Gå til innhold

skrivefeil som irriterer- selvsakt og slaks

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Ei kusine av meg sier penna!''

Ja? Ei penn - penna, det er da helt logisk det. :o) Du finner i alle fall ingen trøndere som sier pennen...! Det er jålete. ;o)

''Du finner i alle fall ingen trøndere som sier pennen...! Det er jålete. ;o)''

Trøndelag er stort.

Dette med å si bila istedenfor bilen osv er vel et typisk Trondheimsfenomen?

• Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• Mandolaika

9

• candyqueen_83

8

• Lillemus

7

Skrevet

Trøndelag er stort.

Tja - jeg har nå vært litt både nord for fjorden og sør for byen, men det er dårlig -en endinger der jeg har vært i alle fall.

Skrevet

''Ei kusine av meg sier penna!''

Ja? Ei penn - penna, det er da helt logisk det. :o) Du finner i alle fall ingen trøndere som sier pennen...! Det er jålete. ;o)

Penn er et hannkjønnsord og skal ha artikkelen "en".

Altså blir det "en penn" - "pennen" i bestemt form entall.

Skrevet

Penn er et hannkjønnsord og skal ha artikkelen "en".

Altså blir det "en penn" - "pennen" i bestemt form entall.

I trøndersk muntlig er penn hunnkjønn. :o)

Skrevet

I trøndersk muntlig er penn hunnkjønn. :o)

Men trøndersk er vel ikke akkurat et godkjent skriftspråk...

Gjest best wishes
Skrevet

Nei, skola er nok dialekt. Men selv ikke de av oss som kommer fra "skikkelig a-endingssteder" bruker -a "overalt". Jeg ville ikke sagt "prøva".

Jeg grøsser når folk sier "kuen", men _det_ er av en eller annen merkelig grunn tillatt også i skriftform! *diskriminering* ;-)

jeg kunne godt sagt prøva, men da i sammenheng med et annet ord som feks norskprøva, eller matteprøva. Flere i familien min sier skola, men da som dialektord.

Gjest best wishes
Skrevet

Trøndelag er stort.

''Dette med å si bila istedenfor bilen osv er vel et typisk Trondheimsfenomen?''

Jeg kan ihvertfall si bila som flertallsform, men ikke i bestemt form. Jeg er ikke trønder.

Gjest best wishes
Skrevet

For ikke å snakke om hvor irriterende det er med feil bruk av pronomen (meg i stedet for jeg):

''Er det bare meg som får øyeverk...''

;)

''For ikke å snakke om hvor irriterende det er med feil bruk av pronomen (meg i stedet for jeg):''

Da bør du ikke dra til Tvedestrand og Froland og borti der. Der sier de "kan jeg sende den til du", og "hvordan går det med du"

Skrevet

''Dette med å si bila istedenfor bilen osv er vel et typisk Trondheimsfenomen?''

Jeg kan ihvertfall si bila som flertallsform, men ikke i bestemt form. Jeg er ikke trønder.

Dette med å si bila som bestemt form entall gjøres av ihvertfall noen i Trånnhjem;-) Det uttales da også med annet tonem (tonem 2? Går i surr på hvilken som kalles 1 og 2.)

Skrevet

''Jeg kan ihvertfall si bila som flertallsform''

Som flertallsform ja, men her var det snakk om entall. En bil - bila. Jeg er trønder og sier ikke bila.

Gjest busy beate
Skrevet

Neida, det er ikke bare du. Det er så godt at andres skrivefeil irriterer så vanvittig mye mer enn ens egne!:)

Skrevet

Nyskjerring?

Dobbeltbetydning :-)

''Nyskjerring?

Dobbeltbetydning :-)''

Evt en gammel dame med svineinfluensa?

Skrevet

For ikke å snakke om hvor irriterende det er med feil bruk av pronomen (meg i stedet for jeg):

''Er det bare meg som får øyeverk...''

;)

Og hva med han - ham og hun - henne.

"Jeg gikk og sa det til hun jeg altså." Stønn!

Skrevet

''Nyskjerring?

Dobbeltbetydning :-)''

Evt en gammel dame med svineinfluensa?

''Evt en gammel dame med svineinfluensa?''

Hihi... Jeg tenkte det samme. :)

Skrevet

Og de som skriver nyskjerrig, da.

Og alle skrivefeilene i avisene.

Og ikke minst at hveps skal skrives uten h. Det får jeg bare ikke til å stemme, men prøver å venne meg til det.

Skrevet

Jeg får øyeverk av alle slags skrivefeil jeg, egentlig :-) Og spesielt orddelingsfeil...

Jeg kan være litt usikker på orddeling, men kan likevel irritere meg over feil. Og kommaregler. Men er ikke god på det heller.

Skrevet

''Jeg grøsser når folk sier "kuen"''

Kua er vel ett av de få ord jeg konsekvent bøyer med a!

Forøvrig bruker jeg (og svært mange fra Oslo-området) konsekvent artikkelen "en" i stedet for "ei", f.eks. "en ku", og det skjærer vel i ørene (og øynene) på mange.

Ei har jeg aldri brukt. Og fikk mange rød streker i margen fordi jeg skrev ting som en jente - jenta. For å etterkomme kravet om konsekvens gikk jeg over til å skrive jenten, kuen, solen etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...