Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Om ei tid skal vi på barnedåp, og jeg har blitt bedt om å ta med Kvæfjordkake. Koselig det, og spørsmålet kom i goood tid.

Men - nå kjenner jeg at prestasjonsangsten kommer krypende litt. Enn hvis, om, når osv kaka blir _mislykket_!

Det hadde jammen vært greit om jeg kunne fryst kaka. For blir den da mislykket, har jeg tid til å lage ei ny...

Går det an? Enten bare (sukker)bunnen (det går jo an) eller hele greia?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334061-fryse-kv%C3%A6fjordkake/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten egen erfaring, men dog yutterst skeptisk til om marengsen ville bli god etter frysing, tok jeg et lite søk, and behold - en artikkel om temaet i selveste Aftenposten;-)

''Kaken skal nå stå og "trekke". Sett den kaldtnoen timer, eventuelt tar den ikke skade av å ståkjellerkaldt over natten, tvert imot. Men ikjøleskap/kjølerom kan fuktigheten ødelegge marengsen.Kvæfjordkake kan fryses både med oguten fyll. Den bør eventueltserveres straks den ertint.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article404240.ece

candyqueen_83

Uten egen erfaring, men dog yutterst skeptisk til om marengsen ville bli god etter frysing, tok jeg et lite søk, and behold - en artikkel om temaet i selveste Aftenposten;-)

''Kaken skal nå stå og "trekke". Sett den kaldtnoen timer, eventuelt tar den ikke skade av å ståkjellerkaldt over natten, tvert imot. Men ikjøleskap/kjølerom kan fuktigheten ødelegge marengsen.Kvæfjordkake kan fryses både med oguten fyll. Den bør eventueltserveres straks den ertint.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article404240.ece

Hmm.. Etter tråden i stad tittet jeg i kjøkkenskapet.. Og gjett hva jeg fant? En ferdigpakke med "Verdens beste", nettopp utgått på dato.. Så da må den jo lages innen rimelighetens grenser ;O)

Men i linken din står det settes kjølig noen timer, men ikke i kjøleskap? Hvor ellers skal jeg sette den i en leilighet?

Med kremfyll og det hele?

Ja, hele greia, ferdig montert. For det var for ille å kaste alle restene. Tok den opp en lørdags formiddag, og serverte til ettermiddagen. Helt fin, men litt redusert blir jo marengsen. Ser fra søket ditt i Aftenposten at kjøleskapstining ikke anbefales, så stryk det forslaget ;)

Annonse

Hmm.. Etter tråden i stad tittet jeg i kjøkkenskapet.. Og gjett hva jeg fant? En ferdigpakke med "Verdens beste", nettopp utgått på dato.. Så da må den jo lages innen rimelighetens grenser ;O)

Men i linken din står det settes kjølig noen timer, men ikke i kjøleskap? Hvor ellers skal jeg sette den i en leilighet?

Da får du bare lage kake utenom sommersesongen og skru ned temperaturen i leiligheten og heller ta på deg en varm kåpe...;-)

Ja, hele greia, ferdig montert. For det var for ille å kaste alle restene. Tok den opp en lørdags formiddag, og serverte til ettermiddagen. Helt fin, men litt redusert blir jo marengsen. Ser fra søket ditt i Aftenposten at kjøleskapstining ikke anbefales, så stryk det forslaget ;)

Det sitatet fra Aftenposten må forresten representere det motsatte problemet til alle de ord delings feilene som har blitt så vanlige...;-)

• Admin låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...