Gå til innhold

Nekter tro på kjæresten

Anbefalte innlegg

Gjest Feilkoblet i hodet?

Jeg er en jente i slutten av 20 årene som nå har funnet mannen jeg alltid har ønsket meg.

Problemet mitt er bare at jeg IKKE klarer tro på det han sier til meg, både av komplimenter og det han forteller om fra sin fortid.

Et eksempel: vi har pratet om hvor mange sex-partnere han(og jeg) har hatt. Han har gitt meg antall, både når det gjelder innen faste forhold, og utenfor. Jeg er, inni mitt hode, «sikker på» at han lyver for meg, og at det er sikkert det dobbelte.Minst.

Det der er bare ETT eksempel. Han kan også f.eks fortelle meg at han syns jeg er vakker, mens jeg er ,inni mitt hode, «sikker på» at han bare sier det fordi han ikke tør innrømme at jeg egentlig er ganske stygg, og at han bare har tatt den første, beste.

Jeg har enorme problemer med tillit!!

Har opplevd utroskap tidligere, og har og vært utsatt for overgrep i noe yngre alder. Menn har i lange tider vært forbundet med uærlighet og dritt for meg. Dessverre.

Innerst inne vet jeg at denne mannen er ærlig mot meg, og han gjør ALT for å være god mot meg. Han prøver forstå og ydmyker seg for meg gang på gang. Men er det den «gale dagen», så er jeg helt «feilkoblet» i toppen, og nekter tro på noe som helst!

Hva kan jeg gjøre med dette? Hvordan tørre tro på ham, våge vise tillit?

Jeg sliter ham ut med min mistillit, og jeg ser hvor såret han blir.

Værsåsnill hjelp meg. Ikke bare be meg ta meg sammen,dette er et alvorlig problem for meg.

Alle råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33418-nekter-tro-p%C3%A5-kj%C3%A6resten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann, feilkobling...:-)

Tror ikke det er noen enkel løsning på dette problemet, men du bør sette deg ned med ham og forklare din situasjon og hvordan du føler det. Når det gjelder antall partnere tidligere, er ikke det noe du skal henge deg opp i. For alt du vet legger han på i stedet for å trekke fra. Fortid er uansett fortid, og det kan skape, som for deg, problemer å snakke for mye om tidligere forhold og partnere.

At du ikke "går på" komplimentene er et større problem rent mentalt. Selvtillit er ikke noe en bygger opp i en fei. Som sagt, sett deg ned å snakk ut om det, fortell ham nøyaktig hvordan du føler det. Da er det også enklere for ham å utdype sine komplimenter, slik at du virkelig finner de troverdige.

Til sist vil jeg råde deg til å vurdere å kontakte f.eks en samlivsterapeut, slik at du kan få profesjonelle råd og vink, om ikke ting bedrer seg.

Lykke til!...*ss*

Kjære deg!

For det første synes jeg ikke du skal henge deg opp i hvor mange sexpartnere han har hatt før. Jeg har også hatt svært mange sexpartnere før jeg traff min ektemann. Han har hatt ganske få, og jeg ønsker ikke at han skal få noen prestasjonsangst. Dessuten kunne jeg tenkt meg at antallet hadde vært litt mindre, sjøl om min erfaring kommer han til gode i dag.

Det er ikke sikkert at typen din liker å innrømme ovenfor seg sjøl at han har hatt så mange. Men hadde du blitt mindre glad i han om han hadde hatt sex med dobbelt så mange som han sier?? Sansynlig vis ikke, så drit i det!

Når det gjelder utseende, så er ikke du den eneste med dårlig sjølbilde. Men for det første må du innse at smaken er forskjellig. Noen kan synes du er pen, andre kan synes du er mindre pen. Sannsynligheten for at samtlige synes at du er penere enn du sjøl syns, er meget stor. For det andre betyr ikke utseende så mye for de fleste modne mennesker. Hvis du ser deg rund ser du sikkert mange mennesker som du vil karakterisere som mindre pene, som går arm i arm med et menneske som viser dem gjensidig kjærlighet.

Du har helt rett i at du med tida vil slite ut partneren din med skepsisen din. Du bør absolutt prøve å holde disse tankene inni deg, og ikke belemre han med det.

I tillegg vil jeg tro at du kunne hatt stor hjelp i å gå til psykolog. Med så mange negative opplevelser som du tydeligvis har hatt, trenger du nok hjelp til å se lysere på livet.

Lykke til!! :-)

Gjest Gro Isachsen, Sexpert

Skjønner at dette er et problem, ikke bare for deg men for partneren din også. Vi er alle et produkt av vår fortid. Din høres ikke enkel ut, men du skjønner dine egne reaksjonsmønstre. Da har du kommet et langt stykke på vei. Du forstår hvorfor du reagerer med mistro når kjæresten din gir deg komplimenter eller forteller om sin fortid. Men du kan ikke la ham unngjelde for alle dine dårlige erfaringer. Når du får dine negative tanker, prøv å koble inn fornuften. Hva har han å oppnå på å lyve for deg? Han har valgt deg til kjæreste. Ikke noen av sine gamle kjærester eller elskerinner. Stol derfor på hans dømmekraft om at du er den rette for ham. Når du sier søte ord til ham, mener vel du det du sier. Da må du stole på at han mener det han sier til deg.

Det høres dessuten ut som om du ikke bare trenger å lære å vise tillit, du trenger også en stor dose selvtillit. Prøv å se deg selv med positive øyne. Når du har dine minusdager, lag en liste for deg selv med det du synes er dine positive egenskaper og det du synes er vakkert med deg selv. Konsentrer bare om det du synes er positivt og gled deg over det. Ikke tillat deg selv å fylles med det du synes er negativt. Er klar over at det er lettere sagt enn gjort, men prøv!

Du kan også prøve å legge merke til om det er bestemte dager eller situasjoner som kobler inn dine negative tanker. Prøv over en peroide å unngå slike situasjoner. Mange kvinner har store humørsvingninger like før mensen og skjønner ikke at det er hormonene som raser, før langt opp i voksen alder.

Om det ikke hjelper og du fortsatt ikke klarer å glede deg over tilværelsen og stole på kjæresten din kan du få hjelp hos en psykolog.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...