Gå til innhold

Bekymret for nasjonale prøver


Anbefalte innlegg

Hei

Har ei jente i 5.trinn som har en god dose prestasjonsangst. Hun er også av den typen som mener at hun "ikke får det til", og derfor gir opp med en gang.

Neste uke skal de ha nasjonal prøve i engelsk, og hun gruer seg. Med rette. Vi har gått gjennom en lignende prøve som ligger ute på nettet, og den er vanskelig. I hvert fall for henne. hun klarer fint de 10-15 første spørsmålene, så stopper det helt opp.

Jeg er redd for at denne prøven vil ta fra henne hele motivasjonen med å lære seg engelsk, nå har hun satt seg helt fast i at "jeg kan ikke engelsk". Basta.

Må legge til at klassen i hele 4.trinn hadde ufaglært engelsklærer.

Denne prøven kommer i tillegg rett etter sommerferien. Jeg har virkelig vondt av henne.

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333681-bekymret-for-nasjonale-pr%C3%B8ver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noen forslag

Min sønn slet veldig med engelsken. Han følte han var langt bak de andre elevene, noe han nok også var. Jeg bestemte meg for å gå tilbake i tid i undervisningsopplegget, og ba om å få boka for det foregående året. Så vi la fra oss litt opplegget resten av klassen gjorde, og konsentrerte oss om den. Vi gjorde litt engelsk hver eneste dag. Mange oppgaver. Og han lærte fort fordi det opplevdes som ganske enkelt. Det gav motivasjon. Nå er det gått et par år, og han er helt på høyde med de andre og vel så det. Det gikk så greit dette, at jeg ville aldri trodd det på forhånd.

Bare et tips, som kanskje ikke helt hjelper deg i forhold til prøven.

Kan du legge ut link til den testprøven for 5. trinn?

Jeg har en sønn i 5. som slett ikke er bekymret, men som antakelig burde være det... Hans skole er også ganske sløve når det gjelder engelsk.

Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å tone ned betydningen av disse prøvene og oppmuntre til å gjøre så godt hun kan. Hvis det er en elektronisk prøve, får man jo antakelig en del riktig hvis man tipper også?

Jeg syns du skal snakke med henne om hva en prøve (generelt) er, og fokusere på at prøver er noe som skal hjelpe læreren å finne ut hva elevene kan godt og ikke trenger å jobbe mer med, og hva elevene syns er vanskelig, og trenger å jobbe mer med. Ikke fokuser på at prøver er en test, at noen skal finne ut om jenta di er flink/ lite flink, slik at hun tror at hun er nødt til å få til mest mulig, men prøv å formidle at prøver er et steg på vegen mot å lære noe man ikke kan i dag. Det er hennes sjanse til å vise hva hun har forstått og ikke forstått.

I tillegg kan du fortelle at lærerens jobb er å lære bort til elever, og når de har prøver ser læreren om h*n har greid å gjøre jobben sin. Dersom elevene ikke kan det de skal, må læreren prøve å lære det bort på en annen måte.

Jeg tror mange foreldre - uten at jeg sier at det gjelder deg - selv har hatt et nå-må-jeg-prestere-forhold til prøver, og videreformidler dette til ungene. Dersom foreldre tenker prøversom et evalueringsverktøy er det lettere å fjerne presselementet når man snakker om dette med ungene.

Du kan snakke med henne om at dette egentlig ikke er en test av henne, men av skolen. Det er meningen at prøvene skal være vanskelige slik at man også får testet hvor gode de beste er, dermed vil de fleste ikke få til alt.

Ellers kan hun gjøre eksempeloppgaven flere ganger slik at hun i hvertfall føler seg trygg på oppgavetypen. Snakk også om at det er viktig å ta seg god tid med prøven, de aller fleste blir ferdig før tiden så det er ingen vits å stresse.

Annonse

Kan du legge ut link til den testprøven for 5. trinn?

Jeg har en sønn i 5. som slett ikke er bekymret, men som antakelig burde være det... Hans skole er også ganske sløve når det gjelder engelsk.

Det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å tone ned betydningen av disse prøvene og oppmuntre til å gjøre så godt hun kan. Hvis det er en elektronisk prøve, får man jo antakelig en del riktig hvis man tipper også?

http://www.utdanningsdirektoratet.no/Artikler/_Nasjonale-prover/Eksempeloppgaver-til-nasjonale-prover-2009/

Gjest kjekt å vite

Det er viktig at hun forstår at en slik prøve skal vise like tydelig hvor mange som er svært raske og sterke sekserkandidater som hvor mange som er en femmer osv.

Så en god del av prøven er det meningen at en "midt på treet"-elev hverken skal få til eller få tid til, uten at det sier at eleven mangler grunnleggende kunnskap.

prøvene skal være lange og vanskelige nok til at en veldig sterk og rask engelskelev (feks en som har bodd flere år i England)skal få akkurat nok tid til å gjøre ferdig oppgaven. Hvis ikke ville den ikke klart å måle forskjellen på en nokså god og en ekstremt god elev.

Du kan hjelpe hene ved å være positiv og fokusere på det hun klarer, og at hun prøver på det som er vanskelig. Sitt sammen med henne når hun tar prøve-prøven hjemme, så kan dere diskutere det som er vanskelig.

Du kan fortelle henne at prøven er ikke laget for å teste hvor god eller dårlig _hun_ er, men for å hjelpe skolen til å lage undervisning som er best mulig.

Det er lurt å ta testen på fohånd. Selve prøveformern er ukjent for de fleste, og da er det lett at man bruker mye tid på å skjønne "innpakkingen". Dermed blir det liten tid til det faglige.

Min 10-åring opplevede fjorårets engelsprøve som den vanskeligste, mens hun hadde bedre følelse etter matte- og norskprøvene. Resultatmessig var det likevel engelsken hun scoret høyest på.

Lykke til :-)

Gjest labolina

Min sønn slet veldig med engelsken. Han følte han var langt bak de andre elevene, noe han nok også var. Jeg bestemte meg for å gå tilbake i tid i undervisningsopplegget, og ba om å få boka for det foregående året. Så vi la fra oss litt opplegget resten av klassen gjorde, og konsentrerte oss om den. Vi gjorde litt engelsk hver eneste dag. Mange oppgaver. Og han lærte fort fordi det opplevdes som ganske enkelt. Det gav motivasjon. Nå er det gått et par år, og han er helt på høyde med de andre og vel så det. Det gikk så greit dette, at jeg ville aldri trodd det på forhånd.

Bare et tips, som kanskje ikke helt hjelper deg i forhold til prøven.

Jeg gjorde det samme med dattra mi i matte, vi jobbet litt jevnt og trutt (kjøpte en mattebok til henne på nettet, slik at hun kunne skrive direkte i boka). For noen dager siden kom hun heim og fortalte at den (stort sett) flinkeste jenta i klassen hadde sagt at min datter var så flink med brøk. DA var hun stolt da...

Gjest sinnnaaa

Dette skjønner jeg godt.

Prøvene er sykt vanskelige og samsvarer dårlig med hva som kan forventes av en 10 åring.

Her er det så mange fremmedord som barna ikke har lært. De skal liksom kunne lese utfra konteksten hva som menes.

Det er fristende å tipse media om dette. Be dem sjekke ut oppgavene som elevene utsettes for. Jeg tenker ikke bare på de lesesvake og lange tekster i oppgavene, men antall minutter de skal sitte, og hvilke engelske fremmedord som blir brukt i forhold til hva som læres i skolebøkene til elvene.

Dette skjønner jeg godt.

Prøvene er sykt vanskelige og samsvarer dårlig med hva som kan forventes av en 10 åring.

Her er det så mange fremmedord som barna ikke har lært. De skal liksom kunne lese utfra konteksten hva som menes.

Det er fristende å tipse media om dette. Be dem sjekke ut oppgavene som elevene utsettes for. Jeg tenker ikke bare på de lesesvake og lange tekster i oppgavene, men antall minutter de skal sitte, og hvilke engelske fremmedord som blir brukt i forhold til hva som læres i skolebøkene til elvene.

Som mange har skrevet under, er det meningen at det skal være så vanskelig at man også får testet hvor gode de beste er.

Enten må man ha prøver som er så vanskelige at mange ikke får til alt, eller så må man la være å ha prøver.

Annonse

Gjest be læreren forklare forskjellen

Dette skjønner jeg godt.

Prøvene er sykt vanskelige og samsvarer dårlig med hva som kan forventes av en 10 åring.

Her er det så mange fremmedord som barna ikke har lært. De skal liksom kunne lese utfra konteksten hva som menes.

Det er fristende å tipse media om dette. Be dem sjekke ut oppgavene som elevene utsettes for. Jeg tenker ikke bare på de lesesvake og lange tekster i oppgavene, men antall minutter de skal sitte, og hvilke engelske fremmedord som blir brukt i forhold til hva som læres i skolebøkene til elvene.

Hvis man først skal ha prøvene, så må de jo være så vanskelige at man kan måle forskjellen på den som er aller best og den som er nest best av alle elevene på dette trinnet. Og den beste kan jo mye mer enn det som er i pensum de leser til daglig.

Det kan ikke sammenlignes med en vanlig prøve der læreren tester om eleven har lært seg pensum / leksen.

En nasjonal prøve skal måle hvilket nivå alle barn i hele landet i dette årskullet er på, og da må man ta med mye som ligger langt over pensum for å kunne inkludere de sterkeste elevene i skalaen.

Prøven ville vært lite verdt hvis den plasserte alle som kunne engelskpensum greit nok / godt, i samme kategori som han som snakker og skriver engelsk perfekt som en voksen engelskmann.

Så kanskje er det slik at en firerkandidat skal få til halvparten av oppgavene, en sekserkandidat 85%, mens de som klarer nesten alt er langt over sekserkravet i pensum i denne alderskategorien.

Jeg tror skolen ikke informerer elevene og foreldrene nok om forskjellen på en nasjonal test av nivået på norske elever, og prøver og eksamener som skal måle det den enkelte eleven kan av sitt pensum.

Og det er kanskje vanskeligere både å forklare å måle slike forskjeller i språk- og modningsfag, enn i matte og andre realfag.

Hvis en niendeklassing kan universitetspensum i matte, får han ikke en bedre karakter på en vanlig prøve, enn en som behersker niendeklassepensumet helt perfekt. Begge får toppkarakter.

I den nasjonale prøven skal man også (prøve å) måle hvor mange prosent av niendeklassingene som kan matte på gymnasnivå og hvor mange som kan det på universitetsnivå. da må prøvene være så vanskelige at hun som får seks på de vanslige prøvene fordi hun kan alt i pensum, ikke klarer noen av oppgavene fordi den skal måle hunsom også kan universitetsnivåmatte.

Gjest ssiiinnnnaa

Hvis man først skal ha prøvene, så må de jo være så vanskelige at man kan måle forskjellen på den som er aller best og den som er nest best av alle elevene på dette trinnet. Og den beste kan jo mye mer enn det som er i pensum de leser til daglig.

Det kan ikke sammenlignes med en vanlig prøve der læreren tester om eleven har lært seg pensum / leksen.

En nasjonal prøve skal måle hvilket nivå alle barn i hele landet i dette årskullet er på, og da må man ta med mye som ligger langt over pensum for å kunne inkludere de sterkeste elevene i skalaen.

Prøven ville vært lite verdt hvis den plasserte alle som kunne engelskpensum greit nok / godt, i samme kategori som han som snakker og skriver engelsk perfekt som en voksen engelskmann.

Så kanskje er det slik at en firerkandidat skal få til halvparten av oppgavene, en sekserkandidat 85%, mens de som klarer nesten alt er langt over sekserkravet i pensum i denne alderskategorien.

Jeg tror skolen ikke informerer elevene og foreldrene nok om forskjellen på en nasjonal test av nivået på norske elever, og prøver og eksamener som skal måle det den enkelte eleven kan av sitt pensum.

Og det er kanskje vanskeligere både å forklare å måle slike forskjeller i språk- og modningsfag, enn i matte og andre realfag.

Hvis en niendeklassing kan universitetspensum i matte, får han ikke en bedre karakter på en vanlig prøve, enn en som behersker niendeklassepensumet helt perfekt. Begge får toppkarakter.

I den nasjonale prøven skal man også (prøve å) måle hvor mange prosent av niendeklassingene som kan matte på gymnasnivå og hvor mange som kan det på universitetsnivå. da må prøvene være så vanskelige at hun som får seks på de vanslige prøvene fordi hun kan alt i pensum, ikke klarer noen av oppgavene fordi den skal måle hunsom også kan universitetsnivåmatte.

Greit innlegg og forklaring av deg. Men likevel: Det er synd og skam at elever med lese-og skrivevansker skal sitte og lide i /60 eller 90 minutter og gjerne få støttet under deres følelse av å ikke mestre.

Testene burde i alle fall ha blitt laget slik at de følger ulike spor etter hvert som de svarer mye feil eller må hoppe over oppgaver.

Gjest enig med du

Greit innlegg og forklaring av deg. Men likevel: Det er synd og skam at elever med lese-og skrivevansker skal sitte og lide i /60 eller 90 minutter og gjerne få støttet under deres følelse av å ikke mestre.

Testene burde i alle fall ha blitt laget slik at de følger ulike spor etter hvert som de svarer mye feil eller må hoppe over oppgaver.

Jeg er enig med deg i at det ikke er greit at barn sitter og føler seg dumme. Det er ganske alvorlig å sitte å føle seg dum.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...