Gå til innhold

ME

Gjest Er så nytt for meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags lidelse er det du mener personen har? Og hvordan kan du se det ut av så lite?

Det er i hvert fall lett å se at han ikke har ME, ut fra det hun skriver. Har man virkelig ME, klarer man ikke å gjøre de tingene hun beskriver, selv om man har aldri så lyst... Det er liksom ikke bare i jobbsammenheng man er sliten med den diagnosen.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

7

• frosken

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• PieLill

3

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva slags lidelse er det du mener personen har? Og hvordan kan du se det ut av så lite?

"Og hvordan kan du se det ut av så lite?"

S: Legeforeningens psykiatrikurs + 8100 arbeidsdager i psykiatrien gjør sitt :-)

Skrevet

Det er i hvert fall lett å se at han ikke har ME, ut fra det hun skriver. Har man virkelig ME, klarer man ikke å gjøre de tingene hun beskriver, selv om man har aldri så lyst... Det er liksom ikke bare i jobbsammenheng man er sliten med den diagnosen.

Jeg har vært på opptrening sammen med et relativt stort antall personer diagnostisert med ME. Noen av dem hadde nettopp et slikt mønster som beskrives her, så det blir for lettvint å si at alle er like energiløse hele tiden.

Skrevet

Typisk for "dagsformsykdommer" er at de som har det vil oppleve at det er vanskelig å planlegge ting pga uforutsigbar dagsform. Dermed vil de tidvis gå glipp av ting de virkelig ønsker og har sett fram til. Følgelig blir en del tilbakeholdne med å gjøre avtaler og legge store planer.

Mange er påpasselige med å utnytte de gode dagene til både hyggelige og nødvendig ting. For de vet ikke neste gang de har ork til det

Det vil også være et visst system i at en gitt mengde anstrengelse over et gitt tidsrom vil innebære en pris å betale i form av utmattelse, smerter etc etterpå.

Om noen 'aldri' har ork til det mindre lystbetonte, men 'alltid' orker det morsomme - gjerne uten dagen derpå, ville jeg blitt ganske i stuss. Hvis det trivielle og kjedelige i tillegg som en selvfølge blir lempet over på medmennesker...

mvh

Skrevet

Men hvordan har han kunne fått den diagnosen da tror du?

Skrevet

Fks å kjøre Kristiansand-Ålesund uten stopp går fint men å vaske gulv og å kjøpe seg en genser i en butikk kan en annen dag være umulig...

Diagnosen er klar: Vondt i viljen!!!

Skrevet

Det er ikke så vanskelig å få en feil diagnose, særlig ikke når det er en av de mer difuse.

I noen tilfeller hender det også at folk ikke snakker sant om sin diagnose - eller utelater noen...

Jeg vet selvfølgelig ikke om det er tilfellet her.

mvh

Skrevet

Diagnosen er klar: Vondt i viljen!!!

Ja, visst det alltid er de samme tingene man orker og ikke orker.

mvh

Gjest nemligen
Skrevet

mvh

Nettopp. :)

Gjest nemligen
Skrevet

Jeg har vært på opptrening sammen med et relativt stort antall personer diagnostisert med ME. Noen av dem hadde nettopp et slikt mønster som beskrives her, så det blir for lettvint å si at alle er like energiløse hele tiden.

Riktig. (og da tenker jeg uavhengig av om denne fyren virkelig har ME eller ikke)

hvorfor skjer dette??
Skrevet

"Og hvordan kan du se det ut av så lite?"

S: Legeforeningens psykiatrikurs + 8100 arbeidsdager i psykiatrien gjør sitt :-)

:-D

Skrevet

For du tror at alle leger har god kjennskap til denne sykdommen, og ikke bare synes det er en enkel sak å klistre på en person som sier han er sliten...

Skrevet

Det er selvfølgelig helt riktig, og trådstarter forteller bare hvordan hun opplever dette, så jeg tar det med i betraktningen også - men slik hun legger det fram, så gjør han bare de tingene han selv har lyst til, det han ikke har så lyst til har han ikke energi til (for sliten)...

Jeg har ME selv, så jeg vet hva jeg snakker om...

Skrevet

mvh

Nettopp mitt poeng - jeg er av og til så dårlig over så lang tid at jeg leeeenger etter å kunne klare å vaske gulvet - og det var ikke akkurat favorittsysselen før jeg ble syk, altså;-)

Gjest 5årmedME
Skrevet

Jeg har hatt diagnosen ME i 5 år. Kjenner godt til det med å ta seg ut, for så å bli veldig redusert i mange dager. De dagene man har energi blir man så revet med av å få til noe og oppleve at man fort kan ta seg helt ut og få en smell etterpå.

Akkurat i dette tilfellet stusser jeg over at vedkommende orker alt han synes er morsomt, og ingenting annet. Jeg klarer ikke gå flere turer om dagen, delta i store forsamlinger eller dra på langturer selv om jeg i dag er relativt frisk.

Om han har ME eller ikke, ville jeg vært særs betenkt uansett siden han prioriterer som han gjør når han er oppegående.

Skrevet

Jeg har hatt diagnosen ME i 5 år. Kjenner godt til det med å ta seg ut, for så å bli veldig redusert i mange dager. De dagene man har energi blir man så revet med av å få til noe og oppleve at man fort kan ta seg helt ut og få en smell etterpå.

Akkurat i dette tilfellet stusser jeg over at vedkommende orker alt han synes er morsomt, og ingenting annet. Jeg klarer ikke gå flere turer om dagen, delta i store forsamlinger eller dra på langturer selv om jeg i dag er relativt frisk.

Om han har ME eller ikke, ville jeg vært særs betenkt uansett siden han prioriterer som han gjør når han er oppegående.

Nettopp min tanke, med forbehold om at vi bare hører hennes versjon her, men jeg reagerte også på at det kan synes som om han klarer det han har lyst til å klare, og slik opptrer ikke ME i det hele tatt, på dårlige dager klarer du rett og slett ikke noe uansett hvor mye man _vil_,

Gjest Du er ikke sann!!
Skrevet

Kom deg ut av det så fort du kan.

Her er det intet å hente.

Å fordi kjæresten er lat så har han en alvorlig psykisk sykdom??????

Gjest 5årmedME
Skrevet

Nettopp min tanke, med forbehold om at vi bare hører hennes versjon her, men jeg reagerte også på at det kan synes som om han klarer det han har lyst til å klare, og slik opptrer ikke ME i det hele tatt, på dårlige dager klarer du rett og slett ikke noe uansett hvor mye man _vil_,

Ikke sant? Med forbehold om at hvert tilfelle er individuelt, så er det nesten en selvfølge for meg at om man har 5 eller 20 eller 60% av det energinivået man har som "frisk", prioriter man i de stundene nødvendige ting og ikke bare morro med kompiser......

Legen min sa en gang til meg at "late mennesker får ikke ME". De jeg kjenner med ME, inkludert meg selv, vil jeg sette i kategorien pliktoppfyllende, ambisiøse, hardt arbeidende mennesker som setter andre foran seg selv. I dette ligger vel noe av årsaken til at man ender opp med ME, tror jeg.

Gjest nysgjerrig nå
Skrevet

Å fordi kjæresten er lat så har han en alvorlig psykisk sykdom??????

Ja, jeg lurte også på det med alvorligere lidelse. Da må han jo "se" noe annet enn latskap?

Gjest ikkenicke
Skrevet

Ikke sant? Med forbehold om at hvert tilfelle er individuelt, så er det nesten en selvfølge for meg at om man har 5 eller 20 eller 60% av det energinivået man har som "frisk", prioriter man i de stundene nødvendige ting og ikke bare morro med kompiser......

Legen min sa en gang til meg at "late mennesker får ikke ME". De jeg kjenner med ME, inkludert meg selv, vil jeg sette i kategorien pliktoppfyllende, ambisiøse, hardt arbeidende mennesker som setter andre foran seg selv. I dette ligger vel noe av årsaken til at man ender opp med ME, tror jeg.

''Legen min sa en gang til meg at "late mennesker får ikke ME". ''

Dette er grunnleggende feil, da ME oftest opptrer i kjølvannet av en vrusinfeksjon, som kyssesyken, borrelia-smitte osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...