Gjest 5årmedME Skrevet 30. august 2009 Skrevet 30. august 2009 ''Legen min sa en gang til meg at "late mennesker får ikke ME". '' Dette er grunnleggende feil, da ME oftest opptrer i kjølvannet av en vrusinfeksjon, som kyssesyken, borrelia-smitte osv. En virusinfeksjon el.l kan være den utløsende faktoren. I mitt tilfelle var det TWAR og flere infeksjoner. Men jeg er rimelig sikker på at i de aller aller fleste tilfeller ligger det en forhistorie her som gjør at kroppen reagerer på denne måten. Når en har kjørt kroppen for hardt i lang tid, klarer den ikke å hente seg inn igjen på normal måte. 0 Siter
Gjest best wishes Skrevet 30. august 2009 Skrevet 30. august 2009 Det er selvfølgelig helt riktig, og trådstarter forteller bare hvordan hun opplever dette, så jeg tar det med i betraktningen også - men slik hun legger det fram, så gjør han bare de tingene han selv har lyst til, det han ikke har så lyst til har han ikke energi til (for sliten)... Jeg har ME selv, så jeg vet hva jeg snakker om... bare et nysgjerrighetsspørsmål: Hvilken instans fikk du diagnosen av? og hvor lang tid tok utredningen? 0 Siter
Gjest ikkenicke Skrevet 30. august 2009 Skrevet 30. august 2009 Ja, han har fått diagnosen av en lege...vet ikke hvor grundig undersøkt han er. Hvordan kan en vite at noen har ME? kan jo være at jeg tar feil. men jeg trodde at de med diagnosen ME hadde langt mindre energi... Fastlegen kan ikke sette diagnosen ME, han må ha vært til en grundig utreding for å få den. Jeg vet, for jeg venter på utredning selv, og har allerede gått over 1,5 med mulig ME. Det kan ta ytterliger et år før jeg får tie til utredning. Om han har ME eller ikke er dermed umulig å si her. 0 Siter
Bookworm Skrevet 30. august 2009 Skrevet 30. august 2009 bare et nysgjerrighetsspørsmål: Hvilken instans fikk du diagnosen av? og hvor lang tid tok utredningen? Diagnosen er satt av revmatolog etter ca 6 år med utredning... Men jeg har ME som en tilleggsdiagnise til Fibromyalgi. 0 Siter
Bookworm Skrevet 30. august 2009 Skrevet 30. august 2009 Fastlegen kan ikke sette diagnosen ME, han må ha vært til en grundig utreding for å få den. Jeg vet, for jeg venter på utredning selv, og har allerede gått over 1,5 med mulig ME. Det kan ta ytterliger et år før jeg får tie til utredning. Om han har ME eller ikke er dermed umulig å si her. Fastegen kan fint sette diagnosen jo, men man må jo gjennom en utredning og utelukkelse av andre sykdommer så en må jo i løpet av en periode innom flere spesialister. Men det er ikke nødvendig på dra til ME-klinikkene for å få satt diagnosen. 0 Siter
Gjest profile Skrevet 31. august 2009 Skrevet 31. august 2009 Det finnes også forsking som motbeviser at det er riktig. Og det finnes forskning som har avdekket fysiske avvik i kroppen. Hvis noen blir friske av gradert trening og kognitiv terapi er det kjempefint. Men det finnes altså også mange som blir verre av det. Jeg synes lege Saugstad sa det ganske treffende i A-magasinet. "ME-pasientene er blitt vår tids lobotomipasienter." Hva har ME med lobotomi? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.