Gå til innhold

PCO påvist under graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid og bekymret

Jeg er en frisk jente på snart 25 år, normalvektig og har alltid trent mye og spist sunt. Har alltid hatt regelmessige menstruasjoner, syklus på 29 dager, lite smerter, normale blødninger. Sluttet på Mercilon p-pille i fjor i mai (08). Hadde da brukt p-pille siden 2003. I 2003 var jeg også på en gynekologisk us med UL hvor alt så helt normalt ut. Nå er jeg gravid, i 7.uke. I går var jeg på tidlig UL fordi vi var noe usikre på hvor langt jeg var kommet. Gynekologen så da først på fosteret, sa at alt så normalt ut og at abortrisikoen var under 1%. Deretter så han på eggstokkene, og begynte å stille en rekke spørsmål om behåring, kviser etc. Jeg har ikke vært plaget med kviser før nå i våres, da jeg plutselig fikk et utbrudd. Ellers har jeg absolutt ingen symptomer på PCOS. Fikk se eggstokkene mine, som jo var fulle av cyster, og jeg fikk beskjed om at jeg da har PCO. Han ville derfor at jeg skulle ha ekstra oppfølging gjennom svangerskapet, og ta en glukosebelastningstest senere. Ble så perpleks, at jeg knapt fikk spurt om noe av det jeg nå lurer på. Han sa bl.a at risikoen for abort nå var mellom 5-10%, og han ville ha meg tilbake om 2 uker for kontroll. Hva bør jeg gjøre nå? Har jeg et risikosvangerskap, og bør jeg da avstå fra samleie, trening og annet som anbefales i slike svangerskap? Han sa ingenting om det, men... Kan PCO ha kommet helt sånn plutselig? Har jeg PCOS fordi jeg har litt kviser, eller kan dette være tilfeldig og jeg har bare PCO? Bør jeg legge om kosten til Atkins eller Fedon for å unngå karbohydrater? Er som sagt slank, og har alltid trent 6-7 ggr i uken. Hadde anoreksi i tenårene, kan dette ha påvirket noe? Og hvor farlig er dette egentlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/334144-pco-p%C3%A5vist-under-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...