Gå til innhold

Permanent hårfjerning

Anbefalte innlegg

Gjest Jente, 39aar

Hei. Har litt spørsmål om permanent hårfjerning da min fastlege hadde lite kunnskap om dette. Har diagnose Pcos i mindre grad, har 3 barn uten medisinsk behandling men med lang tid mellom. Er 39 år og ønsker ikke flere barn. Har uønsket hårvekst på overleppe, litt på hake, legg og arm, og dette begynner å bli eit stort problem for meg. Tenker å gjøre noe med overleppe og hake, føler jeg kan leve med voksing av legger og ingen beh. av armer. Har lest ein god del på nettet om dette men lurer på følgende: 1. Må en ha ein spesiell utdanning og godkjenning for å drive med permanent hårfjerning med laser? Hvordan finner jeg i såfall ut om klinikken er godkjent (eller seriøse)? 2. Hva er forskjell på diode-laser og IPL-laser? 3. Trenger jeg mer utredning for mine hormonforstyrrelser før jeg går i gang med behandling? Veldig takknemlig for svar, dette opptar mye av min tid/energi!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333805-permanent-h%C3%A5rfjerning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke så mye om teknikker, men litt om det økonomiske. FOr det kan fort bli dyrt.

Hvis du er sikker på at diagnosen din er registrert av spesialist, så ville jeg nok uansett ha stukket innom fastlegen. Der kan du få en bekreftelse på at du pga medisinsk tilstand trenger å få fjernet hår. Bekreftelsen legger du ved selvangivelsen, og ved utgifter over en viss sum kan du trekke fra på skatten. Får du avslag, så anker du, for dette er det presedens på.

Husk at alt av høvler/voks/barberskum osv også kan trekkes fra, om du tar vare på kvitteringene.

Jon Langeland, hudlege

Hei! Takk for at du reiser denne problemstillingen og for dine gode spørsmål. Det er et paradoks at det er så vanskelig å finne ordentlige svar på et område som tusenvis av kvinner fra 12 til 90 år bruker mye tid og energi til å fundere på og ikke minst er villige til å bruke tusenvis av kroner hvert år for å forsøke å gjøre noe med. Dette siste er dessverre også noe av forklaringen på at hårfjerning er blitt et stort kommersielt satsningsområde verden over, men med få eksakte svar, svært varierende effekt og en god del komplikasjoner i form av brannskader , arr osv. I Norge er det ikke så mange av dem som sitter med basiskunnskaper og tilgang til det internasjonale dermatologiske miljøet som tilbyr denne typen behandling. Da mitt personale og jeg begynte med hårlaserbehandling etter at metoden var etablert og det var gjort vitenskapelige studier som viste at man kunne oppnå permanent hårreduksjon på slutten av 90-tallet, var det enkelte kolleger som mente at ”ordentlige” hudleger ikke burde holde på med denne typen ”kosmetisk” behandling. Vi oppdaget ganske raskt at det fantes mange både med og uten hormonforstyrrelser som slet med dette og som hadde betydelig redusert livskvalitet, et dårlig sosialt liv og psykiske problemer pga sin hårvekst. I ettertid er vi blitt svært forsiktige med å kalle noe for ”bare kosmetisk”.

I Norge er det pr i dag ingen krav til utdanning og godkjenning for drive hårfjerning med laser og IPL(intenst pulset lys). Det finnes en forskrift som sier at det bare er leger som har lov til å arbeide med eller være ansvarlig for sentre med de sterkeste laserne(bl a diode og alexandrite) som gir effektiv hårreduksjon, men disse reglene overholdes i liten grad. Dette medfører at det tas inn i behandling mange ”kunder” som i virkeligheten burde vært frarådet dette pga for lyse eller for tynne hår, eller fordi hårene sitter på områder der det er svært vanskelig å få et godt resultat(f eks armer). Det forekommer også en god del brannskader pga overdosering, mørk hudtype, behandling etter soling/ solarium osv. Det har også oppstått øyeskader pga laserbruk på øyenbryn.

Konklusjonen på ditt første og andre spørsmål er derfor at det eksisterer et svært uoversiktlig marked/ tilbud og at det er vanskelig for forbrukerne å orientere seg ”utenifra”. Det er ”jungeltelegrafen”, personlige referanser og eget skjønn som gjelder. Som i andre sammenhenger, gjelder det å være skeptisk og forsøke å finne dem som prioriterer faglig kvalitet og individuell ”kundebehandling” fremfor ren ”business” . Man står også ganske svakt dersom man får en skade, og det er ingen som garanterer resultatet.

Diodelaseren LightSheer er en av de best dokumenterte når det gjelder effekt og sikkerhet og ble godkjent på indikasjonen ”permanent hårreduksjon” ganske tidlig. Den ble utviklet i samarbeid med hudleger i Boston, USA, i det samme miljøet der man konstruerte bl a karlaser for å fjerne fødselsmerker hos barn og tatoveringslaser for å fjerne tatoveringer. En laser har et høyenergetisk lys av en bestemt bølgelengde, i dette tilfelle en som ”passer” til mørkt pigment og som derfor ”absorberes” i hårroten med frigjøring av energi der slik at den skades. Vi bruker altså lyset til å transportere energien inn til hårroten . Fordi hvert ”skudd” har en viss diameter trenger lyset ned i huden i et område på ca 1 cm om gangen og kan påvirke alle hårrøttene i dette området med et ”skudd” i motsetning til elektrolyse der man bare ”brenner” en og en hårrot. LightSheer var også en av de første laserne som benyttet kontaktkjøling av huden med en kald overflate slik at men reduserte risikoen for forbrenning.

IPL har ikke lys av en enkelt bølgelengde , men benytter hele spekteret og spesielle filtre. Det blir gjerne sagt at dette er bedre enn en laser og bl a er mer allsidig fordi man kan bruke en maskin på flere ting(hår, blodkar osv) . Ulempen er imidlertid at effekten på hver enkelt indikasjon er dårligere, at det er mindre å gå på fra man får effekt til man brenner huden og at disse maskinene på mange måter er mer krevende å få gode resultater med enn laserne. Det er derfor en betydelig ulempe for forbrukerne at disse apparatene selges ”fritt” i forhold til lasere og ikke en gang er forbeholdt ”helsepersonell”.

Det er gjort en stor ”evidence-based” studie(Merete Hædersdal:Evidence-based review of hair removal using lasers and light sources. JEADV Volume 20 Issue 1, Pages 9 – 20 Published Online: 22 Nov 2005) som viser vedvarende hårreduksjon etter mer enn 1 år med diode og alexandrite laser, men ikke med IPL. Nå er IPL apparatene blitt litt bedre etter hvert, men prinsippene er de samme.

Når det gjelder PCOS og hormonmengder osv, er nok erfaringen at de med høy ”androgen”- profil vil ha vanskeligst for å oppnå et permanent resultat som mange andre etter 4-6 behandlinger. Så det vanligste er at de må ha en form for vedlikeholdsbehandling 1-2 ganger pr år. Det er vanskelig å dokumentere, og jeg tror ikke det foreligger noe vitenskapelig , men noen mener at gjenveksten blir mindre dersom man motvirker hormonsignalet på hårkjertlene ved f eks å benytte p pillen Diane(inneholder anti androgen) . Men når hårrøttene først har begynt å produsere ”terminale” sorte hår av en viss tykkelse, vil dette ikke opphøre selv om man gjør noe for å normalisere hormonene ”i blodet” .

En ting til slutt: Selv om dine plager har både en medisinsk diagnose og årsak og kan føre til redusert livskvalitet, er dette ikke nok til at utgifter til effektiv hårfjerning med laser dekkes helt eller delvis av trygdekontoret, ikke engang med anbefaling f eks fra gynekologisk avdeling på Rikshospitalet og selv om det ”bare” er i ansiktet .

Da fikk du et ganske omfattende svar på dine spørsmål, håper det bidrar til større kunnskaper og forståelse av dette noe forsømte medisinske feltet. Hilsen Hudlegen

Jeg kan ikke så mye om teknikker, men litt om det økonomiske. FOr det kan fort bli dyrt.

Hvis du er sikker på at diagnosen din er registrert av spesialist, så ville jeg nok uansett ha stukket innom fastlegen. Der kan du få en bekreftelse på at du pga medisinsk tilstand trenger å få fjernet hår. Bekreftelsen legger du ved selvangivelsen, og ved utgifter over en viss sum kan du trekke fra på skatten. Får du avslag, så anker du, for dette er det presedens på.

Husk at alt av høvler/voks/barberskum osv også kan trekkes fra, om du tar vare på kvitteringene.

hei,

Jeg har selv tatt permanent hårfjerning på legger, bikinikant og under armer.

Det kan STERKT anbefales.

Du må påregne 4-5 behandlinger og det koster nok 3-5.000 pr gang avhengig av hvor mye du skal fjerne.

Mange menn går også for å få fjernet hår på ryggen (noe vi jo ikke setter så mye pris på).

Du kan kontakte hvilken klinikk du måtte ønske i din nærhet. Det er strenge krav til å drive denne type behandling, men pass på å velge rett behandlingstype.

Velg laser - den er mest "smertefull", dvs du kjenner at hårene blir trukket ut. Den dreper hårsekken slik at det ikke kommer nye hår.

Det finnes en type med laserlys - den kjenner du nesten ikke, men den er absolutt ikke like effektiv, men like dyr.

Gå inn på Gule sider og søk etter permantent hårfjerning for ditt område og ring litt rundt og spør.

Du beslutter så på bakgrunn av den informasjon du får hva som er best for deg.

Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...