Gå til innhold

NHD Din holdning til trygd

Gjest Så jeg er en trygdesvindler???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• løvinne71

4

• Glimtipper

2

• Katt-ja

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg forstår det iallefall.Det er nettopp derfor vi har et trygdesystem her i landet for nettopp å unngå at folk skal ta dårlige jobber som de kan bli dårligere av.

Det er mye av hensikten med det.Dette er sett ifra et samfunnsøkonomisk perspektiv.

Gjest busy beate

Er det kun drømmejobben du kunne greid? Veldig mange her i landet, sikkert flertallet av arbeidende mennesker, kommer ikke i nærheten av drømmejobben. Hvis ingen skulle tatt til takke med annet lønnet arbeid en selve drømmejobben hadde Norge stoppet opp. Har man ikke evner eller helse til å skaffe seg drømmeutdannelsen må man se se om etter noe annet man kan mestre og holde ut med.

Jeg er ikke NHD, men jeg synes at mennesker som hever trygd fordi de ikke tar jobber de kunne greid, på grunn av at de synes de fortjener noe bedre, utnytter trygdesystemet. Det blir noe annet hvis sykdom gjør det umulig å fungere i vanlig jobb.

Er det kun drømmejobben du kunne greid? Veldig mange her i landet, sikkert flertallet av arbeidende mennesker, kommer ikke i nærheten av drømmejobben. Hvis ingen skulle tatt til takke med annet lønnet arbeid en selve drømmejobben hadde Norge stoppet opp. Har man ikke evner eller helse til å skaffe seg drømmeutdannelsen må man se se om etter noe annet man kan mestre og holde ut med.

Jeg er ikke NHD, men jeg synes at mennesker som hever trygd fordi de ikke tar jobber de kunne greid, på grunn av at de synes de fortjener noe bedre, utnytter trygdesystemet. Det blir noe annet hvis sykdom gjør det umulig å fungere i vanlig jobb.

Prøv deg en jobb som gir lite annet enn inntekt å se hvor lenge du holder ut da før kroppen å hue sier fra!!!

Signerer denne. Du skal ikke ha varig uføretrygd før alt mulig annet er utprøvd. Det finnes jo veldig mange yrker og velge i. Kjeften virker jo ihvertfall på de fleste, om ikke armene virker så kan du kanskje bli vintramper (vel :). Om du er psykisk syk kan du kanskje velge noe som ikke gir så mye stress?

Av de jeg kjenner og tok utdannelse sammen med er det ikke så mange igjen som jobber i den jobben vi startet med. De har valgt noe annet utifra helse og familiemessige grunner.

Jeg har sittet og "vridd" hodet mitt i flere måneder nå. Er mye friskere enn jeg har vært og da føles det ikke godt å være ute av jobb. Tidligere hadde jeg nok med å stå opp og komme meg igjennom dagene.

Drømmenjobben min gikk til hell for mere enn 10 år siden, så den er jeg kommet over for lenge siden. Nå går jeg nye veier og jeg tror faktisk det skal bli spennende :-)

Annonse

Gjest busy beate

Prøv deg en jobb som gir lite annet enn inntekt å se hvor lenge du holder ut da før kroppen å hue sier fra!!!

Jeg har faktisk et par sånne bijobber for å kunne jobbe med det jeg egentlig vil resten av tida. Det går på viljen, rett og slett, for min del. Morsomt og lystbetont er det ikke, men det gir penger på kontoen, og ikke minst en mulighet til å gjøre noe som virkelig er viktig og givende men ikke særlig lønnsomt.

Som sagt, hvis det er sykdom inne i bildet kan det være at saken stiller seg annerledes, men jeg tror mange (også psyke) kunne presset seg selv litt mer enn de gjør. En kommer fort inn i en ond sirkel dersom en bare går hjemme og slenger og har all tid i verden til å konsentrere seg om problemene sine. Jeg vil tro at det for de fleste er bra for helsa å komme seg opp om morran og å ha en jobb å gå til.

Annonse

Se innlegg til busy beate.

I tillegg vil jeg si at det er utrolig mange jobber som er interessante om en bare blir kjent med dem.

For dem heldig stilte å sterke som har fått god behandling er det sikkert muligheter ja, men 10 år i psyken å du bli lei, gir opp!!!

Gjest hvis man har drømmejobben men blir syk da?

Hva hvis en har drømmejobben men summen av alt i livet gjør at det blir for mye? Jobben krever mye, aldri fritid - lederansvar, krevende faglig.

Kanskje blir en uføretrygdet til slutt pga eks fibromyalgi eller utbrendthet fordi en har "slitt seg ut" for å tilfredstille alle krav. Både forventede og uventede. Eks barn som har ekstra behov.

Hadde man ikke hatt barn og familie så hadde det sikkert gått greit. Men totalbelastningen blir for stor.

For meg hadde dette betydd rasering av inntekt fordi uføretrygd bare går i %er av 6G mens jeg tjener mye mer. Kanskje jeg kunne ha klart en deltidsjobb i butikk men det ville jo ha medført at jeg fikk redusert uføregrad. Hva med alt jeg har tapt pga sykdommen?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva hvis en har drømmejobben men summen av alt i livet gjør at det blir for mye? Jobben krever mye, aldri fritid - lederansvar, krevende faglig.

Kanskje blir en uføretrygdet til slutt pga eks fibromyalgi eller utbrendthet fordi en har "slitt seg ut" for å tilfredstille alle krav. Både forventede og uventede. Eks barn som har ekstra behov.

Hadde man ikke hatt barn og familie så hadde det sikkert gått greit. Men totalbelastningen blir for stor.

For meg hadde dette betydd rasering av inntekt fordi uføretrygd bare går i %er av 6G mens jeg tjener mye mer. Kanskje jeg kunne ha klart en deltidsjobb i butikk men det ville jo ha medført at jeg fikk redusert uføregrad. Hva med alt jeg har tapt pga sykdommen?

Innen de aller fleste sektorer er det da mulig å rykke ned et trinn og dermed få noe mer fritid og litt lettere arbeidssituasjon. Må de være enten/eller (lederstilling/uføretrygd).

De aller fleste jobber for å leve. Noen svært få kan leve for å jobbe, fordi de har drømmeyrket.

Som sakt. Har jeg prøvd mange å endt i sykmelding.... Blir da fan så lei av å ha det slik da åsså får jeg en tilleggsbelastning. Fra NHD!!Trygdesvindlerstempel???

Som sakt. Har jeg prøvd mange å endt i sykmelding.... Blir da fan så lei av å ha det slik da åsså får jeg en tilleggsbelastning. Fra NHD!!Trygdesvindlerstempel???

Jeg er i en litt sånn situasjon som du, men kan ikke se, verken med eller uten briller, hvor han stempler deg som trygdesvindler? Du må skille mellom deg som enkeltperson og alle trygdede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...