Gå til innhold

Hvor går grensen?

Anbefalte innlegg

Gjest nedtrykt i kveld
Skrevet

Hvor går i grunnen grensen mellom det å være "normalt" nedtrykt/deprimert og det å være "sykelig" nedtrykt/deprimert?

Noen som har mulighet å kommentere litt?

Mvh

Videoannonse
Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Mandolaika

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Orio

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det har blant annet med varighet å gjøre. For å være en depresjon skal det vare i minst to uker. Og så er det flere symptomer enn bare "nedtrykt".

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Orio har et godt svar. I tillegg vil jeg si at det må vurderes ut fra omstendighetene. Det ekstreme: Vedkommende har mistet et barn i skolealder. Da strekker en det normale ganske langt.

Gjest mikkelina
Skrevet

Orio har et godt svar. I tillegg vil jeg si at det må vurderes ut fra omstendighetene. Det ekstreme: Vedkommende har mistet et barn i skolealder. Da strekker en det normale ganske langt.

"Det ekstreme: Vedkommende har mistet et barn i skolealder."

Snakker du om et spesielt tilfelle/en bestemt tråd her, eller er det verre å miste barn i skolealder enn yngre/eldre barn?

Merkelig formulert, dette her!

Skrevet

Snakker du om et spesielt tilfelle/en bestemt tråd her, eller er det verre å miste barn i skolealder enn yngre/eldre barn?

Det var sikkert et eksempel på at det er lov til å være nedtrykt om en mister et barn, uten at det trenger å være sykdommen depresjon. Slik jeg leste det ihvertfall :)

Skrevet

Det var sikkert et eksempel på at det er lov til å være nedtrykt om en mister et barn, uten at det trenger å være sykdommen depresjon. Slik jeg leste det ihvertfall :)

Jeg leste det slik at grensene for hva som er normalt i den forbindelsen forflyttes etter hva man evt. opplever/erfarer i livet.

Gjest mikkelina
Skrevet

Mulig, men hvorfor da trekke inn alder på barnet, det var en merkelig spesifisering av et eksempel.

Skrevet

Jeg leste det slik at grensene for hva som er normalt i den forbindelsen forflyttes etter hva man evt. opplever/erfarer i livet.

Ja, det varierer sikkert mye hvor nedtrykt man blir etter forskjellige opplevelser, det er sikkert også forskjell fra person til person. Depresjon er en sykdom som har nedtrykthet og mange andre symptomer og som det her ble skrevet, dette skal vare over 14 dager.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ikke nødvendigvis skolealder kanskje, men det er nok verre å miste et eldre barn enn en baby.

Skrevet

Ikke nødvendigvis skolealder kanskje, men det er nok verre å miste et eldre barn enn en baby.

''men det er nok verre å miste et eldre barn enn en baby.'' Akkurat dét kan nok ikke måles...

Gjest mikkelina
Skrevet

??

Jeg har ikke mistet barn noen gang, men spør en som har mistet både en baby og et eldre barn,. da får du kanskje fasiten på hva som er "verst".

Mitt tips: Det er like ille.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''men det er nok verre å miste et eldre barn enn en baby.'' Akkurat dét kan nok ikke måles...

Nei, men det sier seg vel selv nesten.

Skrevet

Tror ikke jeg heller. Det er vel i det hele tatt svært lite som kan måles med det å miste sitt barn, uansett alder, tror jeg.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

??

Jeg har ikke mistet barn noen gang, men spør en som har mistet både en baby og et eldre barn,. da får du kanskje fasiten på hva som er "verst".

Mitt tips: Det er like ille.

Jeg har snakket med noen som har mistet en baby i krybbedød og et barn pga. sykdom i skolealder.

Gjest mikkelina
Skrevet

Jeg har snakket med noen som har mistet en baby i krybbedød og et barn pga. sykdom i skolealder.

Ja.. og?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg burde skrevet et barn som var levendefødt og friskt.

I våre på mange områder avsporede dager har jeg merket meg at det holdes begravelser og settes inn dødsannonser selv på tidligaborter.

Men det finnes faktisk offisielle lister over graden av traume. Øverst står det å miste et voksent barn.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ja.. og?

Og de fortalte hvor mye verre det var å miste skolebarnet.

Men da jeg gikk på skolen lærte jeg: Ingen regel uten unntak.

Gjest mikkelina
Skrevet

Og de fortalte hvor mye verre det var å miste skolebarnet.

Men da jeg gikk på skolen lærte jeg: Ingen regel uten unntak.

Og - en svale gjør ingen sommer. Osv. Men NHD har visst statistikk å vise til, så da er det vel bare å si takk for seg.

Gjest mikkelina
Skrevet

I våre på mange områder avsporede dager har jeg merket meg at det holdes begravelser og settes inn dødsannonser selv på tidligaborter.

Men det finnes faktisk offisielle lister over graden av traume. Øverst står det å miste et voksent barn.

Og nå er du sarkastisk, eller?

Gjest nedtrykt i kveld
Skrevet

Takk for svar. Etter å ha lest i tråden er jeg i det minste takknemlig (og en smule mindre nedtrykt også).......for at mine tre barn, er både friske og raske.

Du får sikker på pukkelen for korreksjonen også (tenker jeg i mitt stille sinn)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...