Gjest best wishes Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Jeg har sett så mange skilt med skrivefeil i det siste. I dag var jeg på Deli Deluca og så dette skiltet ovenfor godteridisken " Mix din egen blanning". Disse folka som skriver skiltene, har de noen som leser korrektur? Er det krav om gode norskkunnskaper? Jeg blir skremt når jeg ser så mange åpenbare feil. 0 Siter
-ssi Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Dette vet jeg litt om. I følge min svoger, som faktisk produserer skilt, så får de teksten fra kunden og produserer den slik det står i bestillingen. De retter altså ikke skrivefeil osv. Det er kundens ansvar å passe på at teksten er rett, både når det gjelder staving, grammatikk og andre ting. 0 Siter
Gjest best wishes Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Dette vet jeg litt om. I følge min svoger, som faktisk produserer skilt, så får de teksten fra kunden og produserer den slik det står i bestillingen. De retter altså ikke skrivefeil osv. Det er kundens ansvar å passe på at teksten er rett, både når det gjelder staving, grammatikk og andre ting. Men om jeg fikk et oppdrag fra en kunde så tror jeg faktisk ikke at jeg hadde klart å lage skiltet etter bestillingen hvis det var skiltet til "Skjolesjefen". Jeg hadde hatt helt vondt inni meg. Eller om jeg skulle lage et skilt for "pult ost" osv 0 Siter
Mandolaika Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Men om jeg fikk et oppdrag fra en kunde så tror jeg faktisk ikke at jeg hadde klart å lage skiltet etter bestillingen hvis det var skiltet til "Skjolesjefen". Jeg hadde hatt helt vondt inni meg. Eller om jeg skulle lage et skilt for "pult ost" osv Jeg hadde ikke greid det heller. Litt profesjonell må den profesjonelle parten være. 0 Siter
org Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Men om jeg fikk et oppdrag fra en kunde så tror jeg faktisk ikke at jeg hadde klart å lage skiltet etter bestillingen hvis det var skiltet til "Skjolesjefen". Jeg hadde hatt helt vondt inni meg. Eller om jeg skulle lage et skilt for "pult ost" osv Nei, da tror jeg jeg ville ringt Skjolesjefen... 0 Siter
Gjest fruskiltmaker Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Mannen min har jobbet som "skiltmaker" i 25 år og det trengs ingen spes utdanning. Men..... det er klart at de retter opp skrivefeil, hvis det kommer fra kunden - og får det riktig skrevet. Det har med yrkesstolthet og gjøre!! Når mannen min ser skilt med skrivefeil, gremmes han...... 0 Siter
Gjest ikke bra det heller Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Jeg hadde ikke greid det heller. Litt profesjonell må den profesjonelle parten være. Men det er stadig vekk skilt med genitiv-s. Det florerer formelig av dem. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Men det er stadig vekk skilt med genitiv-s. Det florerer formelig av dem. Ja, det er grusomt, jeg så et skilt en gang, det var noe med tilbud's ett eller annet. FÆLT! 0 Siter
morsan Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Men det er stadig vekk skilt med genitiv-s. Det florerer formelig av dem. Mange av dem er jo i egennavn på etablissementet, som f eks "Petter's Pub". Da har jo feilen oppstått allerede da Petter bestemte seg for å kalle pubben sin akkurat det, så da må kanskje bare skiltmakeren følge opp? Ikke for det - det har jo vært skrevet om mange feilaktige gateskilt osv, der det ofte har blitt en apostrof for mye. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Mange av dem er jo i egennavn på etablissementet, som f eks "Petter's Pub". Da har jo feilen oppstått allerede da Petter bestemte seg for å kalle pubben sin akkurat det, så da må kanskje bare skiltmakeren følge opp? Ikke for det - det har jo vært skrevet om mange feilaktige gateskilt osv, der det ofte har blitt en apostrof for mye. "Da har jo feilen oppstått allerede da Petter bestemte seg for å kalle pubben sin akkurat det, så da må kanskje bare skiltmakeren følge opp?" Godt poeng, skiltmakeren kan ikke akkurat ringe til Petter og krangle om hva pubben hans skal hete heller da. :-) 0 Siter
Gjest venner meg ikke til det Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 "Da har jo feilen oppstått allerede da Petter bestemte seg for å kalle pubben sin akkurat det, så da må kanskje bare skiltmakeren følge opp?" Godt poeng, skiltmakeren kan ikke akkurat ringe til Petter og krangle om hva pubben hans skal hete heller da. :-) Men det er alt for mange slike "pettere" rundt omkring. I hvert fall på disse kanter. 0 Siter
Bookworm Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Så en fin engelsk plakat da vi var på ferie i Danmark i sommer: "Plise put the lock back on" - sto over ketsjup-flaskene:-) 0 Siter
Gjest spellbound Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Mannen min har jobbet som "skiltmaker" i 25 år og det trengs ingen spes utdanning. Men..... det er klart at de retter opp skrivefeil, hvis det kommer fra kunden - og får det riktig skrevet. Det har med yrkesstolthet og gjøre!! Når mannen min ser skilt med skrivefeil, gremmes han...... Du får hilse ham og si at han er en ekte helt! 0 Siter
morsan Skrevet 3. september 2009 Skrevet 3. september 2009 Ja, det er grusomt, jeg så et skilt en gang, det var noe med tilbud's ett eller annet. FÆLT! *grøss* En superversting på navnefronten må være Oslo-etablissementet "Alle's Beauty Clinique" Norsk med feil + engelsk + fransk! ;-) Ikke verst;-) 0 Siter
Mandolaika Skrevet 4. september 2009 Skrevet 4. september 2009 *grøss* En superversting på navnefronten må være Oslo-etablissementet "Alle's Beauty Clinique" Norsk med feil + engelsk + fransk! ;-) Ikke verst;-) Det skulle vært forbudt. Aldri om jeg hadde laget et sånt skilt for noen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.