Gjest søvnproblemer er kjipt Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Jeg er en 22 år gammel gutt. De siste 3 årene har jeg slitt mye med søvn og døgnrytme. Mye av dette er selvforskyldt fordi jeg liker å sitte oppe om natta. Jeg har en meget lite fleksibel døgnrytme så hvis jeg først legger meg sent en natt, har jeg ikke sjans til å sovne tidlig kvelden etter. Dette har ført til en god del døgning for å snu døgnrytmen tilbake til normalen, noe som har gått ok før, men jeg merker at det er veldig vanskelig å få til nå. For ca et år siden begynte jeg å kjenne trykk i hodet når jeg begynte å bli trøtt. Som regel var det borte når jeg hadde fått sovet ordentlig ut. Det siste halvåret derimot har det vært nesten konstant og jeg kjenner det også veldig godt i kjeven. Innimellom hender det at det blir borte i en times tid etter jeg står opp og har sovet lenge, men det kommer alltid tilbake i løpet av et par timer. Problemet mitt nå er at jeg nesten aldri føler meg opplagt uansett om jeg har sovet gjennom en hel natt eller ikke. Kroppen min har alltid ideelt sett trengt 8-9 timer søvn, men jeg har også klart meg greit med 5-7 timer. Vanskeligere med 1-4 timer, men det har vært perioder i det siste hvor jeg har måtte klare meg med så lite søvn mange dager i strekk. Og jeg får liksom aldri hvilt ut ordentlig. Det siste halvåret har hver eneste natt vært kjip uansett om jeg har sovet mye eller lite. Når jeg våkner kjennes det rent tidsmessig ut som jeg har sovet i 10-12 timer, og jeg får sjokk når jeg ser på klokka og finner ut at jeg har bare sovet et par timer. Det at jeg får et feilaktig tidsbegrep kommer av at jeg drømmer så inmari mye og intenst. Det er stort sett bare vonde drømmer. Noen ganger husker jeg ikke hva, men jeg husker bare at det var noe kjipt, men som regel så husker jeg godt mye av det jeg har drømt. Det jeg drømmer hyppigst om er eksen min. Det ble slutt for over et halvt år siden, men er ikke på langt nær over det. Jeg har ikke sett henne på flere måneder og vi har ikke noe kontakt men jeg drømmer stadig at jeg ser henne med andre gutter og at det gjør vondt. Jeg drømmer også ofte at jeg er med i en flykræsj eller en eller annen ulykke lignende episode. Alt er så inmari virkelig og det skjer aldri at jeg skjønner at jeg drømmer. Det husker jeg at jeg ofte gjorde før, men det er mange år siden. Hver gang jeg våkner merker jeg at kjeven er bitt hardt sammen noe som sikkert er med på å skape trykket i både kjeven og hodet. Sånn som det er nå klarer jeg nesten ikke å kjenne i hvilken stilling kjeven skal være for å slappe av fordi alt kjennes slitsomt ut. Jeg var hos tannlegen for et par måneder siden og han så på tennene at jeg biter mye om natta. Så har fått en sånn skinne som skal beskytte tennene og visstnok skulle avlaste kjevemusklene litt også, men det hjelper ikke i det hele tatt. Har vært hos legen 2 ganger tidligere og fortalt om søvnproblemet, men da var det ikke så ille som nå og svaret jeg fikk da var å trene mer og alltid stå opp til samme tid uansett. Jeg har trent i et par måneder og skal fortsette med det, men det hjelper svært lite mot all spenningen jeg har i kroppen. Det er utrolig slitsomt å alltid føle seg uopplagt. Finnes det noen behandling for dette? Kanskje jeg burde bli henvist til en psykolog, siden jeg tror mye av grunnen til dette er psykisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333725-virkningene-av-lite-og-d%C3%A5rlig-s%C3%B8vn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.