Gå til innhold

Har utviklingshemmede lovfestet rett til skole?

Anbefalte innlegg

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

har psykisk utviklingshemmede barn lovfestet rett til skoleplass?, og mister de den retten når de har fyllt 18 år?

Jobber med en bruker som går tredje år på VGS på en spesialskole. Han er svært dårlig fungerende. Nå vil ikke skolen ha han mer, og vi må finne et annet tilbud til han. Kan skolen bare bestemme at de ikke vil mer?

Skrevet

Han har rett til skoleplass og rett til å bruke mer enn tre år på videregående; i allefall var reglene slik for noen få år siden.Jeg vil anta at dersom skolen mener de ikke har et adekvat tilbud å gi ham, så kan de forlange at utdanningsetaten (eller hva det nå heter) finner en annen skoleplass.

Beklager at svaret ikke er helt presist, det er en stund siden jeg forholdt meg til dette regelverket, men jeg tipper at du vil finne nøyaktig spesifikasjon av rettighetene et eller annet sted på nett :-)

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

Han har rett til skoleplass og rett til å bruke mer enn tre år på videregående; i allefall var reglene slik for noen få år siden.Jeg vil anta at dersom skolen mener de ikke har et adekvat tilbud å gi ham, så kan de forlange at utdanningsetaten (eller hva det nå heter) finner en annen skoleplass.

Beklager at svaret ikke er helt presist, det er en stund siden jeg forholdt meg til dette regelverket, men jeg tipper at du vil finne nøyaktig spesifikasjon av rettighetene et eller annet sted på nett :-)

Men har denne retten til skoleplass noe med graden av utviklingshemming tror du? Denne brukeren fungerer veldig dårlig og jeg forstår at det krever mange ressurser å ha han der.

Skrevet

Men har denne retten til skoleplass noe med graden av utviklingshemming tror du? Denne brukeren fungerer veldig dårlig og jeg forstår at det krever mange ressurser å ha han der.

Han har lovfestet rett til å gå på vidregående skole i opp til 5 år, men de to siste årene må det søkes særskilt om. Og skal det innvilges må han dokumentere at han vil ha læringsutbytte av å fortsette. Er han svært dårligfungerende vil han ikke få dette tilbudet, og skolen kan si nei. Dvs selve skolen kan ikke si nei, men skolekontoret kan. Varierer litt fra kommune til kommune hvem som tar de endelige avgjørelsene. Skolen er pliktig til å ta inn de skolesjefen betemmer. PPT, spesialisthelsetjenesten ol er de som kan uttale seg i sanne saker og anbefale videre skolegang. Alle har krav på voksenopplæring, så undersøk om de kan ha et tilbud dtil han, men han bør ha mulighet til å faktisk kunne lære noe, eller opprettholde gamml kunnskap.

Allternativet for han er dagsenter, problemet er bare at dagsenter ikke er en lovpålagt tjeneste, og om kommunen ikke har slike plasser, eller ønsker å kjøpe hos andre vil denne gutten så uten noe dagtilbud. Eventuelt avlastningsbolig el vil da måtte ta vare på han på dagtid. Hør med kommuen om hva slags dagtilbud de har, og søk han inn. Alle kommuner i Norge har en eller annen form for tildbud til denne gruppen. Mest sannsynlig er han ferdig på skolen.

Skrevet

Jeg er usikker. Prøvde å se litt på regelverket, og det er mulig at eleven må ha et visst utbytte av undervisningen (den må ha betydning for å oppnå målene i IOP'en) for å ha rett til forlenget skoleløp.

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

Jeg er usikker. Prøvde å se litt på regelverket, og det er mulig at eleven må ha et visst utbytte av undervisningen (den må ha betydning for å oppnå målene i IOP'en) for å ha rett til forlenget skoleløp.

Ringte NSU i dag og snakket med en av juristene der. Han mente helt klart at skolen ikke hadde lov til dette, at brukeren hadde rett til å fulføre skoleløpet. At han ikke har lært så mye som man skulle ønske er ikke hans feil. det er ikke utkastningsgrunn. Heller ikke at han er ressurskrevende. Dessuten er det vel ikke alle psykisk utviklingshemmede som har direkte læringsmål i sin IOP?. For noen kan skolen være med å gi elevene flest mulig sanseinntrykk og sosiale erfaringer.

Skrevet

Ringte NSU i dag og snakket med en av juristene der. Han mente helt klart at skolen ikke hadde lov til dette, at brukeren hadde rett til å fulføre skoleløpet. At han ikke har lært så mye som man skulle ønske er ikke hans feil. det er ikke utkastningsgrunn. Heller ikke at han er ressurskrevende. Dessuten er det vel ikke alle psykisk utviklingshemmede som har direkte læringsmål i sin IOP?. For noen kan skolen være med å gi elevene flest mulig sanseinntrykk og sosiale erfaringer.

Takk for oppdateringen!

Dette var i samsvar med sånn jeg trodde regelverket er :-) Målsettingene i en IOP kan jo godt være prosessmål, dvs. at deltakelse, tilstedeværelse, stimulering etc også kan være mål.

Jeg vil anta at skolen kunne ha sagt nei i ekstreme tilfeller, men i såfall måtte jo utdanningsetaten ha skaffet annet tilbud.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...