Gjest en som er veldig bekymret Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hei doktor! Jeg hadde ett primærutbrudd av herpes genitalis for ca 4 uker siden, og opplevde å ikke få noe særlig med svar fra legen min ang det jeg lurte på! Det var forferdelig ubehagelig, med veldig feber, vondt i halsen og ingen matlyst på mange dager. blir det slik igjen om jeg får nytt utbrudd? Jeg lurer på: 1. Hvor hyppige kan utbruddene være? (det kjennes ut som jeg er på vei til å få det igjen) Jeg har også en jobb hvor jeg opplever stressende situasjoner, og stressende perioder over tid, er jeg utsatt for utbrudd pga stress?) Kan man få det så ofte som i sammenheng med menstruasjon? 2. Om utbruddene er ofte, og man tar piller forebyggende, vil det si at utbruddene stopper helt opp eller kommer de, bare i en mildere form? 3. Jeg ble også litt redd når jeg leste om graviditet og herpes, er det slik at man bør unngå vanlig fødsel og ta keisersnitt i stedet? Hva er sjansen for at barnet smittes om man har vanlig fødsel? Er det farlig for barnet uansett, selv om man tar keisersnitt? 4. Kan jeg bli smittet til andre steder på kroppen? av meg selv? Eller til munnen, ved oralsex med samme mann jeg ble smittet av? (når jeg allerede har viruset i kroppen) Har blitt en smule hysterisk med å vaske hendene. 5. Finnes det en lindrende salve man kan smøre på nedentil når man har utbrudd? Fikk en salve av legen, som hun sa jeg kunne bruke, men det står på bruksanvisningen at den ikke skal brukes vaginalt. 6. En siste ting, bør man fortelle en eventuell ny partner om dette med en gang? Eller kan man bruke beskyttelse og det vil være sikkert nok?! (Hender jo at mennesker misbruker ting de får høre, og man vil jo ikke at det skal "komme ut" at man har det!) På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334232-herpes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hei, Det var mange spørsmål! Men det er mye usikkerhet i forbindelse med herpesinfeksjoner. Ikke bare blant befolkningen generelt, men også blant fagfolk. Jeg skal forsøke å svare best jeg kan: 1. Du vet selvfølgelig at herpesvirus, både type 1 og 2, forblir i oreganismen etter en primærinfeksjon, for resten av livet. Det finnes ingen sikre regler om hvor hyppig de enkelte får utbrydd senere i loivet. Noen får det aldri, andre svært ofte. Enkelte faktorer, som f. eks. hormonelle forandringer, ultrafiolett strålin (og andre typer stråling),og , ja, stress, kan utløse utbgrudd hos noen. Utbrydd som skyldes reaktivering av viruset (sekundært utbrydd) er vanøigvis mindre plagsomt enn primærutbrydd. 2. Profylaktisk (forebyggende) antiviral behandling kan helt eller delvis forbygge nye ytbrydd. Men du skal være klar over at effekten varer kun så lenge du tar behandlingen. Viruset blir igjen, og når man stopper behandlingen kommer ytbryddene igang igjen (det hender til og med at det første utbryddet er mer uttalt enn tidligere). 3. Det er mange gynekologer som anbefaler keisersnitt. Andre synes at det er tilstrekkelig effektivt om en tar antiviral behandling, fordi dette reduserer virusmengden, som evt. kan infisere det nyfødte barnet. 4. Ja, det er faktisk ganske vanlig at herpesinfeksjoner overføres fra den ene delen av kroppen til andre steder. Primærinfeksjon, eller immunrespons på prikm ærinfeksjon gir en vis beskyttelse, slik at ved overføring får en stort sett ikke uttalte symptomer. 5. Ja det finnes slike salver. Jeg synes at det er klart gynekologen som skal vite om det. 6. Kondom gir god beskyttelse, men om du skal etraqblere et mer permanent forhold er det kanskje det fornuftigste å spille med åpne kort. Det er faktisk ganske vanlig å gå rundt med herpesinfeksjon i kroppen, heldigvis de fleste har lite plager av det og kanskje ikke engang klar over det. Det er de uheldige få som har hyppige reaktiveringer som har plager. Men, etter det jeg forstår vet du ingenting om du blir blant de uheldige og får reaktiveringer ofte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334232-herpes/#findComment-2803410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
karamell86 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 hei du som er bekymret. Det var dårlige svar å få av en lege syns jeg. har nå hatt herpes i 3 år, (som jeg fikk av min samboer). og jeg har fått noe som heter zovirax, det finnes i tablettform og salve, er blitt anbefalt å bruke begge deler. og så fort jeg merker at noe er på gang. dette gjør at utbruddet blir fortere borte, men det kommer som regel. jeg sliter veldig med dette, og er et ekstremt tilfelle tror jeg, for jeg har hatt det opptil 3 ganger i mnd. veldig slitsomt! varierer med smerter, men får ofte vondt i benet på den siden det kommer(kjenner at det gjør vondt i låret da jeg setter meg).mens noen får jo bare utbrudd en gang, så det er veldig forskjellig, men veldig smittsomt! leste her om dagen om noe som heter Avant Garden som du får på helsekost, sjekk: http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.avant-garden.no/herpes6.jpg&imgrefurl=http://www.avant-garden.no/herpestype1-2.htm&usg=__WBwpiMYm_NIXNS3dRpV4ejiibGM=&h=150&w=200&sz=6&hl=no&start=77&tbnid=6yOybz6YZyYB8M:&tbnh=78&tbnw=104&prev=/images%3Fq%3Dneglsopp%26ndsp%3D18%26hl%3Dno%26sa%3DN%26start%3D72. det har jeg tenkt til å prøve! vil mye heller putte i meg noe fra helsekost enn andre tabletter, føler de er mer skadelig for kroppen. tror at bare om man har utbrudd ved fødsel at det er smittsomt. så da er vel alternativet å ta tabletter de siste mnd. hadde jeg vært deg hadde jeg byttet lege, til noen som kan gi deg litt svar. håper dette ga deg noe:) hilsen meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/334232-herpes/#findComment-2806430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.