Gå til innhold

trenger man utdannelse for å lage skilt?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg har sett så mange skilt med skrivefeil i det siste. I dag var jeg på Deli Deluca og så dette skiltet ovenfor godteridisken " Mix din egen blanning".

Disse folka som skriver skiltene, har de noen som leser korrektur? Er det krav om gode norskkunnskaper? Jeg blir skremt når jeg ser så mange åpenbare feil.

Skrevet

Dette vet jeg litt om. I følge min svoger, som faktisk produserer skilt, så får de teksten fra kunden og produserer den slik det står i bestillingen. De retter altså ikke skrivefeil osv. Det er kundens ansvar å passe på at teksten er rett, både når det gjelder staving, grammatikk og andre ting.

Gjest best wishes
Skrevet

Dette vet jeg litt om. I følge min svoger, som faktisk produserer skilt, så får de teksten fra kunden og produserer den slik det står i bestillingen. De retter altså ikke skrivefeil osv. Det er kundens ansvar å passe på at teksten er rett, både når det gjelder staving, grammatikk og andre ting.

Men om jeg fikk et oppdrag fra en kunde så tror jeg faktisk ikke at jeg hadde klart å lage skiltet etter bestillingen hvis det var skiltet til "Skjolesjefen". Jeg hadde hatt helt vondt inni meg. Eller om jeg skulle lage et skilt for "pult ost" osv

Skrevet

Men om jeg fikk et oppdrag fra en kunde så tror jeg faktisk ikke at jeg hadde klart å lage skiltet etter bestillingen hvis det var skiltet til "Skjolesjefen". Jeg hadde hatt helt vondt inni meg. Eller om jeg skulle lage et skilt for "pult ost" osv

Jeg hadde ikke greid det heller. Litt profesjonell må den profesjonelle parten være.

Skrevet

Nei, da tror jeg jeg ville ringt Skjolesjefen...

Gjest fruskiltmaker
Skrevet

Mannen min har jobbet som "skiltmaker" i 25 år og det trengs ingen spes utdanning. Men..... det er klart at de retter opp skrivefeil, hvis det kommer fra kunden - og får det riktig skrevet. Det har med yrkesstolthet og gjøre!!

Når mannen min ser skilt med skrivefeil, gremmes han......

Gjest ikke bra det heller
Skrevet

Jeg hadde ikke greid det heller. Litt profesjonell må den profesjonelle parten være.

Men det er stadig vekk skilt med genitiv-s. Det florerer formelig av dem.

Skrevet

Ja, det er grusomt, jeg så et skilt en gang, det var noe med tilbud's ett eller annet. FÆLT!

Skrevet

Mange av dem er jo i egennavn på etablissementet, som f eks "Petter's Pub". Da har jo feilen oppstått allerede da Petter bestemte seg for å kalle pubben sin akkurat det, så da må kanskje bare skiltmakeren følge opp?

Ikke for det - det har jo vært skrevet om mange feilaktige gateskilt osv, der det ofte har blitt en apostrof for mye.

Skrevet

Mange av dem er jo i egennavn på etablissementet, som f eks "Petter's Pub". Da har jo feilen oppstått allerede da Petter bestemte seg for å kalle pubben sin akkurat det, så da må kanskje bare skiltmakeren følge opp?

Ikke for det - det har jo vært skrevet om mange feilaktige gateskilt osv, der det ofte har blitt en apostrof for mye.

"Da har jo feilen oppstått allerede da Petter bestemte seg for å kalle pubben sin akkurat det, så da må kanskje bare skiltmakeren følge opp?"

Godt poeng, skiltmakeren kan ikke akkurat ringe til Petter og krangle om hva pubben hans skal hete heller da. :-)

Gjest venner meg ikke til det
Skrevet

"Da har jo feilen oppstått allerede da Petter bestemte seg for å kalle pubben sin akkurat det, så da må kanskje bare skiltmakeren følge opp?"

Godt poeng, skiltmakeren kan ikke akkurat ringe til Petter og krangle om hva pubben hans skal hete heller da. :-)

Men det er alt for mange slike "pettere" rundt omkring. I hvert fall på disse kanter.

Skrevet

Så en fin engelsk plakat da vi var på ferie i Danmark i sommer:

"Plise put the lock back on" - sto over ketsjup-flaskene:-)

Gjest spellbound
Skrevet

Mannen min har jobbet som "skiltmaker" i 25 år og det trengs ingen spes utdanning. Men..... det er klart at de retter opp skrivefeil, hvis det kommer fra kunden - og får det riktig skrevet. Det har med yrkesstolthet og gjøre!!

Når mannen min ser skilt med skrivefeil, gremmes han......

Du får hilse ham og si at han er en ekte helt! :)

Skrevet

Ja, det er grusomt, jeg så et skilt en gang, det var noe med tilbud's ett eller annet. FÆLT!

*grøss*

En superversting på navnefronten må være Oslo-etablissementet "Alle's Beauty Clinique"

Norsk med feil + engelsk + fransk! ;-) Ikke verst;-)

Skrevet

*grøss*

En superversting på navnefronten må være Oslo-etablissementet "Alle's Beauty Clinique"

Norsk med feil + engelsk + fransk! ;-) Ikke verst;-)

Det skulle vært forbudt. Aldri om jeg hadde laget et sånt skilt for noen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...