hvilket kjønn det var, da, selv om hun prøvde... Så den overraskelsen får jeg vel om 5 mnd, da... Men her er det som bekymrer meg masse.... Siden den lille er så forferdelig aktiv, er det da ikke stor fare for at h*n snurrer seg inn i navlestrengen og kveles? Altså, er faren større hos meg enn hos de med mindre aktive barn? Kjære jordmor, jeg blir kjempeglad for svar, da dette plager meg veldig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33365-bekymret-for-mitt-uf%C3%B8dte-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
wensj Skrevet 16. august 2001 Del Skrevet 16. august 2001 Hei! Min baby har også vært fryktelig aktiv, slik at de har hatt problemer med å måle ham og se hjertet og slike ting. Jeg får UL hver kontroll, og det tar alltid lang tid. Har bare fått meldinger om at det er bare positivt og tyder på at han er frisk og trives. Tenkte på det samme som deg, men så kom jeg på at han puster jo faktisk ikke før han blir født, og såpass tidlig i svangerskapet har han jo all verdens plass å turne rundt på. Han kan jo ikke bli kvalt når han ikke trenger luft? Kos deg med aktiviteten, den kommer til å merkes mindre i perioder når h*n får mindre plass og snur seg innover i dager av gangen. DET ble jeg nervøs av, men plutselig så er det full fart igjen og alt er bare idyll. Kan ikke tenke meg at det er annet enn positivt! Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33365-bekymret-for-mitt-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-129925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 16. august 2001 Del Skrevet 16. august 2001 Det er et sunnhetstegn at barnet er aktivt og merkelig nok har de en utrolig evne til å ikke lage problemer for seg selv. Det er sjelden man ser at barnet har laget knute på navlesnoren, selv om det kan skje. At de får navlesnoren rundt halsen, skjer oftere, men problemer oppstår evt.først under siste etappe av fødselen. Da har man imidlertid anledning til å hjelpe barnet fri. Nå vet du hvordan barnets aktivitet arter seg, og du vil sikkert reagere hvis det skulle bli veldig rolig. Alle gravide bør reagere hvis det mot formodning skulle bli veldig rolig i magen. Sett deg da gjerne ned og tell spark/bevegelser, og du bør kjenne minst 3 på 30 min. Er det en tendens til at det er for rolig, må lege kontaktes. Det viser seg at barna begynner å spare på kreftene hvis den mot formodning skulle få problemer med surstofftilførsel. Da prioriteres surstoff til vitale organer som hjerne og hjerte, og den vil legge seg i ro. Jeg er imidlertid ikke urolig for det du forteller, og tror ikke ditt barn er i faresonen. Likevel benytter jeg anledningen til å komme med generell informasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33365-bekymret-for-mitt-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-129928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
wensj Skrevet 16. august 2001 Del Skrevet 16. august 2001 Det er et sunnhetstegn at barnet er aktivt og merkelig nok har de en utrolig evne til å ikke lage problemer for seg selv. Det er sjelden man ser at barnet har laget knute på navlesnoren, selv om det kan skje. At de får navlesnoren rundt halsen, skjer oftere, men problemer oppstår evt.først under siste etappe av fødselen. Da har man imidlertid anledning til å hjelpe barnet fri. Nå vet du hvordan barnets aktivitet arter seg, og du vil sikkert reagere hvis det skulle bli veldig rolig. Alle gravide bør reagere hvis det mot formodning skulle bli veldig rolig i magen. Sett deg da gjerne ned og tell spark/bevegelser, og du bør kjenne minst 3 på 30 min. Er det en tendens til at det er for rolig, må lege kontaktes. Det viser seg at barna begynner å spare på kreftene hvis den mot formodning skulle få problemer med surstofftilførsel. Da prioriteres surstoff til vitale organer som hjerne og hjerte, og den vil legge seg i ro. Jeg er imidlertid ikke urolig for det du forteller, og tror ikke ditt barn er i faresonen. Likevel benytter jeg anledningen til å komme med generell informasjon. Jeg syns ikke man skal få panikk hvis babyen plutselig blir roligere litt ute i svangerskapet, men selvfølgelig bør man sjekke det. Det med at man skal kjenne minst 3 spark på 30 min visste jeg heldigvis ikke den uka som min baby var så rolig. Jeg kjente kun liv morgen og kveld om jeg kjente skikkelig etter, i ca. 6 dager. Var engstelig, men andre jeg kjenner som har fått barn før meg, sa at de hadde hatt det slik alle som en og at så lenge jeg kjente liv var det stort sett alltid OK. Hadde det gått lenger tid hadde jeg vel ringt legen, men det var helg de siste dagene og jeg tenkte å vente til mandagen. Så ble det like plutselig full fart igjen, hele døgnet, men jeg regner jo med at det blir flere stille perioder.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33365-bekymret-for-mitt-uf%C3%B8dte-barn/#findComment-130010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.