Katt-ja Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Eller service når man mener servise;-) ''Eller service når man mener servise;-)'' Og omvendt. (men det er kanskje lov, nå i disse dager?) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 ''Eller service når man mener servise;-)'' Og omvendt. (men det er kanskje lov, nå i disse dager?) Forrsten, det er vel muligens "sørvis" som er tillatt... *grøss* 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Forrsten, det er vel muligens "sørvis" som er tillatt... *grøss* Ja det er tillatt iflg: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=s%F8rvis&sourceid=Mozilla-search sørvis service -n el. sørvis -en (eng., fra lat. servitium 'slaveri') (kunde)betjening, hjelp det er så god s- i det firmaet, i den forretningen, på det hotellet / ettersyn og overhaling av motorer, motorkjøretøyer o l ha bilen på s- 0 Siter
Katt-ja Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Ja det er tillatt iflg: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=s%F8rvis&sourceid=Mozilla-search sørvis service -n el. sørvis -en (eng., fra lat. servitium 'slaveri') (kunde)betjening, hjelp det er så god s- i det firmaet, i den forretningen, på det hotellet / ettersyn og overhaling av motorer, motorkjøretøyer o l ha bilen på s- Grøsser likevel... Eller kanskje spesielt fordi det er lov ;-) 0 Siter
Orio Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Så vidt jeg husker fikk ikke vi feil ved inkosevent bøying som "en jente - jenta". Eller kan hende var jeg "kuet" til å skrive "ei jente"? Jeg husker rett og slett ikke :-). Men å skrive "jenten" er meg enda fjernere enn å skrive "ei jente". Det er deilig å være voksen, ferdig med skolen og kunne skrive en jente - jenta uten å få røde streker i margen. :- ) 0 Siter
morsan Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Grøsser likevel... Eller kanskje spesielt fordi det er lov ;-) Ja, det ser unektelig ganske rart ut, men det gjorde det sikkert for våre besteforeldre da det ble tillatt å skrive sjokolade og etasje istedenfor chokolade og etage også;-) "Javisst gjör det ondt när knoppar brister..." ;-) Men min 12-åring reagerte forleden på at den norske teksten skrev "keps" om cap(s)/skyggelue - han syntes det var en rar modernisering. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Det er deilig å være voksen, ferdig med skolen og kunne skrive en jente - jenta uten å få røde streker i margen. :- ) Yes! 0 Siter
morsan Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Det er deilig å være voksen, ferdig med skolen og kunne skrive en jente - jenta uten å få røde streker i margen. :- ) Man kan fortsatt få en imaginær rød strek i margen av rødblyant-folk på dol! ;-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Ja, det ser unektelig ganske rart ut, men det gjorde det sikkert for våre besteforeldre da det ble tillatt å skrive sjokolade og etasje istedenfor chokolade og etage også;-) "Javisst gjör det ondt när knoppar brister..." ;-) Men min 12-åring reagerte forleden på at den norske teksten skrev "keps" om cap(s)/skyggelue - han syntes det var en rar modernisering. Husker min farmor syntes det var tragisk at man kunne skrive eksos (som hun uttalte eksås) :-) 0 Siter
morsan Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Husker min farmor syntes det var tragisk at man kunne skrive eksos (som hun uttalte eksås) :-) LOL, det virker bare superkomisk i dag at de reagererte slik, så da vet man hvordan våre barnebarn vil tenke om våre reaksjoner på 'sørvis' o.l. Husker forresten at Språkrådet (det var vel dem?) også ville innføre "sprei" istedenfor/i tillegg til "spray". Greit nok med mer fonetisk riktig skriving, men jeg for min del forbinder "sprei" med Flettfrid og hennes like-fruer i andre byer. Kunne ikke fallt meg inn å uttale dette slik - jeg sier "spraj" med klar a. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 LOL, det virker bare superkomisk i dag at de reagererte slik, så da vet man hvordan våre barnebarn vil tenke om våre reaksjoner på 'sørvis' o.l. Husker forresten at Språkrådet (det var vel dem?) også ville innføre "sprei" istedenfor/i tillegg til "spray". Greit nok med mer fonetisk riktig skriving, men jeg for min del forbinder "sprei" med Flettfrid og hennes like-fruer i andre byer. Kunne ikke fallt meg inn å uttale dette slik - jeg sier "spraj" med klar a. Bruker både 'sprei'- og 'spray'-uttale, jeg, tror jeg. Forøvrig grøsser jeg litt over at man kan skrive "åssen" - det trodde jeg var en fleip da jeg ble klar over det for en del år siden. 0 Siter
morsan Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Bruker både 'sprei'- og 'spray'-uttale, jeg, tror jeg. Forøvrig grøsser jeg litt over at man kan skrive "åssen" - det trodde jeg var en fleip da jeg ble klar over det for en del år siden. Oi, er det _lov_ å skrive åssen?? WOW! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Oi, er det _lov_ å skrive åssen?? WOW! http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=%E5ssen&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j 0 Siter
Bookworm Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Jeg bare ertet litt. :-) Jeg skjønte det:-) Og det er ganske ille å ha så mange feil i et innlegg som dreier seg om nettopp rettskrivning... 0 Siter
morsan Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=%E5ssen&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Hmmm...hvor lang tid tar det før de tillater andre dialektformer, da, slik som korsen og kellest og hva man nå sier utover det ganske land... 0 Siter
Katt-ja Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Ja, det ser unektelig ganske rart ut, men det gjorde det sikkert for våre besteforeldre da det ble tillatt å skrive sjokolade og etasje istedenfor chokolade og etage også;-) "Javisst gjör det ondt när knoppar brister..." ;-) Men min 12-åring reagerte forleden på at den norske teksten skrev "keps" om cap(s)/skyggelue - han syntes det var en rar modernisering. Se der, ja :-) Ja, da falt jeg tydeligvis i denne fellen selv - jeg som prøver å huske på at ting forandrer seg (den "fæle" ungdommen i dag er ikke verre/mer sløsete etc. enn vi var - i forhold til våre foreldre) En annen ting jeg av og til tenker på - vi ler (eller grøsser heller, kanskje) av at noen gamle, teite mennesker f.eks. ikke skjønner at man kan tørke dyr i microbølgeovner. Vår tid kommer nok, når vi kommer til å misforstå bruksanvsininger - og ta sannheter for gitt som er gått ut på dato... 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Eller service når man mener servise;-) ''Eller service når man mener servise;-)'' *Host* Den ser jeg ikke bort fra at jeg sikkert har tatt av og til selv... 0 Siter
fresja Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Nyskjerring? Dobbeltbetydning :-) Nyskjerring vr faktisk en skriveleif, så jeg bør nok ikke kritisere andre. Men når eg ser nyskjerrig, ser jeg for meg nysende kjerringer som er veldig nysgjerrige!! 0 Siter
Orio Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 Man kan fortsatt få en imaginær rød strek i margen av rødblyant-folk på dol! ;-) Imaginære rød streker er lette å overse. :- ) Men jeg skulle kanskje blitt lærer, blir stadig fristet til å ta frem rødblyanten når jeg leser avisen. 0 Siter
Babette Skrevet 5. september 2009 Skrevet 5. september 2009 Jeg har ikke tenkt over forskjellen på feilbruken av å/og slik du beskriver det - men det er helt klart mye verre i de siste eksemplene dine!!! For ikke å snakke om "jeg å du". Grøss. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.