Gå til innhold

Uspesifisert uretritt

Anbefalte innlegg

Gjest uretrittplager

Har slitt en stund med uretritt som kommer stadig tilbake, tatt tester for klamydia, mycoplasma, trichomonas hos Olafia, samt klamydiatester hos lege. Men ingen funn. Symptomene er begynnende lett ubehag i urinrør, som ubehandlet blir til sterkere og sterkere svie. Plagene er verre når jeg ligger, så uten medisin er det umulig å få sove. Hadde det først i mars 2008, og etter Azitromax kur på 3 x 500 mg var jeg frisk i ca ett år. Men fra i vår/sommer har det kommet tilbake flere ganger. Var igjen på Olafia i juli, og det ble påvist en kraftig betennelse. Men denne gangen heller ikke noe utslag på testene de tar. Fikk Azitromax kur, og var frisk i to uker, ny kur i begynnelsen av august (begge gangene 500 mg to ganger daglig i tre dager). Fikk det igjen i går, og har begynt på ny kur Azitromax. Symptomfri nå. Hva kan dette komme av? Og hva kan jeg gjøre for å bli frisk litt mer permanent? Har trodd at det kan være bakterier fra min faste partner, så han har også tatt kur. Men på de to ukene mellom kurene nå i august har jeg ikke hatt samleie. Mulig relevant: Har hatt utallige antibiotikakurer de to siste årene mot mulig urinveisinfeksjon. Har i disse to årene hatt et press/spreng i blæren, og i sommer var jeg hos en gynekolog som mente at jeg hadde adenomyose. Han satte inn hormonspiral, og nå er blæresprengen borte. Så jeg har tatt antibiotika svært hyppig i to år uten at det har vært urinveisinfeksjon. Prøvene har også vært negative, men jeg har fått antibiotika på grunnlag av symptomer...Har også tatt Flagyl piller (oralt) mot tilbakevendende vaginose. Kan tilbakevendende uspesifisert uretritt komme av et svekket immunforsvar etter all antibiotikabehandlingen? Hva kan man i såfall gjøre for å bli bra? Har også kronisk soppinfeksjon pga all antibiotikabehandlingen, og har skylt med Molkosan, eddik/vann, brukt Canesten og Diflucan jevnlig i det siste. Kan man få uretritt pga all denne lokalbehandlingen, kanskje samtidig med et svekket immunforsvar? Har utredet urinveiene, og ingenting galt er blitt funnet. Eneste urologen bemerket var at urinrøret var litt trangt. Men det er vel ingen grunn til å få disse plagene så hyppig nå, når jeg aldri har hatt slike plager tidligere? Føler at legene ikke forstår hvor plagsomt dette er, spesielt når ingenting galt vises på prøver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333830-uspesifisert-uretritt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er ikke lett å være flinkere diagnostiker uten undersøkelse enn alle legene du har vært undersøkt av. Jeg kan selvfølgelig ikke stille noen diagnose. Jeg kan si noe nærmere det jeg vet om uretritter og deres årsaksforhold.

Det er klart at du med din langvarige historie ikke har en ukompliksert vanlig uretritt. Det er en eller flere åærsaker til at infeksjonen stadig kommer tilbake. Den vanligste årsak til uretritt er bakterier: ofte bakterier som tilhører tarmflora (som E. coli, Proteus, Streptokokker, gruppe B, Enterokokker og hvite stafylokokker, ved kompliserte infeksjoner ofte Klebsiella, eventuelt Pseudomonas). Felles for alle disse er at de finnes i tarmen, og det er meget kort vei fra endetarmåpningen til urinrøret, slik at reinfeksjon kan ofte forekomme. Gonokokker er en typisk årsak til uretritt, en klassisk seksuelt overført infeksjon. Men etter det jeg skjønner er det tatt prøve til bakteriologisk undersøkelseuten at det ble påvist noe. Alle disse er påvisbare med vanlig bakteriologisk undersøkelse. Du ble også undersøkt for Klamydia mycoplasma og sopp. uten positivt funn. En beslektet bakterium (slekt av Klamydia) er Ureoplasma, som kan være årsak til uretritt. De er ikke så lette å påvise og ikke mange laboratorier som gjør slike undersøkelser. De er vanligvis påvirkelig av Tetracykliner og av Azitromycin (det er en sk. makrolid antibiotikum). Men det er påvist Ureoplasma stammer som er resistente mot azitromycin. Det kan ha skjedd hos deg. Azytromycin var i alle fall tidligere effektiv. Det kunne være en ide å forssøke alternativ antibiotikum.

En annen årsak som kan forklare at infeksjonenstadig kommer tilbake er forandringer i urinrørsslimhinnen, som igjen en vanskelig diagnose. Er det att MR av urinveiene?

Symptomer på urinveisinfeksjon uten at det ble påvist bakterier peker også i retning av lokale forandringer og kanskje med en vanskelig påvisbar smittestoff. Muligheten for nedsatt immunforsvar er selvfølgelig mulig, men jeg tror ikke på det. Du sier i alle fall ingenting om hyppige infeksjoner andre steder i kroppen.

Som du skjønner har jeg ikke noe klar løsning. Løsningen må være at en urolog følger opp alle disse mulighetene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...