Gå til innhold

Samleie med andre før man kalles "kjærester"

Anbefalte innlegg

Gjest Klar for kognitiv terapi

Hei, For ca. 10 mnd siden traff jeg en jente på byen som jeg kjente litt fra før. Kvelden ble avsluttet på anstendig vis (kyssing) og vi dro hjem til våre egne hjem. Dagen etter ble vi enige om å fortsette å treffes for å se hvor veien ville lede oss videre. Veien førte oss til mange, og gode, hyrdestunder, så ofte vi kunne. Siden begge hadde barn annenhver uke og dette ikke var synkronisert, ble det en utfordring å få til treffene, men allikevel hadde vi samvær minst en gang i uken (ofte flere). Hun tilbrakte ofte sine frihelger på byen, og jeg ble til dels både mistenksom og sjalu, men gikk ikke videre med det da. Etter at forholdet hadde vart slik i en drøy måned dro vi på helgetur sammen. Begge var enige om at dette var en meget vellykket tur, og vi ble enda bedre kjent. Seksuelt var det også meget bra, med flere aktiviteter både dag og natt. Etter enda to-tre måneder kom det spørsmål fra henne om vi kunne kalle hverandre kjærester. Dette bekreftet jeg da, og tenkte at det var selvfølgelig med tanke på de siste måneders utvikling (trodde ikke at man måtte ha det skriftlig i vår alder). Vi har hele tiden levd i vår egen ”boble”, og begge har vist at forelskelsen har vært gjensidig fra første stund. Fra mitt ståsted tilbringer vi så mye tid som vi kan sammen. Etter en liten diskusjon for noen dager siden, kom det frem at hun hadde truffet og hatt seg med andre menn frem til vi kalte oss kjærester (ca. 3-4 mnd.). Jeg føler meg nå bedratt og lurt, mens hun mener at hun ikke har gjort noe galt. Hun kaller sine utskeielser ”one night stands” og ”at de ikke har betydd noe”. Hva f… var vitsen?, tenker jeg da, samtidig som dette gjør at jeg føler meg enda mindre verdt. Har hatt inntrykk av at hennes fortid har vært av det løsaktige slaget (noe hun til dels har bekreftet ved typiske ”har du lyst har du lov”-uttrykk), men har trodd at dette ble endret etter at vi traff hverandre. Begge er glad i det seksuelle samværet, men mye kan tyde på at det bare jeg som har vært tilfreds med aktivitetsnivået. Hun påstår, og jeg stoler på, at hun ikke har truffet andre etter at det ble kjæreste-status. Vil sette pris på synspunkter/kommentarer på hva som er lov og ikke lov i perioden etter at man har truffet hverandre? Vi lovet hverandre ikke noe, men jeg sa tidlig fra at det for min del er "nulltoleranse". Er det utroskap når man har seg med andre i oppbyggingsperioden? Er det normalt å bli skuffet, såret og lei seg, eller kaller man det bare tåpelig sjalusi og bør legges i glemmeboken før det er for sent?

Fortsetter under...

Min første tanke er at man har vel en «følelse av at man er kjærester» selv om det ikke har vært uttalt med ord. Hvis jeg hadde truffet et mann på den måten dere har truffet hverandre jevnlig, og han hadde hatt seg med andre i denne «oppbyggingsfasen» som du kaller det, hadde det vært over og ut for min del.

Sorry, det var kanskje ikke et svar du ønsket deg, men dette er nå min mening. Det er sikkert andre som vil forsvare det hun har gjort også.

De fleste hadde ikke hatt seg med andre i en slik fase. Hun er nok glad i å ha seg med og så spørs det da hva hun gjør når den første kanintiden er over for dere.

Hun kunne ha smittet deg med noe svineri også den første tiden.

Dette hadde ikke jeg giddet.

Gjest tenker jeg

De fleste hadde ikke hatt seg med andre i en slik fase. Hun er nok glad i å ha seg med og så spørs det da hva hun gjør når den første kanintiden er over for dere.

Er så enig. De fleste ville ikke hatt lyst å ligge rundt, etter at en har kommet så langt i et "forhold" og har følelser for den andre. Selv om det ikke er helt uttalt.

Jeg hadde blitt svært skuffet og såret i en slik situasjon. Og jeg hadde med stor sannsynlighet hatt store vanskeligheter med å gå videre i et forhold med en slik person.

Da min kjære og jeg hadde møttes en gang var vi enige om å ha et såkalt "uforpliktende" forhold en stund for å se om det kunne utvikle seg til noe mer (han hadde en del følelser for meg alt da, min kom like etter). Etter tredje møte sa jeg at jeg håpet han ikke traff andre nå for det hadde ikke vært greit for meg og det gjorde han da heller ikke. For oss var det en selvfølge, men det er det tydeligvis ikke for alle.

Jeg må si meg enig i de andre svarene du har fått.

Da jeg traff ham som nå er min mann, så tok det jo noen uker fra vi møttes, til vi ble "sammen offisiellt". I denne tiden møttes vi bare noen ganger på utesteder, og hadde en date eller to. Vi hadde ikke engang sex i denne perioden. Men siden tiltrekningen var der, og vi flørtet heftig med hverandre, så lå det i kortene at det kom til å bli oss to i nærmenste fremtid.

Hadde jeg fått vite at han hadde ligget med andre i denne perioden, så hadde jeg nok ikke innledet noe dypere forhold med ham.

Da hadde jeg ikke ansett ham som seriøst interessert i meg, men følt meg som "ett av flere alternativer"

Og dere hadde tross alt et mere intimt forhold over enda lengre tid. Og med tanke på at dere også var sammen såpass hyppig, synes jeg det er litt betenkelig at hun allikevel har sjekket opp andre menn.

Jeg synes derfor du har god grunn til å være såret og sint.

Annonse

Jeg synes at så lenge man har en foventning om å fortsette å treffes, slik som man typisk har i en gryende fase av forholdet, burde man la være å stå i med andre, selv om man ikke eksplisitt har blitt enige om å "være kjærester".

I det hele tatt synes jeg ikke det er nødvendig å "avtale å være kjærester" - det er vel slik som man skjønner/burde skjønne etterhvert. Jeg har ihvertfall ikke vært vant til "amerkianske tilstander" der man har en dating-periode for så å avtale å "go steady".

Enig. Hun virker ikke seriøs. Hun å ha seg i pose og sekk ;-)

Gjest Elextra

Først: Skjønner godt du reagerer, det ville jeg også gjort. Ville blitt rimelig skuffet om det viste seg at min kjære hadde "holdt på" med flere i innledningsfasen.

Men så forsøker jeg å se det fra hennes side, og vurderer de signaler du evt. har gitt, blant annet gjennom følgende:

''Kvelden ble avsluttet på anstendig vis (kyssing) og vi dro hjem til våre egne hjem. Dagen etter ble vi enige om å fortsette å treffes for å se hvor veien ville lede oss videre. Veien førte oss til mange, og gode, hyrdestunder, så ofte vi kunne. ''

Synes du allerede her sier at forholdet først og fremst var flørt og sex, og ikke begynnelsen på et forpliktende forhold. Sånn sett ikke så rart om hun har tolket det som du først og fremst var interessert i et litt uforpliktende forhold, og at hun dermed kanskje har drevet med "risikospredning" ?

Først: Skjønner godt du reagerer, det ville jeg også gjort. Ville blitt rimelig skuffet om det viste seg at min kjære hadde "holdt på" med flere i innledningsfasen.

Men så forsøker jeg å se det fra hennes side, og vurderer de signaler du evt. har gitt, blant annet gjennom følgende:

''Kvelden ble avsluttet på anstendig vis (kyssing) og vi dro hjem til våre egne hjem. Dagen etter ble vi enige om å fortsette å treffes for å se hvor veien ville lede oss videre. Veien førte oss til mange, og gode, hyrdestunder, så ofte vi kunne. ''

Synes du allerede her sier at forholdet først og fremst var flørt og sex, og ikke begynnelsen på et forpliktende forhold. Sånn sett ikke så rart om hun har tolket det som du først og fremst var interessert i et litt uforpliktende forhold, og at hun dermed kanskje har drevet med "risikospredning" ?

Ja, jeg må presisere at svaret mitt under gjelder med "forbehold" mot at signalene fra han har vært av en slik art at hun kunne se det som et uforpliktende forhold, og ikke bare "normal oppstartfase".

Men jeg er likevel ikke sikker på om det kan leses inn i det du siterer, da. Eller kanskje jeg bare tolket det han skrev ut fra egen erfaring, for det blir jo lett ekstra mye hanky panky i starten av et forhold;-)

Jeg må her ile til å ta et ytterligere forbehold om at trådstarters fremstilling jo kan være både subjektiv og også bare ta med de deler som teller til fordel for hans syn på saken.

Annonse

Gro Isachsen, Sexolog

Det går ikke å lage felles allmenngyldige regler for hva som er lov å gjøre i perioden etter at man har møttes. Det kommer helt an på hva man blir enige om og hva slags forhold man har.

Det virker som om dere har definert forholdet på ulike måter. Du som et fastere forhold enn henne. Problemet som har oppstått har nok sin bakgrunn at dere ikke definerte hvor dere var og hvor dere ville med møtene deres. Hadde dere gjort det fra første stund, hadde nok ikke situajonen du beskriver oppstått.

Når hun sier hun ikke har møtt andre etter at dere definerte et kjæresteforhold, synes ikke jeg du har noen grunn til å anklage henne for utroskap. Skjønner likevel din skuffelse, ut fra at du la noe annet i forholdet enn det hun gjorde.

Gjest no-nick-today

For min del hadde det vært kroken på døra. Jeg hadde nok blitt utrolig skuffa og såra.

Har forøvrig opplevd noe liknende. Møtte en fyr en stund, som møtte ei anna samtidig....Han fortalte selv at han syntes det var helt greit å møte to samtidig....eh....

Han fikk beskjed av meg om å gjøre et valg, og da valgte han hun andre. I ettertid så er jeg evig lykkelig for valget. Deilig å kunne sitte tett sammen med sin kjære og prate, uten å få hele ansiktet fult av spytt....:P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...